Frambroms R1:a suger

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
Min frambroms e kass, tar dåligt som fan men jag vet om att rettan har kassa bromsar. Bromshandtaget går helt in till handtaget när jag tar i, då står dom inställt på det hårdaste.

Kan det vara slangarna som börjar bli kassa, eller oljan ??
Funderar på att sätta på stålomspunnet :fakta det gör väl en del va ??

Låter som bromsvätskan är kass, byt!
Fast sätt på stålomspunnet samtidigt, klar skillnad. :tummenupp
Mer lättdoserat eftersom trycket inte får stålomspunnen slang att flexa lika mycket som en vanlig.

DU SUGER!!!!! :mad:

Snacka inte skit om min unge... lol. J/K

Du har endast problem med dina bromsar. Min 02 greppar sig najs och det känns som jag har full kontroll!

Ta och lufta bromsarna, byt klossar samt byt till stålomspunnet eller kevlar. Du kommer inte tro skillnaden!!!

Swedie skrev:
DU SUGER!!!!! :mad:

Snacka inte skit om min unge... lol. J/K

Du har endast problem med dina bromsar. Min 02 greppar sig najs och det känns som jag har full kontroll!

Ta och lufta bromsarna, byt klossar samt byt till stålomspunnet eller kevlar. Du kommer inte tro skillnaden!!!

skit om din unge...öööööh japp okej :tummenupp

Bromsklossarna e nästan nya, mkt kvar iaf. men det blir stålomspunnet :fakta

Sweedo skrev:
Låter som bromsvätskan är kass, byt!
Fast sätt på stålomspunnet samtidigt, klar skillnad. :tummenupp
Mer lättdoserat eftersom trycket inte får stålomspunnen slang att flexa lika mycket som en vanlig.

Testade bromsvätskan med en såndär provare och den visade okej :confused:

men det e lika bra att byta ju, inte så jävla dyrt ju, vad ska man ha för bromsvätska då ?? anatar att det finns olika tillverkare och märken där oxå

fluppen skrev:
Testade bromsvätskan med en såndär provare och den visade okej :confused:

men det e lika bra att byta ju, inte så jävla dyrt ju, vad ska man ha för bromsvätska då ?? anatar att det finns olika tillverkare och märken där oxå

Det skall vara rätt DOT-kod, det är det viktigaste.
Sedan är det som med allt annat att det finns dyrare och bättre saker. Men satsa på den bromsvätska du kan få tag på, det är viktigare att ha schyssta bromsar än att ha dyraste vätskan.
Det är som sagt inte så dyrt att byta ofta.

Köper du nya slangar kan de hjälpa dig där du köper dem.

Edit: Vätskan i behållaren kan vara bra medan vatten nere i oken kan sugit åt sig vätska och kokat.

Last edited:
Sweedo skrev:
Det skall vara rätt DOT-kod, det är det viktigaste.
Sedan är det som med allt annat att det finns dyrare och bättre saker. Men satsa på den bromsvätska du kan få tag på, det är viktigare att ha schyssta bromsar än att ha dyraste vätskan.
Det är som sagt inte så dyrt att byta ofta.

Köper du nya slangar kan de hjälpa dig där du köper dem.

Edit: Vätskan i behållaren kan vara bra medan vätskan nere i oken kan sugit åt sig vätska och kokat.

Oki tack !! :tummenupp

Tips!
När du luftat ur allt och tycker bromsen tar bra.

Kör ett tag. Pumpa sedan upp så mycket tryck som det bara går i handataget och låst det i intryckt läge över natten så försvinner det sista av luften och du får ett stumt handtag som troligvis inte ens går ända in till gummit.

Sweedo skrev:
Tips!
När du luftat ur allt och tycker bromsen tar bra.

Kör ett tag. Pumpa sedan upp så mycket tryck som det bara går i handataget och låst det i intryckt läge över natten så försvinner det sista av luften och du får ett stumt handtag som troligvis inte ens går ända in till gummit.

Okej... najs !! tack för tipset :tummenupp

Sweedo skrev:
Pumpa sedan upp så mycket tryck som det bara går i handataget och låst det i intryckt läge över natten så försvinner det sista av luften och du får ett stumt handtag som troligvis inte ens går ända in till gummit.

Jag har hört om detta förut men kan inte få in logiken i att det skulle fungera. Vart tar luften vägen? Den har ju ingenstans att försvinna då porten i huvudcylindern är stängd.

Kan någon förklara? :confused:

Icke...

Mina bromasar är ine alls kassa...
Du kan ju prova dom sen så ska du få se.
Jag kör med ´Goodridge stålspunna slangar och SBS belägg = gör lätt stoppies med två fingrar och ca 2,5 cm mellan bromsgrepp och gasrulle :rock :rock
Dom mattas inte heller vid bankörning.
Ska tilläggas att min bromsvätska e helt ny..

Silverryggen

fluppen skrev:
Min frambroms e kass, tar dåligt som fan men jag vet om att rettan har kassa bromsar. Bromshandtaget går helt in till handtaget när jag tar i, då står dom inställt på det hårdaste.

Kan det vara slangarna som börjar bli kassa, eller oljan ??
Funderar på att sätta på stålomspunnet :fakta det gör väl en del va ??

Ett litet tips kolla också så du har orginal broms handtag för jag köpte pirat en gång och vilket jävla skrot alltså det gick inte ens att få upp den på fram hjulet längre det klämmer tydligen inte in kolven lika långt (bytte handtag ihop med nya fjäder omspunna slangar gick inte ens att lufta ordentligt tog mig ett par timmars slit när jag sedan prova ett orginal handtag så blev det jävligt bra åker med avkapade koppling och broms hantag lika med två finger grepp funkar hur bra som helst men visst sätt på fjäderomspunnet oavsett det är det värt)

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back