Frambroms, bromscylinder - har storleken betydelse?

Det blir jobbigt, som i "jobbigt att motorcykeln inte saktar in när jag klämmer på bromsen".
Du vill ju flytta på en viss volym bromsvätska när du klämmer på bromsgreppet. Har du mindre diameter måste slaglängden vara längre för att flytta samma volym, och då kan det ju mycket väl vara så att bromsgreppet bottnar innan du fått önskad bromseffekt.
 
Skippa kinesiska bromspumpar helt.....

Där är 2 faktorer som avgör hävarm och diameter. Diametern avgör hur mcyket vätska du flyttar på och hävarmen avgör känslan (förenklat). Att ha samma eller liknande diameter är viktigt för att inte hamna i att det tar långt in pga att du skall flytta stora bromskolvar. Sen är det inte säkert att original diameter var optimal men det får man räkna på när man vet antalet bromskolvar och deras diameter.

16mm är ganska vanligt på moderna sporthojar. Köp en beggad modern sporthojspump
 
Kompletterar svaren lite. Liten diameter ger mindre kraft för en viss bromsverkan men längre väg på handtaget. Risk att handtaget går in mot styret. För stor diameter gör den tungbromsad. Som Boris säger beror det också på hävstången, dvs. måtten på själva handtaget. Hur långt ut huvudcylindern sitter från handtagets svängpunkt och längden på handtaget. Honda började med skivbromsar cirka 1970 så tio år senare borde dom väl veta vad dom gjorde. Däremot skiljer sig dagens bromsbelägg från förr. Då var det väl asbesthaltiga belägg.
 
Last edited:
JA de där bromsarna kommer att fortsätta vara kass oavsett vilken bromspump du väljer. De var inte bra ens när de var nya och de har inte blivit bättre med åren.
 
När man bränner runt på en sån hoj så räcker fräscha originalbromsar tycker jag. Man slår av i tid, trampar med foten och klämmer i med högerhanden så stannar det acceptabelt i 98% av uppkomna situationer
 
När man bränner runt på en sån hoj så räcker fräscha originalbromsar tycker jag. Man slår av i tid, trampar med foten och klämmer i med högerhanden så stannar det acceptabelt i 98% av uppkomna situationer
Förutsatt att man inte är van eller bortskämd med bromsar som är någonstans doser- och kontrollerbart i närheten av kasta ankar eller spett i framhjulet. Då är det inte kul att ta tag i bromshandtaget och upptäcka att det "inte händer någonting" alls.
 
Förutsatt att man inte är van eller bortskämd med bromsar som är någonstans doser- och kontrollerbart i närheten av kasta ankar eller spett i framhjulet. Då är det inte kul att ta tag i bromshandtaget och upptäcka att det "inte händer någonting" alls.

Nej självklart. Tar man lappen på en modern bike och aldrig kört äldre öht så dör man väl i första korsningen. Men jag refererar sällan till tjejer och prgrammerarkillar
 
Annars är väl alternativet att renovera original huvudcylinder och bromsok. Jag renoverade dom på 250:in, repsats till huvudcylindern verkar gå på runt 350-450kr och till oket verkar det ju kosta nåt liknande om man ska ha med kolven då man kollar på eBay.

Mitt råd om man renoverar är att kolla kolven i oket innan du beställer delar om den skulle vara dålig, min var rostig på delen som var inne i cylindern förmodligen för att det inte var bytt bromsolja.

Jag kände för att renovera original mot att köpa nån pump från Kina, passade på att strippa grejerna på färg och polera upp aluminiumen. Bromsarna känns ut som att man ska ha kvalitetsgrejer och inte chansa med nåt från Kina.
 
Jag har en pump från en Kawasaki GPX600. Skulle ha den på min 750 LTD men såg lite sent att den saknade fäste för backspegel. Kostade 400 kr för ett år sedan. Så även idag. Leverans i Stockholm ingår.
 
Intressant tråd! Om det nu RÅKAR vara så att man köpt på sig en gammal Supersport-Kawa från -98, och tycker att den bromsar rätt svagt, var ska man börja? Har bara kört några repor nere på industriområdet än så länge men tyckte nog att det var RÄTT mycket sämre än på R6an...
Sedan dess har jag bytt bromsvätska men vad mer kan ge dålig bromsverkan? Genom mina år har jag egentligen aldrig märkt någon större skillnad mellan olika fabrikat på bromsbelägg, men kanske har jag fel där. Eller?
Per G:sson, SNABB Supersportförare, menar att "Det var rätt kass bromsar på den tiden...". Är det så, är bromsar MYCKET bättre nu än för 20 år sedan?
 
En stor skillnad i att det bromsar sämre med gammla hojar ""kan"" vara valet av material på dåtidens bromsskiva /belägg.

Att ta ett snack med isr på svenska om just friktionen mellan olika material det är STOR skillnad på material och material.

När jag fick ISR skivorna till min yz250wr fick jag en chock, (inte som i Aftonbladet) rent ut sagt jävlar vad det bromsar.

Det är enda motorcykeln som jag får kritik på FÖR direkta bromsar på varje besiktning. Har hel sinter belägg på dessa skivor.

En bekant som körde R1 på bana o tävlade i några år sänkte tiden med över en sekund direkt efter byter till ISR skivor o pump. Han sa att det gick att börja bromsa 10-15 meter senare i varenda kurva minst, och betonade just det otroliga bettet i bromsarna från ISR mot yamaha R1 original.

I Småland finns förresten en av världens förnämsta tillverkare på både bromsskivor och rostfria ekrar dom levererar world wide o går att få tag på genom Lelles..

Mvh
 
Last edited:
Intressant tråd! Om det nu RÅKAR vara så att man köpt på sig en gammal Supersport-Kawa från -98, och tycker att den bromsar rätt svagt, var ska man börja? Har bara kört några repor nere på industriområdet än så länge men tyckte nog att det var RÄTT mycket sämre än på R6an...
Sedan dess har jag bytt bromsvätska men vad mer kan ge dålig bromsverkan? Genom mina år har jag egentligen aldrig märkt någon större skillnad mellan olika fabrikat på bromsbelägg, men kanske har jag fel där. Eller?
Per G:sson, SNABB Supersportförare, menar att "Det var rätt kass bromsar på den tiden...". Är det så, är bromsar MYCKET bättre nu än för 20 år sedan?

Moss.

Så fort du kör så bromsar du för lite att känna någon skillnad på belägg..:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top