Frambroms Problem

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Hej! Min frambroms har slutat att fungera. Det är så att den tar inget, handtaget går enda in till styret utan att den tar nåt. Handtaget känns ungefär som kopplingen. Bromsvätskan var helt slut när jag kollade. Jag skruvade på skruven till bromsslangen så att den vätskan som var kvar i slangen rann ut, sedan skruvade jag tillbaka skruven och hällde i ny bromsvätska enligt markeringen. (Antar att det är det som är luftning av bromssystemet?) Bromshandtaget tar fortfarande ingenting. Nån som har något tips på vad man kan göra eller vad det kan vara för fel? Hojen är en Aprilia Rs -02 med Brembobromsar. Tacksam för hjälp. Mvh /Chrille

Tzr91 skrev:
2077676 Hej! Min frambroms har slutat att fungera. Det är så att den tar inget, handtaget går enda in till styret utan att den tar nåt. Handtaget känns ungefär som kopplingen. Bromsvätskan var helt slut när jag kollade. Jag skruvade på skruven till bromsslangen så att den vätskan som var kvar i slangen rann ut, sedan skruvade jag tillbaka skruven och hällde i ny bromsvätska enligt markeringen. (Antar att det är det som är luftning av bromssystemet?) Bromshandtaget tar fortfarande ingenting. Nån som har något tips på vad man kan göra eller vad det kan vara för fel? Hojen är en Aprilia Rs -02 med Brembobromsar. Tacksam för hjälp. Mvh /Chrille

Luftat ordentligt? Gör det annars!

Vad menar du med att lufta? Alltså bara skruva bort skruven nere vid bromsslangen och låta all bromsvätska rinna ut och sedan skruva tillbaka o hälla i ny vätska? Eller? För så gjorde jag.

Tzr91 skrev:
2077709 Vad menar du med att lufta? Alltså bara skruva bort skruven nere vid bromsslangen och låta all bromsvätska rinna ut och sedan skruva tillbaka o hälla i ny vätska? Eller? För så gjorde jag.

Det är fel.

Fyll på olja

Pumpa som satan med handtaget samtidigt som locket är öppet och luftningsskruven är stängd.

Sen medans du håller handtaget intryckt lossar du sakta på luftningsskruven så ser du om det kommer luft.

Loy skrev:
2077747 Det är fel.

Fyll på olja

Pumpa som satan med handtaget samtidigt som locket är öppet och luftningsskruven är stängd.

Sen medans du håller handtaget intryckt lossar du sakta på luftningsskruven så ser du om det kommer luft.
Jag håller med Loy, men det är inte nödvänigt att sätta på locket uppe vid handtaget, för det lär ta slut i den burken när du håller på och luftar. Jag hade det öppet och det gick faktiskt fortare så, för det mesta av luften sipprade ut uppe vid handtaget, det är dock ganska känsligt för det blir ett jävla sug där uppe så det kan dra in lite luft.
Men annars så gör du som loy sa, upprepade ggr tills du inte kan se några luftbubblor. :tummenupp

Ett förslag är att koppla på en genomskinlig slang på luftnippeln och dr den till någon slags behållare. Då kan man se i den slangen om det kommer luftbubblor. Sedan får du pumpa många ggr för att det skall vara tomt med luft.

presis som loy och lundgren säger, det räcker med as lite lusf i slangen så kan den helt plötsligt sluta..

kommer ihång när min fram broms sluta presin när jag skulle nödbromsa för en kattjävel... = STOPPSLADD SÅINIHELVETE... men både jag och :katt klara sig.. :tungan

lycka till

Hej

1 pumpa hårt . håll in handatget
2. skruva ur luftnippeln ca halvt varv.
3.vänta ca 5 sec så all luft+olja far ur.
4.dra åt luftings nippeln igen .
5. släpp handtaget
6 gör samma sak kanske 25 gr då börjar det bli bra
7. se till att du har olja hela tiden i burken vid bromshantaget det får inte ta slut för då komer det i mer luft

ps är kass på att beskriva saker :)

MVH Tomas :banana

2hjul skrev:
2079285 1 pumpa hårt . håll in handatget
2. skruva ur luftnippeln ca halvt varv.
3.vänta ca 5 sec så all luft+olja far ur.
4.dra åt luftings nippeln igen .
5. släpp handtaget
6 gör samma sak kanske 25 gr då börjar det bli bra
7. se till att du har olja hela tiden i burken vid bromshantaget det får inte ta slut för då komer det i mer luft

ps är kass på att beskriva saker :)

MVH Tomas :banana

25 gånger?! Jag gjorde det 2 gånger så blev det bra :P

Om det är tomt i slangen från början kan det hända att du får sätta en slang på luftningsnippeln och suga för att det ska börja pumpa i början.

Tack för svaren. ska testa.

flexbert skrev:
2079819 25 gånger?! Jag gjorde det 2 gånger så blev det bra :P

Om det är tomt i slangen från början kan det hända att du får sätta en slang på luftningsnippeln och suga för att det ska börja pumpa i början.
Nu hade du väl antagligen inte ett helt system fullt med luft heller när du luftade väl?

Solid snake skrev:
2079988 Nu hade du väl antagligen inte ett helt system fullt med luft heller när du luftade väl?

Nej men han hade ju skruvar av slangen och tömt bromsvätskan som var kvar i systemet innan han fyllde på igen. :tomten

Men om det tar ca 25gånger att pumpa, öppna, stänga och släppa ut så borde det ju vara smartare att tömma ur allt och göra som jag gjorde :rolleyes:

Last edited:
Solid snake skrev:
2079988 Nu hade du väl antagligen inte ett helt system fullt med luft heller när du luftade väl?

nej de kan han inte haft...

Jag monterade på en slang på sprutan och monterade slangen vid handtaget och tryckte ner oljan den vägen. Fick hålla in handtaget och öppna luftnipeln vid OKET då. Är 99% säker på att det var visat jag gjorde de på och det krävdes inte mycket innan det var helt fritt från luft.

Tips byt koppar brickorna direkt!

jag fick då lov att göra det ca 25 gr när jag hade ur allt på min nsr. och jag avnände mig av standard luftnings sättet :banana

Tack för all hjälp!!! :D Nu funkar frambromsen igen. :D

jag använder en luftnings spruta(tryckluft). man kopplar den bara till luftnings nippeln och sedan så öppnar man bara nippeln och håller in hantaget på sprutan. och håller koll att inte bromsvätskan ta slut. klart på 5 sekunder.

hur bekvämt som hälst :rolleyes:.

jag rekomenderar även att använda dot5 bromsvätska. den drar inte till sig vatten :arsele

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT