Frambroms problem ???????

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
I förrgår va jag och en polare ute och körde en sväng då funkade frambromsen klockrent.

Lastade in hojen i skåpbilen för att ta med den till morsan och så att tjejen kunde ta bilen hem.

Nu till problemet, när jag skulle köra ut den på rampen hade jag givetvis glömt skivlåset i, det resulterade i ett mindre märke på framskärmen. Tog bort det och rullade ut hojen.

När jag sedan skulle köra så bottnade bromsen. Provade att stå stilla och pumpa, jo då det blev tryck i den. Men så fort jag rullar eller låter den stå still en liten stund så tappar jag trycket. Hittar inga läckage

Så vafan kan det vara, Lite långsökt att skivorna ska vara skeva då den även tappar tryck stillastående.

///Micke

Dom du har skeva skivor, vilket är högst troligt, så kommer dom att trycka isär kolvarna i oket, dvs du måste pumpa några gånger för att trycka ut dom igen. Fullt normalt. Testa att ta en runda och bromsa i 50-70 å se om det pulsar i handtaget. Fast kör försiktigt! :)

Dom du har skeva skivor, vilket är högst troligt, så kommer dom att trycka isär kolvarna i oket, dvs du måste pumpa några gånger för att trycka ut dom igen. Fullt normalt. Testa att ta en runda och bromsa i 50-70 å se om det pulsar i handtaget. Fast kör försiktigt! :)

Har nu varit ute och testat, Det skakar inte men den högra skivan har nog blivit ytters lite skev. FAN OCKSÅ... hur kan den bli de av så ytterst lite åverkan??? :va

Så nu till frågan har någon eller vet någon vart man kan köpa skivor som är bra till bra pris??? Mitt konto är nästintill tomt nu :näsblod

///Micke

Last edited:
Har nu varit ute och testat, Det skakar inte men den högra skivan har nog blivit ytters lite skev. FAN OCKSÅ... hur kan den bli de av så ytterst lite åverkan??? :va

Så nu till frågan har någon eller vet någon vart man kan köpa skivor som är bra till bra pris??? Mitt konto är nästintill tomt nu :näsblod

///Micke

Vet inte om dom har till nyare hojar, men till 90talare har addemoto (http://www.addemoto.se) bra skivor till ungefär halva priset mot original.

Fast billigast blir det såklart att hitta beg.

En litet skev skiva skulle jag inte tveka att försöka rikta själv, med tung gummiklubba eller en lagom tung träkloss. I synnerhet i skenet av vad nya skivor brukar kosta.

Det låter ju oerhört osannolikt att skivan blivit skev pga skivbromslåset tagit i framskärmen.

Har sett skivor på gsxr1000k5-6 blivit skeva så det syntes av att skivbromslåset glömdes..

själva skivan är ganska hård men inte innerringen som håller som man sätter skivlåset i.:gnissla

Räcka att man rullar en halv meter så låset följer med och smäller i bromoket eller i gaffelbenet.
bockar till skivan direkt. du skulle tagit gummi klubban och slagit tillbaka bulan innan du åkte ut så kan man rädda skivan. annars formar sig skivan när man kör och skivan blir varm.

Eftersom du varit ute och kört så är du nu 2500kr fattigare och måste köpa en ny skiva:D

tro mig har råkat på samma problem på min gamla hoj

Last edited:
Inte heller troligt att 200 kilo hoj stannar mot en plastskärm, låset tog väl i något hårdare också.

HAHA vafan 200kg tror du jag åker Goldwing eller :tungan
Nedå har varit hos en polare och kollat upp dem.

Högerskivan har slagit sig av värme. Förmodligen va den lite skev när jag köpte den, sen åkte jag en dag på Mantorp och den gick varm och har nu slagit sig :näsblod

Vänsterskivan ser bra ut men högerskivan är tok blå så det är ju bara att öppna pkånboken och köpa nya...

Och Sen så sitter juh inte bromslåset i själva skivan utan i infästningen och det va en så lätt touch när jag rullade hojen ur bilen, är juh inte precis att man rullar ut hojen baklänges ur en liten Peugeot Expert i 200kmh.

///Micke

PS: har någon skivor till en K6:a så köper jag dem. och de ska inte vara skeva :D

själva skivan är ganska hård men inte innerringen som håller som man sätter skivlåset i.:gnissla

Räcka att man rullar en halv meter så låset följer med och smäller i bromoket eller i gaffelbenet.
bockar till skivan direkt. du skulle tagit gummi klubban och slagit tillbaka bulan innan du åkte ut så kan man rädda skivan. annars formar sig skivan när man kör och skivan blir varm.

Eftersom du varit ute och kört så är du nu 2500kr fattigare och måste köpa en ny skiva:D

tro mig har råkat på samma problem på min gamla hoj

Har precis insett det med :näsblod men vafan pengar ska spenders annars är de inget värda...

Så säger en sann JETSETARE vilkat en annan inte är så detta känns juh:confused:

///Micke

Last edited:
Ja, det säjer ju sig självt.

Hur kan alla veta hur hårt jag bakade i mitt lås i framskärmen???

Va du där, hörde du det eller hur gick det egentligen till är rätt så nyfiken hur alla kan veta allt om inget:näsblod

///Micke

Rätta mej om ja har fel nu men....
Torrvikten är 166 kg + säg ca 15 kilo bensin + ca 8 kilo till i motorn(olja kylvätska)=189 kg
Inte så långt från 200...

ÖÖÖ ironi kallas det, Jag har förövrigt ett regbevis ja kan kolla upp tjänstevikt så slipper man sitta och gissa 195kg :tungan

///Micke

Gjort precis samma sak. Bara byta skiva. :erfaren

Ja det får bli till att göra det shit happens... Hade man märkt det direkt så kunde man nog räddat den, iofs va den nog anningen skev innan jag började åka med den. För när jag tänker efter så kände jag att bromsen började sjunka innåt redan på Mantorp den 2:a maj

///Micke

Last edited:
Jag har gjort precis samma sak :mad: :huvet :gnissla

MEN, när jag märkte att bromsen inte tog, kollade jag direkt skivan (och fästet). Det var fästet på min, och det riktade jag själv ganska enkelt, så nu funkar allt som det ska.

Lite sen info, kanske, men det kanske händer någon annan som läser detta, och som kan spara några tusenlappar.

Fråga: Om skivan formar sig vid körning för att fästet är skevt, borde man inte kunna rikta upp fästet, och låta skivan forma om sig? (Givetvis inte bra att köra utan fungerande bromsar, men jag är bara nyfiken)

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back