Frambroms som låg an??

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Åkte och gjorde rätt många hårda inbromsningar under kort tid (Körde lite på bakhjulet och stoppies i ett industriområde) helt plötsligt så låg frambromsen på riktigt hårt. Vågade inte riktigt köra men efter att väntat ett tag så släppte allt. Kan detta åtgärdas genom att byta till bromsvätska med högre kokpunkt? Eller är det något annat som ställt till det?

Det kan även tilläggas att jag kör med ett bromshantag som inte ska sitta på orginal bromspumpen. Det såg exakt likadant ut när jag köpte men känns inte lika svampigt som orginal när man bromsar. Man får ha det inställt på den lösaste inställningen men då är det ändå rätt hårt och stumt att trycka in. Orginal kan man trycka in ända till styret. Kan det vara det som gör det?

Kan tilläggas att jag kört en del förut utan att detta hänt men inte bromsat så mycket och hårt under så pass kort tid som jag gjorde igår.

hur mycket bromsvätska har du i? ligger nivån nära max så kan de bli fullt i behållarn när temepraturen på vätskan ökar. de gör då att de inte finns plats för vätskan att expandera och de som får ge plats åt vätskan e att kolvarna i oken trycks ut och just bromsar.

troligtvis är det själva handtaget som inte låter kolven gå tillbaka helt...
Inte alls ovanligt att billia eftermarknadsgrepp har lite gjutskägg eller likande just där dom trycker på kolven.

Mycket viktigt att kolla så kolven går tillbaka hela vägen när man byter till annat handtag än orginal.

hur mycket bromsvätska har du i? ligger nivån nära max så kan de bli fullt i behållarn när temepraturen på vätskan ökar. de gör då att de inte finns plats för vätskan att expandera och de som får ge plats åt vätskan e att kolvarna i oken trycks ut och just bromsar.
Helt möjligt att jag har lite mycket vätska i. Ska pröva och tappa ut lite

troligtvis är det själva handtaget som inte låter kolven gå tillbaka helt...
Inte alls ovanligt att billia eftermarknadsgrepp har lite gjutskägg eller likande just där dom trycker på kolven.

Mycket viktigt att kolla så kolven går tillbaka hela vägen när man byter till annat handtag än orginal.
Ska kolla det också. Men frambromsen ligger in i alls i vanliga fall utan bara efter en massa hårt bromsande.

Har haft samma fel som du beskriver, fungerat bra tills jag börjat köra stoppies. Problemet kom tillbaks gång på gång, trots att jag bytte bromsvätska. Tydligen gick Dot 4 för hårt. Byt :tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN