Frambromsen tar dåligt / långt in

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Problemet gäller en GSXR -98.

I lördags tog jag fram hojjen efter vintervilan i garage. Frambromsen tog då ingenting.

Lossade bultarna på oken och luftade dem. Kom inte överdrivet mycket luft, men blev sån skillnad så att bromsarna började ta igen. Problemet är nu att de tar lite för långt in. Har ställt handtaget i läge 1, så att den skall ta så tidigt som möjligt, men tar ändå för långt in.

Hur justerar man det?
 
Vet inte om du beskriver lite konstigt men...

Vad lossade du för bultar?
Menar du luftningsniplarna eller har du skruvat på något annat?

Att bromsarna tar långt in beror på att systemet är dåligt luftat.
Mindre luft i systemet gör att bromsarna tar tidigare.
Det är garanterat även fukt i systemet. (Bromsvätska är hydroskopisk och suger åt sig H2o med tiden). Byt bromsvätska ofta, och använd inte vätska i burk som varit öppnad mer en några dagar eller veckor (den är lika hydroskopisk och har samlat ännu mera vatten än vad vätskan i slangarna gör).

Sen kan det vara mekaniskt slitage i tex oringar mm som gör att det flexar. Även vanliga bromsslangar i gummi flexar ganska mycket. (Byt till stålomspunna slangar).

Optimalt vore att bromsarna tog direkt man nuddade handtaget och att du sen kunde ställa in bromshandtaget till önskat avstånd. Men i verkligeheten får man sällan så bra bromsar med orginal bromscylinder. Man brukar tvingas att använda inställningen som gör att handtaget är längst ut, för att det inte ska slå i botten när man bromsar.
 
Vet inte om du beskriver lite konstigt men...

Vad lossade du för bultar?
Menar du luftningsniplarna eller har du skruvat på något annat?

Att bromsarna tar långt in beror på att systemet är dåligt luftat.
Mindre luft i systemet gör att bromsarna tar tidigare.
Det är garanterat även fukt i systemet. (Bromsvätska är hydroskopisk och suger åt sig H2o med tiden). Byt bromsvätska ofta, och använd inte vätska i burk som varit öppnad mer en några dagar eller veckor (den är lika hydroskopisk och har samlat ännu mera vatten än vad vätskan i slangarna gör).

Sen kan det vara mekaniskt slitage i tex oringar mm som gör att det flexar. Även vanliga bromsslangar i gummi flexar ganska mycket. (Byt till stålomspunna slangar).

Optimalt vore att bromsarna tog direkt man nuddade handtaget och att du sen kunde ställa in bromshandtaget till önskat avstånd. Men i verkligeheten får man sällan så bra bromsar med orginal bromscylinder. Man brukar tvingas att använda inställningen som gör att handtaget är längst ut, för att det inte ska slå i botten när man bromsar.

Tack för bra beskrivning! Menade luftningsniplarna precis som du säger.
Skall prova att byta olja och kanske passa på och byta slangar samtidigt.

Tack! :tummenupp
 
Tack för bra beskrivning! Menade luftningsniplarna precis som du säger.
Skall prova att byta olja och kanske passa på och byta slangar samtidigt.

Tack! :tummenupp

Att det tar långt in kan ju även vara att beläggen är slitna eller att du helt enkelt inte har tillräckligt med bromsvätska efter att du luftat bromsarna.
 
Ja, det fylls på bromsvätska i cylindern automatiskt när beläggen slits. När bromshandtaget är uppsläppt är det öppet från behållaren ner till cylinder :)

Edit: Collo, hur längesen var det du bytte bromsvätska?
 
Tror dock inte att det är för att beläggen är slitna. :D

Det justerar ju sig! :va

Kan göra om det är rost eller beläggning i cylindern som får kolven att fjädra tillbaka lite efter bromsning,gamla ok och tunna belägg så är risken större.

Då är det dags för okrenovering,eller rättare sagt,det oket skulle redan för länge sedan varit renoverat.

Henrik
 
Att det tar långt in kan ju även vara att beläggen är slitna eller att du helt enkelt inte har tillräckligt med bromsvätska efter att du luftat bromsarna.

Beläggen är bra och finns gott om vätska uppe i behållaren på styret i alla fall.

Edit: Collo, hur längesen var det du bytte bromsvätska?

Köpte hojen för snart tre år sen och har inte bytt. Hade den på service förra sommaren, men tror inte de bytte ut vätskan då.

Får prova att byta helt enkelt.
 
Last edited:
Köpte hojen för snart tre år sen och har inte bytt. Hade den på service förra sommaren, men tror inte de bytte ut vätskan då.

Får prova att byta helt enkelt.
Minst vartannat år brukar vara rekommendationen i de flesta instruktionsböcker. Det skadar inte att byta årligen heller.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top