Framdäck... SC1 alt. SC2

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kom plötsligt på att jag la på ett SC2 fram till träningen på Falken igår...Har ju alltid kört på SC1 tidigare. Och det gick ju så himla bra! Hade inte ens en antydan till framhjulssläpp (det går alltså för sakta) men framförallt var det himla stadigt och gott under inbromsning. :tummenupp
Finns det andra som provat SC2 fram? Vad har ni för erfarenheter? Var det bara jag som inbillade mig saker....

magnus_moss skrev:
Kom plötsligt på att jag la på ett SC2 fram till träningen på Falken igår...Har ju alltid kört på SC1 tidigare. Och det gick ju så himla bra! Hade inte ens en antydan till framhjulssläpp (det går alltså för sakta) men framförallt var det himla stadigt och gott under inbromsning. :tummenupp
Finns det andra som provat SC2 fram? Vad har ni för erfarenheter? Var det bara jag som inbillade mig saker....

Jag har ett SC2 fram. Jag kan inte påstå att det har släppt någon gång utom i hårnålen på Knudan (jag har läst att man måste skriva så.. :3freak ), men då var det nog mer p g a överivriga nedlägg. Det känns dock som ett SC1 skulle ge mer av den där goa känslan av att ha koll på grejorna - Leg. RR-filosof Magnus förstår nog...

Min personliga åsikt är att SC1 bak är skit och det är jag inte ensam om men fram har jag faktiskt bara haft positiva erfarenheter. Bättre vet jag inte men inte sämre.

Chrille skrev:
Min personliga åsikt är att SC1 bak är skit och det är jag inte ensam om men fram har jag faktiskt bara haft positiva erfarenheter. Bättre vet jag inte men inte sämre.

BrInK berättade någon gång för mig om när man skulle köra SC1 bak. Minns inte riktigt vad han sa, men det lät bra och jag tror på honom att det inte bara är skit!

Det finns många som kör SC1 bak men förmig och ett par polare så har upplevelsen varit negativ.

magnus_moss skrev:

Körde nästan bara med supersoft (RS1/SC1) fram förra året, men har mer och mer övergått till soft (RS2/SC2) i år. Har inte märkt någon skillnad på fästet iallafall, men stommen skiljer lite. På soft är den lite styvare, så hojen är stabilare vid hårda inbromsningar, och inbromsningar med lite nedlägg, typ torparen. Det var efter att jag pratat med några toppkillar i Veidec som jag började prova mer med soft. För mig funkar soft (SC2) skit bra.

oscar skrev:
BrInK berättade någon gång för mig om när man skulle köra SC1 bak. Minns inte riktigt vad han sa, men det lät bra och jag tror på honom att det inte bara är skit!

När ska man köra på SC1 bak ? Köpte en sån bakslang igår.

mvh Fredrik

stavgren skrev:
SC1 är väl samma som RS1?
Hittade det här (pdf) från Metzeler och där rekommenderar dom RS1 under kval.

Helt korrekt... passar bra till kval... får problem med att få dom till att hålla ett helt race på vissa banor. Dock gäller det ej framdäcken, som varar ganska länge...

Bennybåge skrev:
Körde nästan bara med supersoft (RS1/SC1) fram förra året, men har mer och mer övergått till soft (RS2/SC2) i år. Har inte märkt någon skillnad på fästet iallafall, men stommen skiljer lite. På soft är den lite styvare, så hojen är stabilare vid hårda inbromsningar, och inbromsningar med lite nedlägg, typ torparen. Det var efter att jag pratat med några toppkillar i Veidec som jag började prova mer med soft. För mig funkar soft (SC2) skit bra.

Exakt!! Det du beskriver var precis vad jag tyckte mig känna i onsdags. STABILT helt enkelt. Även i mitt fall var det ett par beggade ex-VEIDEC SC2:or som jag fick "på köpet" en gång jag köpte en trave däck. "Dom är så stabila... himla sköna att köra på..." sa en gosse som kör vettlöst fort.

Hmmmmmmm.... kanske detta ska bli min melodi.... Kör du med SC1/RS1 överhuvudtaget?

magnus_moss skrev:
Exakt!! Det du beskriver var precis vad jag tyckte mig känna i onsdags. STABILT helt enkelt. Även i mitt fall var det ett par beggade ex-VEIDEC SC2:or som jag fick "på köpet" en gång jag köpte en trave däck. "Dom är så stabila... himla sköna att köra på..." sa en gosse som kör vettlöst fort.

Hmmmmmmm.... kanske detta ska bli min melodi.... Kör du med SC1/RS1 överhuvudtaget?

Blir mindre o mindre ja.... Jag kör med det på vårkanten och hösten... eller när asfalten är kall skulle man kunna säga... annars är det mer och mer SC2/RS2 som gäller för mig. Eftersom jag har en gammal standard hoj (-99:a), så är den svajig nog så det räcker (dämparna har varit med i snart 4000 mil på den :yoparty ), så jag kör gärna med lite styvare däck. Jag rekommenderar starkt att prova ett par gånger iallafall.
Kom förbi i Falkenberg, så kan vi snacka litta.. o kanske :fyllisar

Bennybåge skrev:
Blir mindre o mindre ja.... Jag kör med det på vårkanten och hösten... eller när asfalten är kall skulle man kunna säga...

Har funderat lite på detta men vid vilken temperatur räknas asfalten som kall, och hur mycket varmare blir asfalten mot luftteperaturen vid solsken osv?

Egentligen borde man ha en däcktempmätare. Var med ett bilracing-team och mekade deras Porschar ett slag och däcktemperaturen var ju det viktigaste instrumentet dom hade för att utröna hjulvinklar osv. Tar Veidecboysena temp på däcken? Det borde vara VÄLDIGT intressant.... så man VET att man ligger på den optimala däcktemperaturen...

magnus_moss skrev:
Egentligen borde man ha en däcktempmätare. Var med ett bilracing-team och mekade deras Porschar ett slag och däcktemperaturen var ju det viktigaste instrumentet dom hade för att utröna hjulvinklar osv. Tar Veidecboysena temp på däcken? Det borde vara VÄLDIGT intressant.... så man VET att man ligger på den optimala däcktemperaturen...

Veidec killarna tar inte tempen på deras däck.... deras mekaniker gör :D
Nä, skoja bara....
Jo, de tar tempen... men va fan.. så jävla seriöst e det inte... eller?
Man får uppskatta lite... :tomten

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...