Frambroms tar långt in

Om handtaget går långt in, efter att hojen stått ett tag, men blir bättre och bättre för varje pumpning, så är det troligen att kolvarna i bromsoken inte glider i gummitätningarna. En ordentlig rengöring av kolvarna är lösningen. Det kan vara värt att byta gummitätningarna när allt ändå är isärplockat, men det är inte säkert att det behövs. Det byggs upp avlagringar på kolvarna över tid.

Jag tvättar med bromsvätska, då det inte är säkert att gummitätningarna tål rengörings-/petroleum-produkter.

Hojen har inte stått ett tag utan det är likadant efter kontinuerlig användning.
Det blir bättre och bättre efter varje pumpning men låter man bli att använda frambromsen på några minuter är det precis samma problem igen.
 
Med "stått ett tag" menar jag någon timma, inte några år. =)
Du kan testa att pumpa upp trycket, och sen direkt spänna in handtaget med t.ex. ett buntband. Låt den sen stå en tid som normalt ger problemet - klipp buntbandet och känn om det är bättre än annars. Går handtaget inte in till styret så är det en indikation på att det är problemet jag skrev om ovan.
Jag har haft de symptom du beskriver på två olika hojar, och rengöring av kolvarna har hjälpt i båda fallen.
 
Med "stått ett tag" menar jag någon timma, inte några år. =)
Du kan testa att pumpa upp trycket, och sen direkt spänna in handtaget med t.ex. ett buntband. Låt den sen stå en tid som normalt ger problemet - klipp buntbandet och känn om det är bättre än annars. Går handtaget inte in till styret så är det en indikation på att det är problemet jag skrev om ovan.
Jag har haft de symptom du beskriver på två olika hojar, och rengöring av kolvarna har hjälpt i båda fallen.

Har nu provkört hojen efter byte av bromsvätska, luftning vid oket och provat att sätta ett spännband på bromshandtaget så att det ligger med tryck emot handtaget. Resultatet blev att bromshandaget gick lika långt in som tidigare men bromsen tar snabbare när man kör vilket gör att jag inte behöver trycka speciellt mycket för att det ska ge samma bromsverkan som när jag nästan tryckte in bromsen så långt jag kunde innan.
 
luftade bromsarna på en fiddy för några veckor sedan. vi fyllde på vätska som idioter och pumpade och öppnade nippeln utan resultat. problemet var då att det som någon skrev här innan, det låg luft straxt efter vätskebehållaren som inte ville följa med ner i slangen. då såg vi till att behållaren var halvfull med vätska och sen pumpade vi små drag men snabbt som attan så hoppade luften ur via behållaren. anledningen till halvfull behållare var för att de inte skulle skvätta ur en massa.

de satt massor med luft i det systemet så de fanns ingen broms alls, men halvvägs till helt luftfritt så kändes bromsen exakt som du beskriver ditt problem.
 
Har precis samma problem på min hoj. Provat allt. Luftat på alla möjliga vis, nya bromsbelägg mm.
Efter läst denna tråd och diskuterat saken med en gammal hojmekaniker så blir det införskaffning av ny pump.
 
Hojen har inte stått ett tag utan det är likadant efter kontinuerlig användning.
Det blir bättre och bättre efter varje pumpning men låter man bli att använda frambromsen på några minuter är det precis samma problem igen.

Låter som att ena skivan är lite skev och trycker ut kolvarna. Upp med hojen på depåstöd fram och snurra på hjulet så knske du tom kan se det. Mvh
 
Nej jag har inte luftat banjo vid pumpen. Vet inte hur man gör heller, är nybörjare på att meka med hojen...
Hur går man tillväga för att lufta vid pumpen?

Banjokopplingen blir ofta högsta punkten där luft samlar sig.

Tryck in handtaget så du får lite tryck på systemet och släpp försiktigt på bulten till banjon. Du kommer se ganska tydligt om det bubblar innan det kommer vätska runt banjon. När det bara kommer vätska, dra bulten igen. upprepa vid behov.
Eftersom du inte kan sätta nån slang här får du se till att ha gott om trasor under som kan suga upp bromsvätskan. :tummenupp
 
Hade samma problem och så en dag fick jag punka på framhjulet, tog loss framhjulet, lagade punkan och monterade framhjulet och vips hade jag inte problemet längre. Jag har ännu inte listat ut hur det kommer sig att det blev så... Någon som har en vettig förklaring?
 
Hade samma problem och så en dag fick jag punka på framhjulet, tog loss framhjulet, lagade punkan och monterade framhjulet och vips hade jag inte problemet längre. Jag har ännu inte listat ut hur det kommer sig att det blev så... Någon som har en vettig förklaring?

Du kanske tryckte tillbaka bromskolvarna vilket gör att bromsvätskan rusar upp till behållaren på styret och då tar med sig luft som fastnat i slangarna. Jag brukar trycka in och pumpa ut kolvarna några gånger efter luftning för att få ut det sista.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top