Frambromsen urskum!

pirmin

Färsking
Gick med
27 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
antik cbr600f
Honda cbr600f (-87). Frambromsen har blivit konstig. När man trycker in den blir motståndet stort efter bara nåra millimeters utslag på handtaget utan att bromsen för den skull tar bra. Känns nästan helt stum, som om man hade handtaget i botten. Fortsätter man trycka ger handtaget liksom med sig (kanske en halv centimeter) och "normal" bromsverkan infinner sig.

Vad kan detta bero på? Luft i hydrauliken? Gammal bromsvätska med vatten i? :confused: Beläggen är fräscha, bromsvätskenivån ok, inga läckage.

HJÄLP! Vill ju inte sitta i baken på nån bil för att handtaget plötsligt bestämmer sig för att inte ge med sig och plötsligt bara levererar 20% bromsverkan... :näsblod
 
Har du ändrat något i bromssystemet nyligen?

Annars kan det kanske vara läge att renovera ok/huvudcylinder nu.
 
smörj bromshandtaget..

det kan vara därför annars låter det som att du får plocka ner allt o rengöra.. /byta...
 
Det låter som något mekaniskt strul uppe i bromscylindern (pumpen/handtaget). Ta och se över bromspumpen, ev kanske ledbulten glappat upp eller blivit sliten, så att handtaget kärvar eller tar emot på något ställe. Det finns väl även en liten ställskruv, kolla så att inte den vibrerat fel. Annars skulle det ev kunna vara något vaj med gummidetaljerna inne i pumpen som slitits ut... -87 är länge sedan, det kan förövrigt vara dags att renovera pumpen.

Tja, det var väl några saker som du skulle kunna kolla... Bromsarna vill man ju inte gärna att det ska fallera :brinnerup

Lycka till.

EDIT: hoppsan 3 svar på samma gång... ajja, alla säger ju ungefär samma sak, så se över bromscylindern så blir det säkert bättre.


/Tobbe

.
 
Misstänker du att bromsvätskan är gammal så är det verkligen läge att byta och då blir systemet luftat samtidigt . Tänk också på att inte fylla på med gammal (öppnad förpackning) bromsvätska då denna ”suger” till sig vatten.

(Skaffa dig en genomskinlig silikonslang och sätt den på luftnipplarna, så ser du luften samtidigt som du slipper kladda ner fälgarna (bromsvätskan är mycket aggressiv, nästan som ett färgborttagningsmedel)).
 
Gamla gummislangar? Hojen från -87, aldrig bytta?, mer än 10 år gamla? I så fall kan de helt plötsligt ge sig på de konstigaste vis. Jag har hört talas om liknande symptom där det har varit fallet. Byt. Gärna till stålomspunnet.
 
OK. Tack för alla supersnabba svar! :krama

Ska kika lite och försöka kolla de saker ni nämnt, men är tyvärr ingen hejare på att trixelifixa själv så i slutänden blir det väl säkert byte av grejerna - min haynesmanual listar nästan alla operationer som har med bromsarna att göra som "Difficult, suitable for experienced DIY mechanic" (=inte jag). Surt i plånboken. :(
 
Kolla så kolvarna till oket/oken fungerar som de ska också, de kärvar gärna då och då på saker som är gamla/längesen använda.
 
Håller med, låter som något som kärvar, och håller emot, sen när det släpper är det "normalt igen". Handtaget eller kolvarna. Och det är inte så svårt, Haynes överdriver nog lite! Börja med att kika på handtaget, det borde kännas/höras om det är där det tar emot. Om inte där, så får du plocka bort beläggen (och ev. bromsoken för att komma åt), en sida åt gången. Det finns speciellt rengöringsmedel för bromsar. Gör rent, tryck tillbaka kolvarna, bromsa lätt MEN se upp så att du inte tar i för mycket, det kan hända att kolben åker ut helt, och då blir det slabbigt. Lägg gärna något emellan kolvarna så att de inte åker ut mer än de gör normalt med skiva och belägg. Gör om, gör om, gör om tills kolvarna inte kärvar.
Har du otur kan det vara dags för renovering av kolvar, både uppe och nere. Rätt enkelt oxå, men kanske lite överkurs?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top