frambromshjälp??

norrkswe

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2007
Ort
norrköping
Hoj
-85 suzuki gsx550ef
Har en gsx 550ef -85 fast det är iof oväsentligt=).....
Tänkte byta bromsolja fram för att den va skitgammal (hojen har stått ute ca ett år).. Släppte på luftnipplarna o pumpa ur allt och pressade tillbaka kolvarna så ja fick opp oljan i slangarna till behållaren,,,torkade ur allt,, har även blåst ur slangarna....nu till problemet,,har hällt på ny bromsvätska men kan inte på nåt sätt lyckas att lufta ur systemet..får liksom inget tryck i handtaget, det e inge motstånd alls och ja vet inte hur jag ska bära mig åt för att få ordning på det....det spottar o fräser om nipplarna när man pumpar med handtaget men det blir aldrig nåt tryck ens när man drar åt dem...har gjort enligt konstens alla regler tror jag iaf... kan cylindern vid handtaget ha pajat på nåt sätt??,,, tacksam för svar,,,
 
Nej, tömmer du systemet helt får du stå och pumpa i evigheter innan nåt händer. Skaffa en injektionsspruta och fyll på systemet nerifrån och upp (via luftningsnipplarna) så kommer det att gå lättare.
 
Nej, tömmer du systemet helt får du stå och pumpa i evigheter innan nåt händer. Skaffa en injektionsspruta och fyll på systemet nerifrån och upp (via luftningsnipplarna) så kommer det att gå lättare.

Som Mattias säger! Det enda du kan göra nu om du inte fixar injektionssprutan är att vara överjävligt envis, det kommer att kännas som att absolut ingenting händer men det är bara att pumpa på tills du anar ett tryck, lufta, och börja om....ge inte upp
 
De finns många sätt o lufta systemet på, här har du ett lätt sätt.

Skruva av skruvarna längst upp till oljepåfyllaren så den står uppe, lossa bromsnippeln (ta bort den) fyll upp oljebehållaren fullt, sätt finger där nippeln ska sitta, sen e de bara pumpa, du måste hålla tätt där nere, i mellan åt kan du släppa på fingret medans du drar handtaget längst in, men du måste hålla tätt när du släpper upp handtaget, de e för att hindra systemet o suga luft bakvägen, när systemet e fullt så kommer de tryckas ut en ståle medans du har fingret fortfarande på plats, när de kommer vätska hela tiden när du pumpar så kan du ta bort fingrte när du sluttat pumpa, nu ska de rinna vätska sakta ur hållet där nippeln sitter, skruva i nippeln o släpp lite på den o se så de rinner ur nippeln, gör de de konstant utan luft, så skan du skruva åt, nu ska de finnas tillräkligt tryck för o pumpa ut kolvarna, kan du pumpa ur kolvarna men får ej något direkt tryck då e de bara börja lufta med o trycka in handtaget o släppa nippeln o stänga nippeln o släppa handtaget o fortsätta så till du e nöjd.

Glöm inte fylla på behållaren bara så de inte kommer ner luft igen.

Detta va 1 sätt, har minst 15 sätt till.
 
Som Mattias säger! Det enda du kan göra nu om du inte fixar injektionssprutan är att vara överjävligt envis, det kommer att kännas som att absolut ingenting händer men det är bara att pumpa på tills du anar ett tryck, lufta, och börja om....ge inte upp[/Q

Ser man på!
Hur är läget?
R6:an funkar fortfarande lr:tummenupp
/U

Till trådskaparen, kapade in här sorry, men som dom andra redan sagt så töm o blås ur då du ju säkert hade gammal uttjänt vätska i systemet. Har du ju redan gjort:tummenupp
Men problemet det medför då man är så noga är just påfyllningen. Inget problem dock bara man vet hur och har verktyget för hur man ska gå till väga.
Använder själv en billigminstasortensplastoljekanna från Biltema och en bit plastslang som passar och sluter tätt(viktigt)om dels nippeln och runt kannan/sprutan lr vad du nu enklast använder/får tag i.
/U


:rolleyes: Vart visst en upprepning av tipset Mattias redan gett fast med ett annat verktyg....
 
Provat att bara öppna locket, ta bort nippeln och låta den stå? Tar en bra stund men allt som oftast tar gravitationen oljan från handtaget och neråt. när det väl börjar rinna ur nippeln, stänger man densamme efter ett litet tag, fyller upp behållaren och pumpar ut kolvarna med handtaget. Tååålamod :gnissla
 
varför finns denna inte till mc?:huvet
Funkar fin fint på bilar:yoparty
 

Bifogat

  • 168-78.jpg
    168-78.jpg
    11.6 KB · Visningar: 31
Last edited:
skulle det inte funka att såtta på ventil av nåe slag nere på nippeln så luften bara kan åka utåt.. typ tryck på en soppaslang på nippeln o trycka in en cyckelnippel me botten utåt i slangen..
Jag e säkert helt ute å cyklar så rätta mig hjärnan om jag har fel!?
 
låter krångligt.

Funkar det inte med att

pumpa tryck, lossa med 10ringnyckel på nippeln,släpp ut luft/olja, dra åt nippeln. lossa trycket. osv
 
låter krångligt.

Funkar det inte med att

pumpa tryck, lossa med 10ringnyckel på nippeln,släpp ut luft/olja, dra åt nippeln. lossa trycket. osv


Funkar finfint! :tummenupp
Bytte bromsslangar fram och gjorde så. Visst, har man bråttom så finns det säkert snabbare sätt, men jag tyckte det var ok. :corn
 
Alla har fel, Bara envishet räcker inte, man måste först ta något nervlugnande innan och skriva lappar att man inte är idiot och när ambulansen kommer med tvångs tröjan ... be dom hjälpa till i stället sen går det till slut...
 
skulle det inte funka att såtta på ventil av nåe slag nere på nippeln så luften bara kan åka utåt.. typ tryck på en soppaslang på nippeln o trycka in en cyckelnippel me botten utåt i slangen..
Jag e säkert helt ute å cyklar så rätta mig hjärnan om jag har fel!?

Jag kör slang med backventil, byta bromsvätska tar inte många minuter med en sån, bara att ansluta till nippel, öpnna densamam, och sen pumpa på och med jämna mellanrum fylla på i behållare.:tummenupp

Köpte två på biltema för en 29-49 kr (minns inte exakt) men var dock tvungen att trimma en fjäder lite för att den skulle fungera optimalt (dvs klippte av lite av den för att den inte skulle trycka tillbaka ventil/kula lika hårt)
 
Back
Top