Frambromsen slutade fungera

roobj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
03, Suzuki GSX-R 1000
Var ute och finkörde igår eftermiddag. Efter ett tag märkte jag att det började vibrerar i styret när jag bromsade försiktigt. Har inte varit så innan så jag började dra mig hemåt. På en raka utan några bilar bestämmer jag mig för att testa frambromsen igen. Denna gången går bromshandtaget i botten men frambromsen fungerar inte alls ( ganska oskön känsla ). Stannade vid första bästa ställe och tittade igenom hojen men såg inget. Pumpade lite med bromsen och vips verkade den fungera igen. Dock så kvarstår vibrationerna i styret när jag bromsar.

*Har bytt bromsklossar för ca 70 mil sedan
*Har inte märkt av någonting innan gårdagen.

Vad är det som hänt och vad ska jag göra för att rätta till detta?
 
byt bromsvätska.
Ganska troligt att värmen har skapat gaser som gör att bromsen slutar fungera. Det händer när man har gammal bromsvätska som dragit åt sig vatten som är mer temperaturkänslig än den övriga vätskan.
 
Jag har fortfarande inte gjort något med hojen men jag har försökt att söka lite information angående detta utifrån tipsen som jag fått här.
Det första är att bromsvätskan byttes i slutet av maj i år när 1800 mils servicen gjordes. DinMc (tror jag att det var) har då hällt i DOT 5.1 bromsvätska.
Borde jag kunna utesluta att det är bromsvätskan som är problemet då eller ska jag byta denna också tillsammans med skivorna?

Gillar inte att hålla på i garaget så det blir att lita på er och sen handla nytt :)
 
så hade jag när en skiva var skev på mitt Monster RS...ganska oskön känsla som du säger. Pumpade lite och den kom igång för att sluta funka sen. Kolla skivorna...
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Instämmer med tidigare talare om att det verkar vara en skiva som slagit sig.
Kör INTE med den hojen innan problemet är åtgärdat.

Bromsvätskan tycker jag inte du ska behöva byta.

/R
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg
Ok, någon som kan tipsa om en affär i Stockholmstrakten som har skivor hemma och ligger bra i pris?
 
åk och tjöp på AVA eller så. Du hittar säkert billigare om du letar men då tappar du tid och säsongen håller nog inte i sig så länge till.

ISR är ok, men i så fall måste du byta pump och oket. Meningslös att stoppa in en ISR skiva i en vanlig ganska intetsägande broms. Det sitter väl ingen radialpump och monobloc ok i en K3 så det vore väl overkill.
 
Last edited:
ISR hade betydligt bättre priser än original när jag ringde till dem. Det är mer kol i det stålet som dem använder.
Dvs bättre bromsverkan än original men rostar lättare... SÅ står hojen ute hela säsongen KAN det vara dumt.

Annars ring till mc skrotar eller kolla på ebay/köp o säljsajter.

Personligen hade jag inte köpt nya originalskivor men det är ju upp till var och en.

Jag har däremot köpt några skivor genom blocket och här på sporthoj.
En av de 4 var lite skev men då priset var en fjärdedel av nytt så var jag nöjd med det. Hade jag inte fått tag på dem snabbt hade jag köpt ISR.

Det är inte så att du glömt låset i skivan? Så gjorde jag och många andra som fått sina skivor kassa. Numera sitter det billigt larmlås fram och dyrt bak.
Glömmer jag låset tutar det friskt och förhoppningsvis stoppar det tjyven lite.

En del riktar skivorna med kohud och klubba. Det krävs tålamod och en skopa tur men det kan gå.

Ok, någon som kan tipsa om en affär i Stockholmstrakten som har skivor hemma och ligger bra i pris?
 
Last edited:
Testa S-racing, han hjälpte mig. Billigt kan man kanske diskutera men han löste det billigare än vad jag hittade på andra ställen och jag fick grejorna på två dagar.
Han tom ringde mig lördag em och sade att han fått hem dem. Bra kille helt enkelt. Positiv upplevelse för mig. Aldrig haft med honom att göra tidigare.

Jag hade exakt samma upplevelse, skev skiva, inget motstånd alls i handtaget. Två pump senare full broms. Så det är nog där det ligger. Skumt dock att det inte syns för det gjorde det på min...
 
JA s-racing och addemoto är klart ett tips.

Testa S-racing, han hjälpte mig. Billigt kan man kanske diskutera men han löste det billigare än vad jag hittade på andra ställen och jag fick grejorna på två dagar.
Han tom ringde mig lördag em och sade att han fått hem dem. Bra kille helt enkelt. Positiv upplevelse för mig. Aldrig haft med honom att göra tidigare.

Jag hade exakt samma upplevelse, skev skiva, inget motstånd alls i handtaget. Två pump senare full broms. Så det är nog där det ligger. Skumt dock att det inte syns för det gjorde det på min...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top