Frambroms ligger på.

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Kan vara nåt skräp som fastnat i returhålet i cylindern vid handtaget. Då kan inte oljan gå tillbaka till behållaren. Eller att kalven inte backar tillräckligt.

Resan var lång,men du hade rätt. Innan jag kom fram till det så hade jag plockat isär bromscylindern och rengjort allt ( trodde jag), och bytat kolvar och packningar i oket till det hutlösa priset av 760:- ! Inget resultat, men jag jämförde packningarna mot dom gamla, och jag överdriver inte om jag säger att dom gamla var 10% större! Inte undra på att dom var svåra att få tillbaka.
Ringde min lokala mek för att beställa ett renoveringskit till bromscylindern. Förklarade problemet, och han hade aldrig hört att packningarna svällt så pass mycket att dom täppt igen returhålet. Där skulle komma en puff från returhålet när man tryckte in bromsen hastigt, vilket jag inte hade sett när jag försökt pumpa fram vätska.
Utrustad med en liten nål öppnade jag behållaren, stack in nålen i returhålet och tryckte till rejält. Nu kunde jag se ett hål ( det kunde jag inte innan). Sen tryckte jag till rejält, och mycket riktigt kom när en stråle bromsvätska. Tryckte för vad handtaget höll för och släppte igen och HURRA! Hjulet gick att snurra på. Det gjorde det knappt innan.
Nu i efterhand önskade jag att jag tagit mig en extra titt på returhålet, och inte nöjt mig med bromrengöring och tryckluft.
 

lovan340

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Honda CBR 954 rr
Resan var lång,men du hade rätt. Innan jag kom fram till det så hade jag plockat isär bromscylindern och rengjort allt ( trodde jag), och bytat kolvar och packningar i oket till det hutlösa priset av 760:- ! Inget resultat, men jag jämförde packningarna mot dom gamla, och jag överdriver inte om jag säger att dom gamla var 10% större! Inte undra på att dom var svåra att få tillbaka.
Ringde min lokala mek för att beställa ett renoveringskit till bromscylindern. Förklarade problemet, och han hade aldrig hört att packningarna svällt så pass mycket att dom täppt igen returhålet. Där skulle komma en puff från returhålet när man tryckte in bromsen hastigt, vilket jag inte hade sett när jag försökt pumpa fram vätska.
Utrustad med en liten nål öppnade jag behållaren, stack in nålen i returhålet och tryckte till rejält. Nu kunde jag se ett hål ( det kunde jag inte innan). Sen tryckte jag till rejält, och mycket riktigt kom när en stråle bromsvätska. Tryckte för vad handtaget höll för och släppte igen och HURRA! Hjulet gick att snurra på. Det gjorde det knappt innan.
Nu i efterhand önskade jag att jag tagit mig en extra titt på returhålet, och inte nöjt mig med bromrengöring och tryckluft.


Gammal tråd, men har liknande problem. Min hoj (Honda CBR 954) har nu varit på verkstad i snart 10 veckor. Lämnade in för standardservice + att höger bromsok låg på pyttelite, varför jag bad dem byta packningar i bromsoken. Hade köpt packningar fr brakecrafters som skulle passa, men enligt mekanikern var den inre nya packningen lite för liten/grund och lämnade ngn mm avstånd fr kanten. Nya packningar skulle dock inte behövas enl mekanikern då oken rörde sig fint. 3 v senare (efter väntat på ny gasvajer) kom han dock på att höger bromsskiva nog var lite slagen och att det var därför bromsen upplevdes ligga på lite där. Packningarna i höger ok byttes då han pillat ut en gammal och inte fick tillbaka den. Hämtade efter 6 v på verkstad en hoj där nu VÄNSTER ok låg på så mkt att det luktade bränt och hojen inte körbar. Så åter till verkstaden. Mekanikern kom fram till att det nog trots allt kunde vara packningarna som behövde bytas och beställde hem till vänster ok och huvudbromscylinder. Leveranstid 3v. Beställde hem fel antal och har nu beställt fler igen. Hade också en teori om att det var bromshandtaget som kärvade lite och slipade till detta, avhjälpte inte problemet.

Är nu rejält jävla trött på att han snott halva min hojsäsong. Hittills betalat 14 000:- i verkstadskostnad, varav över hälften i hans "arbetskostnad".
Tänker på måndag ta hem hojen och försöka lösa problemet själv.

1) Returhålet i bromscylindern som kan klogga igen, och som varit mångas lösning på problem m påliggande broms. Hur kommer jag åt det? Sitter det i botten på bromsvätskebehållaren? Eller måste jag koppla loss hela huvudbromscylindern och pilla därifrån?

2) Måste oket kopplas bort fr bromsvätskeslang och monteras isär för att komma åt att byta packningar? Eller räcker med att ta loss fr bromsskivan, ta bort beläggen, pumpa ut cylindrarna och sedan pilla i nya packningar och tillbaka m cylindrarna?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gammal tråd, men har liknande problem. Min hoj (Honda CBR 954) har nu varit på verkstad i 11 veckor. Lämnade in för standardservice + att höger bromsok låg på pyttelite, varför jag bad dem byta packningar i bromsoken. Hade köpt packningar fr brakecrafters som skulle passa, men enligt mekanikern var den inre nya packningen lite för liten/grund och lämnade ngn mm avstånd fr kanten. Nya packningar skulle dock inte behövas enl mekanikern då oken rörde sig fint. 3 v senare (efter väntat på ny gasvajer) kom han dock på att höger bromsskiva nog var lite slagen och att det var därför bromsen upplevdes ligga på lite där. Packningarna i höger ok byttes då han pillat ut en gammal och inte fick tillbaka den. Hämtade efter 6 v på verkstad en hoj där nu VÄNSTER ok låg på så mkt att det luktade bränt och hojen inte körbar. Så åter till verkstaden. Mekanikern kom fram till att det nog trots allt kunde vara packningarna som behövde bytas och beställde hem till vänster ok och huvudbromscylinder. Leveranstid 3v. Beställde hem fel antal och har nu beställt fler igen. Hade också en teori om att det var bromshandtaget som kärvade lite och slipade till detta, avhjälpte inte problemet.

