Frambroms problem

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
TLS -97
Tjenare!
Jag har ett litet problem med min frambroms på min TLS!
När jag drar in bromshandtaget finns det inget motstånd alls. Jag måste då pumpa handtaget x antal ggr innan jag har någon bromseffekt överhuvud taget. Då funkar det ett tag. Låter jag sedan hojjen stå en stund och provar igen så är det samma fel igen.
Snackade med en hojmeckare som sa att det förmodligen behövs en renovering av bromsmojängen på handtaget.
Kan det vara det som är problemet eller kan det vara skivan som är skev?
Har fått en del bud men det varierar så mycket o det blir svindyrt om man ska hålla på o byta ut varenda del jag har blivit tipsad om. Så om någon här har haft samma problem o löst det, tala gärna om det för mig :Bugar :Bugar :Bugar :fyllisar

MVH
Chiefen

Kan vara något så enkelt som att du har fått in luft i systemet. Innan du gör några dyrare åtgärder kan du således prova att bara byta bromsvätska.

Provat att lufta?

Annars att byta p sats i handtaget är inga svårigheter om man har lite meck kunskaper!

Annars ett toppen tips..ISR radial handtag...3000 Sek.... Underbart!

Hmm... Låter som att du har problem med att bibehålla trycket i systemet. Men att det skulle bero på en skev bromsskiva tror jag inte riktigt på...

låter som det sägs ovan att du har luftbubblor i bromsslangarna, konstigt av mc-mecken att säga att det var nåt fel på skivan, felet finns väl fast du står stilla?

man kan lufta genom att man trycker in handtaget, håll kvar öppna nippeln nere på oket, stäng nippel och släpp handtaget osv tils man får tillbaka känslan.
Dock kan det trassla ibland och man blir tvungen att trycka i vätskan via nipplarna.

Är antagligen så att mc meken du snackat med har rätt. Dvs att huvudcylindern=den cylinder du trycker på när du drar in handtaget behöver en översyn/ renovering. Tappar du tryck om du håller in handtaget en längre stund?? I sådant fall är det garanterat huvudcylindern som inte håller tätt.

Annars....lufta!!

Nu har jag beställt en renoveringssats till cylindern. Får hoppas att det (och oljebyte/luftning av systemet) hjälper.
Tack för tipsen guyz! :Bugar :banana :yoparty

Chiefen skrev:
Nu har jag beställt en renoveringssats till cylindern. Får hoppas att det (och oljebyte/luftning av systemet) hjälper.
Tack för tipsen guyz! :Bugar :banana :yoparty

Inlägget ovanför ditt sista är nog ditt bästa tips än så länge... Om du pumpar upp tryck i slangen och sedan håller in bromshandtaget HÅRT en längre stund, åker handtaget sakta sakta in mot styret? Isåfall är det renovering av cylindern du behöver...

Men om trycket inte sjunker när du håller in bromsen en längre tid är det mer sannolikt att det bara är luft i systemet...

Och om det bara händer efter en åktur kan det ju vara en skiva som är sne, men det är ju iofs nog det enklaste att ta reda på, bara att snurra hjulet ju...

Good luck!

Zana skrev:
Inlägget ovanför ditt sista är nog ditt bästa tips än så länge... Om du pumpar upp tryck i slangen och sedan håller in bromshandtaget HÅRT en längre stund, åker handtaget sakta sakta in mot styret? Isåfall är det renovering av cylindern du behöver...

Men om trycket inte sjunker när du håller in bromsen en längre tid är det mer sannolikt att det bara är luft i systemet...

Och om det bara händer efter en åktur kan det ju vara en skiva som är sne, men det är ju iofs nog det enklaste att ta reda på, bara att snurra hjulet ju...

Good luck!

Japp, jag ska testa det där :banana ! Har ju dock inte hojen direkt nära min bostad nu under vintern :( så jag får göra det så fort jag får chansen!
Återigen, tack för tipsen de var välbehövliga!!

El Chiefo Grande deluxe med eklöv :fyllisar

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...