Frambromsen ligger på

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -00
Jag har bytt bromsklossar fram och efter jag gjort detta så ligger frambromsen på hela tiden.... jag har mina misstankar om att bromskivan kan vara lite sned. Är detta troligen problemet? och är det isf bara och slita in dom nya bromsklossarna?

Skulle gissa på att bromskolvarna i oket har fastnat/kärvar och det är dags för en isärplockning, rengöring samt att byta till nya gummiringar (vaddomnuheternuigen).
annars brukar det funka med att trycka in belägg/bromskolvar och sen pumpa ut dom lika långt. upprepa några gånger så brukar det lossna...

Eller så är det överfullt i bromsvätskebehållaren. Har du fyllt på bromsvätska utan att ha ändrat nåt annat i bromssystemet tidigare så är det helt klart så. Kolla.

Mattias skrev:
Eller så är det överfullt i bromsvätskebehållaren. Har du fyllt på bromsvätska utan att ha ändrat nåt annat i bromssystemet tidigare så är det helt klart så. Kolla.
:tummenupp Tror jag också.

steff skrev:
Jag har bytt bromsklossar fram och efter jag gjort detta så ligger frambromsen på hela tiden.... jag har mina misstankar om att bromskivan kan vara lite sned. Är detta troligen problemet? och är det isf bara och slita in dom nya bromsklossarna?

Om bromsarna ligger på konstant så är inte skivan sne. Då skulle den ju pulsera när du rullar hjulet.
Kolla så att kolvarna går in i oken som de ska.

Mattias skrev:

Det enda jag gjort är att byta bromsklossar... av nån konstig anledning kärvar det lika mycket när jag testade och byta tillbaka till dom gammla...

Bromsvätskan har jag kollat den är lite över strecket "low"

Victor skrev:
Om bromsarna ligger på konstant så är inte skivan sne. Då skulle den ju pulsera när du rullar hjulet.
Kolla så att kolvarna går in i oken som de ska.

Jag vet inte det kanske pulserar lite också.. :D när jag lämnade in däcket på byte sa dom att bromskivan var sned.

Det är en jäkla kant längst ut på bromskivan när man tillexempel ska få bort bromsoket från skivan så kärvar det himla mycket när det ska bort.

Oken åker in och ut som dom ska vad jag kan se. har sprutat 5-56 och torkat runt om dom och allt sånt där. Vad fan kan vara fel? det enda jag gjort är ju att byta bromsklossar.

5-56 ska man väl inte spraya på bromskolvarna ?
- kan vara så att de löser upp gummiringarna /dammtätningarna. Har för mig att man endast ska använda bräkleen och rödsprit då dessa inte angriper gummit.

UltraMarine skrev:
5-56 ska man väl inte spraya på bromskolvarna ?
- kan vara så att de löser upp gummiringarna /dammtätningarna. Har för mig att man endast ska använda bräkleen och rödsprit då dessa inte angriper gummit.

jävla skit :(

Hur bör jag angripa problemet? vet inte vart jag ska leta efter fel längre eftersom allt enligt vad jag kan se är som förut / fungerar.. :3freak villl ju ut och köra :(

Ta bort beläggen igen, pumpa försiktigt ut kolvarna lite grann så du kommer åt att putsa lite på dom med finfint sandpapper, smörj sen in kolvarna med kopparpasta o pressa försiktigt tillbaka dom med tex en lite tving.

Jag känner en som frambromsen kärvade så mycket för så att det till slut låste framhjulet o han vurpade mitt i stan.

Last edited:
steff skrev:
Jag vet inte det kanske pulserar lite också.. :D när jag lämnade in däcket på byte sa dom att bromskivan var sned.

Det är en jäkla kant längst ut på bromskivan när man tillexempel ska få bort bromsoket från skivan så kärvar det himla mycket när det ska bort.

Kant? Har inte belägget "jobbat" över hela skivan och skivan är tunnare på själva slitytan eller? Jag fattar inte riktigt hur du menar.
Om det är så så byt skiva.

Robban W skrev:
Jag känner en som frambromsen kärvade så mycket för så att det till slut låste framhjulet o han vurpade mitt i stan.

När bromsvätskan värms upp så expanderar den, om man har toppat behållaren så nyper bromsarna mera och mera. Kan bli spännande om man blåser på lite på motorväg antar jag.
Edit: YZ, är inte det en cross? Om du bara kör på krisskrossbana så kan det väl inte märkas så mycket heller?

Slitkanten kan man med lite finkänsla slipa bort så underlättas nästa beläggbyte. Den som har svurit över kanten i en bromstrumma på en bil vet vad jag menar.

Att trycka ut kolvarna en bit och putsa av dom på plats kan möjligen hjälpa lite grann, ett tag men det vanliga är att merparten av problemet sitter i att oken ärgat i ytan som kolvarna löper emot och då åker man på att riva oken, hona loppen i okena och sätta ihop med nya packningar.

Har sagt det förr men säger det igen:
Hejdarna må vara trista att jobba med men dom är trots allt det viktigaste på hela hojen. Alltså fuskar man inte och man mekar inte hejdare utan att veta vad man gör.
Så se nu till att åtgärda seriöst! :)

Jag tog av bromskivan och den var riktigt böjd... antar att lösningen ligger däri:)? hör av mig igen om det mot förmodan inte är så... tack för alla tipps:)

har samma problem på min stunthoj, har provat allt, testat allt men inget funkar. hjulat stannar direkt när man wheelar :D . lufter man upp hojen och snurrar hjulet så får man lägga all sin kraft bakom så snurrar det ett kvarts varv.

sliter framdäck som satan man jag ska ändå inte ha hjulet så mycket i backen så jag har gett upp :3freak

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...