Är nu rejält jävla trött på att han snott halva min hojsäsong. Hittills betalat 14 000:- i verkstadskostnad, varav över hälften i hans "arbetskostnad".
Tänker på måndag ta hem hojen och försöka lösa problemet själv.

1) Returhålet i bromscylindern som kan klogga igen, och som varit mångas lösning på problem m påliggande broms. Hur kommer jag åt det? Sitter det i botten på bromsvätskebehållaren? Eller måste jag koppla loss hela huvudbromscylindern och pilla därifrån?

2) Måste oket kopplas bort fr bromsvätskeslang och monteras isär för att komma åt att byta packningar? Eller räcker med att ta loss fr bromsskivan, ta bort beläggen, pumpa ut cylindrarna och sedan pilla i nya packningar och tillbaka m cylindrarna?

1) Vet ej, har sluppit undan hittils.
2) Måste oket kopplas bort fr bromsvätskeslang och monteras isär för att komma åt att byta packningar?
Svar NEJ, det kan sitta kvar på bromsvätskeslangen för jag har försökt göra det du vill en gång. Men hade fel #-ringar (packningar)

Idag tar jag alltid loss oket från bromsvätskeslangen, säkrar alla bromskolvarna utom en med buntband
stoppar in en kökssvamp som stötdämpning och skjuter ut den återstående bromskolven med tryckluft.

Steg
Töm bromsvätskebehållare och bromsok med sugpump. Så gott det går.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991
Lossa eventuell skruv som håller bromsbelägg.
Lossa banjobulten som håller bromsslangen på oket, tar loss bromslangen, var klar med hushållspapper för det kan rinna (drar den efteråt med 20 Nm)
Lossa skruvarna som håller bromsoket och tar loss bromsoket (drar dom efteråt med 35Nm)
Tar och plockar ut bromsbeläggen.
Häller och skakar ut så mycket vätska som möjligt ut bromsoket.
Låser alla bromskolvar utom en med buntband.
Stoppar in en kökssvamp som stötdämpning för den sista kolven och trycker ut bromskolven med tryckluft.
Sedan rengöring av bromskolven med kökssvamp.
Lyfter ut #-ringarna med O-ringsverktyg
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/verktygssatser/o-ringsverktyg-2000042079
Gör rent i #-spåren / cylindern med avkapad tandborste.
Blåser ur med tryckluft.
Smetar Bromscylinderfett / Silikonfett på #-ringarna och sätter i #-ringarna i cylindern.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ik/hjulcylindrar/bromscylinderfett-2000017184
Smetar på Bromscylinderfett på den rengjorda Bromskolven längst ner (den del som ska in först)
Trycker in Bromskolven i Cylindern och torkar av överflödigt Bromscylinderfett med hushållspapper. Säkrar Bromskolven med buntband.

Klipper av ett buntband som håller en annan ännu ej rengjord Bromskolv, stoppar in kökssvampen och skjuter ut den kolven med tryckluft.
Osv.
Till sist, har du bytt bromsslangar ? Har du inte gjort det, byt bromsslangar till nya "stålomspunna". För det kan vara svullet gummi i gamla bromsslangar som gör att kolvarna inte går tillbaka.
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jäkligt tråkig situation, lite märkligt att en verkstad inte jobbar mer rationellt felsökande.
Göra jobb för 14kkr, som iofs kan ha varit nödvändiga men ändå inte lyckats komma till rätta med rotorsaken?

Bromsar är verkligen inget man ska ta lätt på, det är en livlina.
Misstänker man fel går man igenom hela kedjan, så många grejor är det faktiskt inte på en frambroms (förutsatt det inte har ABS).

Det kan såklart vara fel på huvudbromscylindern men om inget kärvar och det går att pumpa fram vätska så borde matnings/returporten vara fri...

Hade ett liknande problem efter att jag smort tätningarna med ett speciellt bromsfett som visade sej INTE vara för kolvtätningarna(?!)
Tätningarna svullnade något och drog då inte tillbaka kolvarna som de ska.
Jäkligt kul när man har dubbla sexkolvsok fram, fick göra verktyg för att få ut alla kolvar som då kärvade.... :rodnar
 

lovan340

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Honda CBR 954 rr
Tack för utförligt svar Comeback. Bromsslangarna inte bytta då det enligt denna sk auktoriserade verkstad inte behövdes. Har nu beställt hem stålomspunna från S-racing och ska byta själv.

Ozzian: Extremt märkligt. Han byter en sak i taget, kommer fram till att det inte heller löste problemet. Och beställer hem nästa sak med 3 v leveranstid. Lämnade in hojen 21 april fullt körbar o fungerande, var bara lite irriterande att högeroket låg på minilite. Nu står den med helt låst vänster ok och går inte köra. Och verkstaden stänger för semester.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
1) Svar ja i botten på behållaren, det är det mindre av två hål men rengör gärna det stora också när du ändå är igång.
 

lovan340

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2020
Ort
Eksjö
Hoj
Honda CBR 954 rr
Detta blir bara bättre och bättre. Vill jag ha hem min hoj undertiden de har semesterstängt så får jag lösa det själv, köra den går inte. Mascot Motor i Nässjö lever denna gång definitivt inte upp till sitt goda rykte.
:huvet
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top