Frambroms & gaffelfrågor

• Thread starter Thread starter TM
  • Start date Start date

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Första servicen för min SpeedTriple -05 närmar sig och jag har följande funderingar:

1. Frambromsen känns lite svampig, den tar bra men ganska långt in (lite för långt in när den är opumpad IMO). Om man pumpar den lite tar den tidigare. Bromshandtaget går alltid att trycka i botten utan extrem ansträngning (ska det vara så?). Funderade lite på att ställa upp handtaget så att den tar tidigare och undrar vad man gör om inställningsmöjligheten på handtaget inte räcker till? Jag vill minnas att man normalt inte brukar kunna trycka handtaget i botten på andra hojar (så lätt iaf), kan det bero på dåligt luftad broms (från fabrik?)?

2. Framgaffeln låter lite vid stillastående gungande (kompression/dekompression=svagt sörplande), är det normalt?

Kan tänkas finnas en del luft i bromsarna. Den ska inte gå in till handtaget även om du har den på kortaste läget. Fast om du har arnoldnypor så går väl dom flesta handtag i botten? Be om en luftning/bromsvätskebyte vid servicen. Det ingår normalt inte i varken mc- eller bilservice. Borde inte kosta så många pengar extra.
Byter själv bromsvätska varje år så att det känns bra i bromseriet.
Ljud från gafflarna förekommer men om det är normalt eller inte vete fasen...

TM skrev:
2. Framgaffeln låter lite vid stillastående gungande (kompression/dekompression=svagt sörplande), är det normalt?
Det är OK. Oljan passerar genom kanaler och plaskar runt fjädern, det är det du hör.

Jåke skrev:
Det är OK. Oljan passerar genom kanaler och plaskar runt fjädern, det är det du hör.

Jag misstänkte det, men ville vara säker så här till första servicen (garantier mm). Kom inte ihåg om mina tidigare hojar lät litegrann när jag ruskade/slet i styret.
Ang frambromsen & luftning, räcker det med att spänna fast handtaget i botten (med ex.vis buntband) över natten och sedan öppna locket till oljebehållaren för att släppa ut luften?

Last edited:
TM skrev:
Ang frambromsen & luftning, räcker det med att spänna fast handtaget i botten (med ex.vis buntband) över natten och sedan öppna locket till oljebehållaren för att släppa ut luften?

Rekommenderar dig att överlåta ansvaret till handlaren/mekanikern istället p.g.a att det är garantiservice. :7peta
Men tekniken du beskriver fungerar i vissa lägen. Luften kan ju även finnas nere i oket. Det räcker förresten med ett kraftigt gummiband... :va

Kom ju på nu att jag har kört en -05:a. Den hade schyssta bromsar vill jag minnas. Ingen svampighet där inte! :tummenupp

Ok, tack för alla svar & tips. Avvaktar med åtgärder tills jag talat med mekanikern på första servicen.
Sedan har de flesta recensenter påpekat att frambromsen på 05:ans S3 känns lite svampig (dock bra bromskapacitet), kanske felaktiga rutiner vid tillverkning/montering från fabriken som spökar.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D