Fram med popcornen, en artikel med åsikter om ABS

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA

Vad säger ni ABS hatare/älskare?

Det är snö o januari så nåt ska vi väl roa oss med, diskussioner om olja & abs brukar vara trevligt :krama
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För egen del så förespråkar jag ABS då vi i regel inte är ofelbara. Men som marginalhöjare, inte för att lita på vid varje stopp. Jag menar, hur många låter ABS klippa in vid varje bromsning med bil och på så sätt rädda plåt och kött?

De gånger min aktiveras är vid provokation och bromsövningar. Samma med TC. Elektronik är ju förarstöd när det blir litet tokigt. Inte ersättare för bristande kompetens. Både på fyra och två hjul.

Åter till artikeln. Jag blev litet förvånad över resultatet. Trodde att skillnaden skulle vara större när piloten är en bromsfantom utan ABS.

Edit: Min erfarenhet och åsikt baseras på trafikmiljö samt ytterst bristande gruskompetens. Väl medveten är jag om att vissa piloter vill bromsa till uppställ, de "deltar då utom tävlan" om man så säger.
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Inget av vad de skriver är kontroversiellt. kritiken skall kanske riktas mot detta forum istället. Om man vill köra SPORTIGT på grus så vill man kunna ställa upp cykeln, och då är ABS inte att föredra. Vill man bromsa för att Agneta i en Toyota Yaris är mer intresserad av Instagram än att titta på vägen så vinner ABS i alla lägen.

Du får hitta en tråd om olja om du skall ha riktiga reaktioner :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Inget av vad de skriver är kontroversiellt. kritiken skall kanske riktas mot detta forum istället. Om man vill köra SPORTIGT på grus så vill man kunna ställa upp cykeln, och då är ABS inte att föredra. Vill man bromsa för att Agneta i en Toyota Yaris är mer intresserad av Instagram än att titta på vägen så vinner ABS i alla lägen.

Du får hitta en tråd om olja om du skall ha riktiga reaktioner :)
Moderna hojar har grusläge på ABS-en och då "ställer man upp" utan problem.

Poängen är att den gamla "sanningen" att en bra förare bromsar bättre än ABS inte gäller längre. Det går absolut att få till kortare bromssträcka med beredd, kunnig förare på känt underlag, men den FÖRSTA bromsningen blir bäst med ABS. Dvs den som räknas, när det händer...

Har själv provat under systematiska former liknande dem i artikeln - och tillsammans med dem som utförde testet i artikeln - och kan vidimera att slutsatserna stämmer.

Jag tror DESSUTOM att de mer grusdedikerade äventyrshojarna (BMW KTM) har ännu bättre ABS-funktion på grus än de hojar som användes i testet. Och utvecklingen går framåt för varje år. :)
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

Vad säger ni ABS hatare/älskare?

Det är snö o januari så nåt ska vi väl roa oss med, diskussioner om olja & abs brukar vara trevligt :krama
Jag har en åsikt gällande det du skrev. Du skrev "abs". Jag tycker att det borde vara skrivet med versaler :)
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
På asfalt - ja tack. Utanför asfalten - nej tack. Men var och en salig på sin fason.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Däckfirman klantade till det en gång och lade på fel väg så att ABS kransen hamnade på fel sida. Blev rätt uppenbart hur mycket min körstil anpassats efter ABS och jag hade tydligen börjat använda bakbromsen ovarsamt
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag kan förstå om man inte gillar det på grus fast på asfalt tycker jag det är bra och man känner ju när ABS:en går in och då har man bromsat för hårt. Har aldrig haft det på mina hojar men tyckte det var jättebra att lära sig bromsa med ABS på körskolans hoj.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag kan förstå om man inte gillar det på grus fast på asfalt tycker jag det är bra och man känner ju när ABS:en går in och då har man bromsat för hårt. Har aldrig haft det på mina hojar men tyckte det var jättebra att lära sig bromsa med ABS på körskolans hoj.
Jag tycker tvärtom, att man ska lära sig att köra utan ABS på körskolan, och således lära sig bromsa rätt själv, för gudarna vet om en nybliven körkortsinnehavare kommer att köpa hoj med ABS sen, och då är det ju braom dom kan bromsa effektivt utan.

När jag tog bilkörkort var det en som körde halkbanan med pappas bil med ABS (jag körde SAAB V4) jag klarade halkbanan bättre med min gamla skitbil som jag hade kört en massa isbana med innan än den personen gjorde med ABS.

Vid fikarasten sen pratade vi om vad vi hade för första bilar (jag hade ju redan min där), personen med pappas ABS bil skulle köra en volvo 240 sedan, men ville inte lära sig köra den på halkbanan...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker tvärtom, att man ska lära sig att köra utan ABS på körskolan, och således lära sig bromsa rätt själv, för gudarna vet om en nybliven körkortsinnehavare kommer att köpa hoj med ABS sen, och då är det ju braom dom kan bromsa effektivt utan.

När jag tog bilkörkort var det en som körde halkbanan med pappas bil med ABS (jag körde SAAB V4) jag klarade halkbanan bättre med min gamla skitbil som jag hade kört en massa isbana med innan än den personen gjorde med ABS.

Vid fikarasten sen pratade vi om vad vi hade för första bilar (jag hade ju redan min där), personen med pappas ABS bil skulle köra en volvo 240 sedan, men ville inte lära sig köra den på halkbanan...

Uppkörning med ABS borde inte vara tillåtet, alternativt så borde det innebära körkort med villkor ABS.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Nej, nu tänker ni fel tror jag. Man känner när ABS:en går in vilket motsvarar en låsning av hjulet och då har man gjort fel. Det man strävar efter på körskolan är att aldrig låta den gå in, skillnaden är att det är säkrare då man inte får en hjullåsning. Vi fick även medveten bromsa så ABS gick in direkt och utan att låta den jobba. Bromssträckan blir mycket längre om ABS jobbar under hela sträckan.
 
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag hade ABS på hojen jag körde upp med och den slog inte till en enda gång under min uppkörning, hur är jag en sämre förare?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag hade ABS på hojen jag körde upp med och den slog inte till en enda gång under min uppkörning, hur är jag en sämre förare?
Du är klart inte en sämre på att bromsa men ponera att man blir slö och låter ABS: en gå i ofta, då finns risken att låsa hjulet om man en dag kör hoj utan ABS, dock ska man ha lärt sig att inte låta den arbeta och det gäller att lätta på trycket som vanligt.
Jag tror många ligger och fisbromsar vare sig man har ABS eller ej och den dagen ett fordon plötsligt dyker upp framför dig eller ett vilt djur kommer man med stor sannolikhet bromsa för hårt. Den bästa föraren i detta fall är den som övar på hård inbromsning.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top