Frambroms ligger emot

mutter

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
Honda CBR900RR -98
Jag har tittat runt lite och hittat trådar som tar upp bromsar som ligger emot helt och hållet etc. men inte riktigt fått besvarat om det är ok att bromsarna ligger emot lite löst.

Grejen är att båda mina bromsok fram ligger emot så att hjulet inte snurrar helt fritt men ändå inte gör det alltför trögt att snurra på det. När jag pallar upp framhjulet och drar till i det chokladhjul-style så snurrar det ungefär ett halvt varv innan det stannar. Kanske ett helt varv om jag tar i lite.

Jag har testat att plocka loss oken och tryckt tillbaka alla kolvar och pumpat ut dem igen några gånger och sprutat på 5-56 efter varje gång men det gör ingen större skillnad.

Får bromsarna ligga emot lite löst eller måste hjulet kunna snurra helt fritt för att det inte ska utveckla värme som får bromsskivorna att slå sig till slut?

Undrar om jag var helt tydlig nu. Aja. Alla försök till svar är trevliga.

Hej
Du ska inte lägga på varesig fett,olja eller 5-56! pumpa istället ut kolvarna en liten bit och smörj in dem med bromsvätska istället, se upp bara så du inte pumpar ut dem för långt.

kolla så inte bromsvätskenivån är för hög. då kan inte beläggen röra sig som de ska

Hej
Du ska inte lägga på varesig fett,olja eller 5-56! pumpa istället ut kolvarna en liten bit och smörj in dem med bromsvätska istället, se upp bara så du inte pumpar ut dem för långt.

heh. såhär nu när du säger det så känns det ju ganska självklart. vad dum man får bli. vad händer om jag pumpar ut dem för långt då? jag har pumpat ut dem en himla bra bit ett par gånger.

hur som helst. är det nånting jag orkar bry mig om att fortsätta lägga ner energi på eller är det ok att bromsarna ligger emot litegrann?

bromsvätska smörjer INTE.
jag har på gamla bilar med kärvande bromskolvar kört med 5-56 efter att dom blivit utpumpade nästan helt,är kolvarna rostiga så köp en renoveringssats för du kommer aldrig få ordning på det iaf,
säkerhet före bondmek.

föresten du har väl kollat så det inte är hjullagren som kärvar hoppas jag.
Mvh Jocke

Mvh Jocke

Last edited:
bromsvätska smörjer INTE.
jag har på gamla bilar med kärvande bromskolvar kört med 5-56 efter att dom blivit utpumpade nästan helt,är kolvarna rostiga så köp en renoveringssats för du kommer aldrig få ordning på det iaf,
säkerhet före bondmek.

Mvh Jocke

Mvh Jocke

låter bra. då har jag inte gjort någon större skada med min 5-56 då antar jag. jag tror dock inte att de rostat ihop eftersom jag kan trycka tillbaka dem riktigt långt med händerna.

det är inte hjullagren. jag tryckte tillbaka kolvarna och satte ihop allt igen och snurrade på hjulet när jag visste att ingen kolv låg emot. då snurrade hjulet helt fritt. det är definitivt bromsarna som ligger emot litegrann. jag ska testa att tömma ut lite bromsvätska (jag tror det kan vara lite mycket) och lufta bromsarna (om det kanske kan hjälpa) så får vi se sen

Sintrade belägg? Eftersom beläggen inte sitter fast kolvarna, kan de ligga och skrapa emot ändå, sintrade eftermarknads rejsbelägg har framförallt denna egenskapen har jag märkt... men det ska ju inte tröga för mycket ändå...

5-56 ska inte komma på belägg eller skivor...
Kanske rekomenderat att lämna in den? tänk på att bromsar är en säkerhetsdetalj!

Hur många gånger skall man behöva säga det....
INGA PETROLEUMBASERADE PRODUKTER NÄR MAN MECKAR BROMSAR

Rengör gör man med sprit och smörjer gör man med special silikonbaserat bromsfett. Detta då tätningarna i bromsystemet ogillar petroleumprodukter och de kan därvid få för sig att svälla och orsaka kärvande/bromsbortfall.

(Med moderna tätningar i nitril så överlever de flesta kontakt med petroleumprodukter men där finns inget sätt att på förväg veta detta så vill du slippa tänka på om bromsen fungerar efter långa rakan så följ rekommendationen)

Brukar inte vara någon fara.
Det som kan vara farligt är om du har för lite (noll) spel i bromshandtaget så att bromsvätskan inte kan expandera upp i behållaren när det blir varmt.
Ungefär samma problem blir det om du har för mycket bromsvätska.
Blir lite övertryck som ansätter beläggen.
Dock inte så mycket att skivorna blir överhettade.
Ett knep:
Passa på när det är varmt.
Lossa locket på bromsvätskebehållaren.
Sätt dit igen.
Detta gör att du får ett litet undertryck i systemet i normalfall.
Verkar lätta på bromsarna någon hundradel.
Har provat själv för att slippa ljudet när man rullar hojjen.
Känns bättre att inte småbromsa maskinen vid körning.
Ingen praktisk nytta.
Tror jag.

