Frambroms ZX 6/10

Berkis

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
ZX 636R- 04
Trots värsta raceoljan(318 grader) och noggrann luftning, stålspunna slangar, nya originalbelägg så går det för varmt på bana. Hantaget nästan mot styret efter en kvart på Gelleråsen... Vad göra???

Lite luft kvar uppe vid övre bajobulten kanske?
Byte av skivor typ ISR + belägg som är avsedda för racing.

Berkis skrev:
Trots värsta raceoljan(318 grader) och noggrann luftning, stålspunna slangar, nya originalbelägg så går det för varmt på bana. Hantaget nästan mot styret efter en kvart på Gelleråsen... Vad göra???

Superbike Roger skrev:
Lite luft kvar uppe vid övre bajobulten kanske?
Byte av skivor typ ISR + belägg som är avsedda för racing.

OK, får man lossa lite på banjon eller hur bär man sig åt då? Vad rekommenderar du för belägg, carbon eller?

10an (även 6an) är lurig att lufta ordentligt.
Fastnar luft runt pumpen.

Vinkla upp pumpen så den blir högsta punkten, spänn in handtaget över natten så kanske bubblan klättrar upp. Lufta igen.
Eller fixa en banjo med nippel.

Galfers HH belägg funkar prima.

Håll tryck på bromshandtaget samtidigt som du lossa övre banjon försiktigt och låter ev luft sippra ut upprepa ett par gånger.

När jag luftar ett bromssystem brukar jag demontera bromsvätskebehållaren och ersätta den med en 1-1,5 m lång genomskinlig bensinslang, fyller slangen med bromsvätska och låter alla luftbullblor sippra upp, sen öppnar jag en av luftnipplarna mere på oket och trycksätter slangen med tryckluft och trycker snabbt i all bromsvätska som finns i den genomskinliga slangen utan att få in luft.
Detta upprepar man på andra luftnippeln ev ett par gånger, detta sätt är ett enkelt och snabbt sätt att lufta ur bromsarna och oftast slipper man luften som annars gärna stannar uppe vid pumpen pga att luften inte hinner gå upp utan följer med bromsvätskan ner och ut genom luftnippeln nere på oket.

Ang belägg tycker jag att Ferodos CP911 racingbelägg funkar utmärkt på gatan också, av alla olika belägg jag testat ihop med div olika original/ISR skivor är detta mitt favoritbelägg både för bana och gata.

Vill varna för att använda SBS DC på gatan då de inte biter alls då de är kalla.

Berkis skrev:
OK, får man lossa lite på banjon eller hur bär man sig åt då? Vad rekommenderar du för belägg, carbon eller?

Berkis skrev:

Mitt bromshandtag går också betydligt längre in efter en stunds bankörning. Varför är det så? OK, man kanske inte har luftat ordentligt, men i så fall borde det väl inte bli värre när bromsarna är varma...?

Om du ev har lite luft uppe vid bromspumpen så kan ju denna luft komprimeras en del, om du sen får mer gasblåsor vid hög temp på bromsvätskan blir det ju ännu mer gas som kan komprimeras.

PacMan skrev:
Mitt bromshandtag går också betydligt längre in efter en stunds bankörning. Varför är det så? OK, man kanske inte har luftat ordentligt, men i så fall borde det väl inte bli värre när bromsarna är varma...?

Superbike Roger skrev:
Om du ev har lite luft uppe vid bromspumpen så kan ju denna luft komprimeras en del, om du sen får mer gasblåsor vid hög temp på bromsvätskan blir det ju ännu mer gas som kan komprimeras.

Är det så alltså, att det blir gasbubblor i vätskan vid "normal" bankörning? Blir det tillräckligt varmt lixom..?

Visst blir det varmt men det beror ju också på hur hårt man pressar, en annan orsak till varma bromsar är kärvande kolvar i oken, kan ju vara så att man bytt till nya belägg och ej rengjort/smörjt kolvarna i oken och då får beläggen att ligga ann mot skivorna.
Kolvarna smörjs med speciellt silconebaserat fett för gummidetaljer/bromssystem aldrig med nån typ av vanlig smörja.

En annan detalj som är mkt viktigt är att byta bromsvätska ofta typ minst 2ggr/år, jag själv använder Motuls RBF600 som tål 312 grader celcius och jag har aldrig haft problem med överhättning med den bromsvätskan.

PacMan skrev:
Är det så alltså, att det blir gasbubblor i vätskan vid "normal" bankörning? Blir det tillräckligt varmt lixom..?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT