Frambroms/dämpar fråga

obidobi

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GPX 750R
Kan ju börja med att säga hej till alla då jag är nyregistrerad här och sen hoppar vi rask vidare till det viktiga. :banana

Har en GPX750R -87 och vid bromsen på framhjulet sitter en lite "ratt" där man som man kan ändra på mellan 1,2 och "a". Min fråga är om nån vet vad detta är till för, ändrar det något med bromsarna eller är det dämparna som påverkas? Har ingen manual för hojen så kan inte kolla där och har hört med polarna som har kört ett par år men dem har inte sett något som liknar detta innan? :confused:

Är det en antidivegrej du pratar om..?

Låter lite sent (-87) för en sån grej iof.

Såg ut såhär på min hoj, se bild.

Har du någon bild?

/J

Bifogat

• Sida_framhjul.jpg
    Sida_framhjul.jpg
    40 KB · Visningar: 92
Om det är den här du menar (se bild på kawa), så är det alltså en antidive det handlar om. Antingen så är den elektriskt styrd, eller så är den rent mekanisk.

Finns förmodligen kit för att ta bort den, se RaceTech om de har något sådant kit. Antidiven var inte populär.

/J

Bifogat

• kawa3.jpg
    kawa3.jpg
    19.6 KB · Visningar: 81
Ok tack för svaren precis såndär jag mena som på din bild där.

Racetech? länk?

Har du nån aning vad dem 3 olika moden man kan välja mellan gör för skillnad eller bör man helt enkelt montera bort skiten asap? :rolleyes:

Varför finns inte detta på nyare hojar? Har dämparna blivit bättre så att det inte behövs?

obidobi skrev:
Har en GPX750R -87 och vid bromsen på framhjulet sitter en lite "ratt" där man som man kan ändra på mellan 1,2 och "a".

Det är ratten för att justera antidive:n (elektroniskt) i framgaffeln.

obidobi skrev:
Racetech? länk?

www.racetech.com

Men de verkar inte ha något för din hoj tyvärr.

Själv märkte jag inte av någon skillnad alls mellan de inställningar som fanns på min RG. Men det var en mycket vanlig modifiering hos andra RG dårar och även hos gixxerfolket.

/J

PacMan skrev:
Varför finns inte detta på nyare hojar? Har dämparna blivit bättre så att det inte behövs?

Det kan delvis ha att göra med att den oavfjädrade vikten blir högre om man har anti-dive på gaffeln.
Dessutom blir slangarna till frambromsen längre och det påverkar väl känslan i bromsen lite.
Jag har anti-dive på min hoj och jag tycker att det är ett bra system, jag gillar att hojen inte alls sjunker fram även när man bromsar hårt.

obidobi skrev:
Ok tack för svaren precis såndär jag mena som på din bild där.

Racetech? länk?

Har du nån aning vad dem 3 olika moden man kan välja mellan gör för skillnad eller bör man helt enkelt montera bort skiten asap? :rolleyes:

Om anti-diven funkar som den ska så påverkas gaffelns hårdhet av hur hårt du bromsar, de tre olika lägena ska göra att gaffelns hårdhet påverkas olika mycket när du bromsar.
Du kan testa det genom att ställa framhjulet mot en vägg så att du kan trycka ihop gaffeln utan att bromsa, prova sen att trycka ihop gaffeln fast med bromsen hårt intryckt, det ska bli rätt stor skillnad.
Jag vet inte hur det ska vara på din hoj men om man har anti-diven i hårdaste läget på min så går det knappt att trycka ihop gaffeln alls när man bromsar hårt.

Jag har antidive på min (nyinköpta) GPX600, och jag har funderat lite över det där....
Vad får det för effekt om jag bromsar över ett gupp i början på en kurva.
Borde inte det göra att fjädringsegenskaperna lite...speciella?

Kawa_GPX600R skrev:
kan man inte koppla ur den direkt bara ?

Jag tycker mig ha läst att vi (GPX-åkare) kan koppla ur den eftersom det är en elektronisk antidive. Svårare med en mekanisk skulle jag tro.

Tyro skrev:
Jag tycker mig ha läst att vi (GPX-åkare) kan koppla ur den eftersom det är en elektronisk antidive. Svårare med en mekanisk skulle jag tro.

har du provat? bromsen blir mer stum eller vad ? ska faen testa imorrn :tungan

Kawa_GPX600R skrev:
har du provat? bromsen blir mer stum eller vad ? ska faen testa imorrn :tungan

Jag har inte provat. Har som sagt nyss köpt min (i höstas) så jag har knappt hunnit köra den än.
Jag tror inte att bromsen blir stum, men den kommer att dyka mer när du bromsar. Testa, och skriv gärna här hur det gick.

Micke_Lindstrom skrev:
... Dessutom blir slangarna till frambromsen längre ...
Blir dom? Inte på Suzuki:s gamla 1100R i alla fall. Där går slangarna rätt ner till oken.
Ok, nu greppar jag. Du menar mekaniskt styrd anitidve antar jag. Suzen har elektriskt styrd (kopplat på bromsljuskontakten).

Tyro skrev:
... Vad får det för effekt om jag bromsar över ett gupp i början på en kurva. Borde inte det göra att fjädringsegenskaperna lite...speciella?
Tror det var därför dom slutade.

Kan ju vara värt att tänka på att det man skulle vilja ha vid inbromsning är hårdare fjäder (dvs högre fjäderkonstant). Det är ju, som alla vet, fjädern som bär upp vikten av knarren.
Men antidiven påverkar alltid stötdämpningen (kompressionsdämpningen) och den vill man väl antagligen egentligen ha ung samma.

Tyro skrev:
Jag har antidive på min (nyinköpta) GPX600, och jag har funderat lite över det där....
Vad får det för effekt om jag bromsar över ett gupp i början på en kurva.
Borde inte det göra att fjädringsegenskaperna lite...speciella?

På de tidiga GPZ 900:orna, de med antidive alltså, fungerar det vad jag förstår så att vid en viss belastning så släpper en ventil (YVPS tror jag den kallas, Micke, Ugluk?) på trycket. D v s, om man bromsar över ett gupp (åtminstone ett tillräckligt markant sådant) så fjädrar hojen trots att antidiven är aktiv. Fungerar alldeles utmärkt vad jag kan bedöma.

URRninja skrev:
På de tidiga GPZ 900:orna, de med antidive alltså, fungerar det vad jag förstår så att vid en viss belastning så släpper en ventil (YVPS tror jag den kallas, Micke, Ugluk?) på trycket. D v s, om man bromsar över ett gupp (åtminstone ett tillräckligt markant sådant) så fjädrar hojen trots att antidiven är aktiv.
YPVS är en servostyrd avgasventil som sitter på Yamahas tvåtaktare.
Du menar nog AVDS (Automatic Variable Damping System), det är en ventil som styrs av belastningen på fjädern i gaffeln.
Jag tror att den har som funktion att koppla förbi Anti-Diven just om man bromsar över ett gupp eller liknande men jag är inte helt säker.
Jag tycker att det är ett skitbra system iaf, det känns mer kontrollerat att bromsa hårt när framänden inte dyker, jag har inte märkt av några konstiga effekter när jag bromsar över gupp heller.

URRninja skrev:
Fungerar alldeles utmärkt vad jag kan bedöma.
Tycker jag också, konstigt att Anti-dive inte blev mer uppskattat och att det inte används på nyare hojar.

Robban_C skrev:
Blir dom? Inte på Suzuki:s gamla 1100R i alla fall. Där går slangarna rätt ner till oken.
Ok, nu greppar jag. Du menar mekaniskt styrd anitidve antar jag. Suzen har elektriskt styrd (kopplat på bromsljuskontakten).

På GPZ styrs den av trycket i bromssystemet, det går ett par extra slangar från oken till Anti-Diveenheterna.
Om den styrs elektroniskt av bromsljuskontakten så måste det ju bara bli av/på, det verkar inte speciellt bra, då får man ju antingen en för hård gaffel vid svag inbromsning eller för mjuk gaffel vid hård inbromsning?
När den styrs av trycket i bromssystemet så blir ju styrkan av Anti-diveeffekten proportionell mot bromskraften.

Last edited:
Anti-dive genom att öka dämpningen är en nödlösning. Egentligen skulle man behöva öka fjäderkraften, inte dämpningen. Gissar att det är minst lika bra med lite mer olja så gaffeln blir mer progressiv. Hojen dyker lika långt med anti-dive som utan, men det tar längre tid nå slutläget.

Finns även mekaniska lösningar där okets bromskraft leds upp till övre gaffelbenet och fyller just den funktionen. Men inte på standardhojar av nån anledning. Fult eller nåt annat skäl. Borde faktiskt vara lättare att fixa på usd-gafflar. Men Rossi o pojkarna gillar säkert minskningen i försprång den onödiga dykningen vid broms ger, blir lättare kasta ner hojen i kurvan då. Och om dom inte använder det så är det osäljbart.
/u

Last edited:
Micke_Lindstrom skrev:
... På GPZ styrs den av trycket i bromssystemet, det går ett par extra slangar från oken till Anti-Diveenheterna.
Om den styrs elektroniskt av bromsljuskontakten så måste det ju bara bli av/på, det verkar inte speciellt bra, då får man ju antingen en för hård gaffel vid svag inbromsning eller för mjuk gaffel vid hård inbromsning?
När den styrs av trycket i bromssystemet så blir ju styrkan av Anti-diveeffekten proportionell mot bromskraften.
Låter ju onekligen bättre än Suz-varianten.

ulf_lundin skrev:
... Och om dom inte använder det så är det osäljbart.
Japp. Så är det. Tyvärr. Många lovande konstruktioner som fått se samma öde. Varför har vi t ex fortfarande gaffelben fram på de flesta hojar? Etc.
Nåt team på 80-talet (ELF-sponsrade) åkte med enkelsving fram (och bak?), stor Honda-puffra etc. Tror dom var franska. Skitball med enkelsving etc fram. Kaw GTR och Bimota Tesi också. Men ser skumt (otraditionellt) ut.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman