Gammal tråd, men har liknande problem. Min hoj (Honda CBR 954) har nu varit på verkstad i 11 veckor. Lämnade in för standardservice + att höger bromsok låg på pyttelite, varför jag bad dem byta packningar i bromsoken. Hade köpt packningar fr brakecrafters som skulle passa, men enligt mekanikern var den inre nya packningen lite för liten/grund och lämnade ngn mm avstånd fr kanten. Nya packningar skulle dock inte behövas enl mekanikern då oken rörde sig fint. 3 v senare (efter väntat på ny gasvajer) kom han dock på att höger bromsskiva nog var lite slagen och att det var därför bromsen upplevdes ligga på lite där. Packningarna i höger ok byttes då han pillat ut en gammal och inte fick tillbaka den. Hämtade efter 6 v på verkstad en hoj där nu VÄNSTER ok låg på så mkt att det luktade bränt och hojen inte körbar. Så åter till verkstaden. Mekanikern kom fram till att det nog trots allt kunde vara packningarna som behövde bytas och beställde hem till vänster ok och huvudbromscylinder. Leveranstid 3v. Beställde hem fel antal och har nu beställt fler igen. Hade också en teori om att det var bromshandtaget som kärvade lite och slipade till detta, avhjälpte inte problemet.
Är nu rejält jävla trött på att han snott halva min hojsäsong. Hittills betalat 14 000:- i verkstadskostnad, varav över hälften i hans "arbetskostnad".
Tänker på måndag ta hem hojen och försöka lösa problemet själv.
1) Returhålet i bromscylindern som kan klogga igen, och som varit mångas lösning på problem m påliggande broms. Hur kommer jag åt det? Sitter det i botten på bromsvätskebehållaren? Eller måste jag koppla loss hela huvudbromscylindern och pilla därifrån?
2) Måste oket kopplas bort fr bromsvätskeslang och monteras isär för att komma åt att byta packningar? Eller räcker med att ta loss fr bromsskivan, ta bort beläggen, pumpa ut cylindrarna och sedan pilla i nya packningar och tillbaka m cylindrarna?
1) Vet ej, har sluppit undan hittils.
2) Måste oket kopplas bort fr bromsvätskeslang och monteras isär för att komma åt att byta packningar?
Svar NEJ, det kan sitta kvar på bromsvätskeslangen för jag har försökt göra det du vill en gång. Men hade fel #-ringar (packningar)
Idag tar jag alltid loss oket från bromsvätskeslangen, säkrar alla bromskolvarna utom en med buntband
stoppar in en kökssvamp som stötdämpning och skjuter ut den återstående bromskolven med tryckluft.
Steg
Töm bromsvätskebehållare och bromsok med sugpump. Så gott det går.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/sugpump-for-fordonsvatskor-2000039991
Lossa eventuell skruv som håller bromsbelägg.
Lossa banjobulten som håller bromsslangen på oket, tar loss bromslangen, var klar med hushållspapper för det kan rinna (drar den efteråt med 20 Nm)
Lossa skruvarna som håller bromsoket och tar loss bromsoket (drar dom efteråt med 35Nm)
Tar och plockar ut bromsbeläggen.
Häller och skakar ut så mycket vätska som möjligt ut bromsoket.
Låser alla bromskolvar utom en med buntband.
Stoppar in en kökssvamp som stötdämpning för den sista kolven och trycker ut bromskolven med tryckluft.
Sedan rengöring av bromskolven med kökssvamp.
Lyfter ut #-ringarna med O-ringsverktyg
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/verktygssatser/o-ringsverktyg-2000042079
Gör rent i #-spåren / cylindern med avkapad tandborste.
Blåser ur med tryckluft.
Smetar Bromscylinderfett / Silikonfett på #-ringarna och sätter i #-ringarna i cylindern.
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ik/hjulcylindrar/bromscylinderfett-2000017184
Smetar på Bromscylinderfett på den rengjorda Bromskolven längst ner (den del som ska in först)
Trycker in Bromskolven i Cylindern och torkar av överflödigt Bromscylinderfett med hushållspapper. Säkrar Bromskolven med buntband.
Klipper av ett buntband som håller en annan ännu ej rengjord Bromskolv, stoppar in kökssvampen och skjuter ut den kolven med tryckluft.
Osv.
Till sist, har du bytt bromsslangar ? Har du inte gjort det, byt bromsslangar till nya "stålomspunna". För det kan vara svullet gummi i gamla bromsslangar som gör att kolvarna inte går tillbaka.