Hur många gånger skall man behöva säga det....
INGA PETROLEUMBASERADE PRODUKTER NÄR MAN MECKAR BROMSAR

Rengör gör man med sprit och smörjer gör man med special silikonbaserat bromsfett. Detta då tätningarna i bromsystemet ogillar petroleumprodukter och de kan därvid få för sig att svälla och orsaka kärvande/bromsbortfall.

(Med moderna tätningar i nitril så överlever de flesta kontakt med petroleumprodukter men där finns inget sätt att på förväg veta detta så vill du slippa tänka på om bromsen fungerar efter långa rakan så följ rekommendationen)
Nitril tycker inte om bromsvätska.
Cloropren, fluorgummi eller liknande skall det vara.
Men:
Både butyl och nitriltätningar förekommer.
Man behöver ju oftast inte byta dem föränn garantin gått ut...

I övrigt har du rätt.
Bromssmörja håller gummit färskt.

Last edited:
tilläger, ett halvt varv e för lite snurr. 2-3 åtminstone skulle jag tro.:)

Hoppas problemet löser sig för dig. Ett framhjul som rullar så trögt du beskriver får hojen att vilja resa sig upp från ett nedlägg samt att marginalen till att vurpa minskar avsevärt.
Tro mig, jag har prövat. :D
Roberth

Nu antar jag att du redan har kollat så du inte har en skiva som råkar vara lite skev. detta känner du om du snurrar hjulet förhand o det går lätt stundtals men ibland går det trögare.

Har hänt mig någon vår att det varit som du beskriver, men efter första 10+ milaturen med några hårda inbromsningar så "släppte" det, förmodligen har du kärvande bromskolvar i oken.

http://www.simrit.se/files/000013B1.pdf

Om man orkar läsa om "Gummimaterial" så förstår man att det inte är så lätt att välja material. Det ska tåla värme, olika vätskor, vara tätt, osv.
Man kan se att EPDM tål väldigt mycket värme, men den tål inte olja, den sväller.

Mao, ALDRIG olja i närheten av bromstätningarna....

Mats

http://www.simrit.se/files/000013B1.pdf

Om man orkar läsa om "Gummimaterial" så förstår man att det inte är så lätt att välja material. Det ska tåla värme, olika vätskor, vara tätt, osv.
Man kan se att EPDM tål väldigt mycket värme, men den tål inte olja, den sväller.

Mao, ALDRIG olja i närheten av bromstätningarna....

Mats
Tur att man inte använder EPDM då...

Brukar inte vara någon fara.
Det som kan vara farligt är om du har för lite (noll) spel i bromshandtaget så att bromsvätskan inte kan expandera upp i behållaren när det blir varmt.

Har man problemet att bromsvätskan expanderar för mycket, dvs att bromsarna nyper, så är det dax att byta bromsvätska. Hade det problemet när jag kört aktivt med motardkitet monterat och standard bromsok.

Har man problemet att bromsvätskan expanderar för mycket, dvs att bromsarna nyper, så är det dax att byta bromsvätska. Hade det problemet när jag kört aktivt med motardkitet monterat och standard bromsok.
Har du för mycket bromsvätska i, så hjälper det inte med ny vätska.
Även färsk bromsvätska expanderar.
Och skivorna.
Och allt annat.
Ergo:
Behövs luftbuffert.

Men visst skall man byta bromsvätska!

Nu antar jag att du redan har kollat så du inte har en skiva som råkar vara lite skev. detta känner du om du snurrar hjulet förhand o det går lätt stundtals men ibland går det trögare.

nej jag har råkat ut för skeva bromsskivor tidigare och det ter sig ju på helt annat sätt. nu ligger de emot lika mycket hela tiden.

nu har jag massor av saker jag ska testa. minska ner lite på bromsvätska. äh vafan. jag byter bromsvätskan när jag ändå håller på. jag börjar där så får vi se. kolvarna verkar inte sitta fast eftersom jag lätt trycker tillbaka allihop och ingen av dem verkar kärva alls. jag märkte att mina belägg var slitna ganska snett. undrar om det kanske får kolvarna att sätta sig på sniskan när de trycks ihop? äh. de är ändå slut så jag måste byta oavsett.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back