Fram med popcornen, en artikel med åsikter om ABS

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA

Vad säger ni ABS hatare/älskare?

Det är snö o januari så nåt ska vi väl roa oss med, diskussioner om olja & abs brukar vara trevligt :krama
 
För egen del så förespråkar jag ABS då vi i regel inte är ofelbara. Men som marginalhöjare, inte för att lita på vid varje stopp. Jag menar, hur många låter ABS klippa in vid varje bromsning med bil och på så sätt rädda plåt och kött?

De gånger min aktiveras är vid provokation och bromsövningar. Samma med TC. Elektronik är ju förarstöd när det blir litet tokigt. Inte ersättare för bristande kompetens. Både på fyra och två hjul.

Åter till artikeln. Jag blev litet förvånad över resultatet. Trodde att skillnaden skulle vara större när piloten är en bromsfantom utan ABS.

Edit: Min erfarenhet och åsikt baseras på trafikmiljö samt ytterst bristande gruskompetens. Väl medveten är jag om att vissa piloter vill bromsa till uppställ, de "deltar då utom tävlan" om man så säger.
 
Last edited:
Inget av vad de skriver är kontroversiellt. kritiken skall kanske riktas mot detta forum istället. Om man vill köra SPORTIGT på grus så vill man kunna ställa upp cykeln, och då är ABS inte att föredra. Vill man bromsa för att Agneta i en Toyota Yaris är mer intresserad av Instagram än att titta på vägen så vinner ABS i alla lägen.

Du får hitta en tråd om olja om du skall ha riktiga reaktioner :)
 
Inget av vad de skriver är kontroversiellt. kritiken skall kanske riktas mot detta forum istället. Om man vill köra SPORTIGT på grus så vill man kunna ställa upp cykeln, och då är ABS inte att föredra. Vill man bromsa för att Agneta i en Toyota Yaris är mer intresserad av Instagram än att titta på vägen så vinner ABS i alla lägen.

Du får hitta en tråd om olja om du skall ha riktiga reaktioner :)
Moderna hojar har grusläge på ABS-en och då "ställer man upp" utan problem.

Poängen är att den gamla "sanningen" att en bra förare bromsar bättre än ABS inte gäller längre. Det går absolut att få till kortare bromssträcka med beredd, kunnig förare på känt underlag, men den FÖRSTA bromsningen blir bäst med ABS. Dvs den som räknas, när det händer...

Har själv provat under systematiska former liknande dem i artikeln - och tillsammans med dem som utförde testet i artikeln - och kan vidimera att slutsatserna stämmer.

Jag tror DESSUTOM att de mer grusdedikerade äventyrshojarna (BMW KTM) har ännu bättre ABS-funktion på grus än de hojar som användes i testet. Och utvecklingen går framåt för varje år. :)
 

Vad säger ni ABS hatare/älskare?

Det är snö o januari så nåt ska vi väl roa oss med, diskussioner om olja & abs brukar vara trevligt :krama
Jag har en åsikt gällande det du skrev. Du skrev "abs". Jag tycker att det borde vara skrivet med versaler :)
 
På asfalt - ja tack. Utanför asfalten - nej tack. Men var och en salig på sin fason.
 
Däckfirman klantade till det en gång och lade på fel väg så att ABS kransen hamnade på fel sida. Blev rätt uppenbart hur mycket min körstil anpassats efter ABS och jag hade tydligen börjat använda bakbromsen ovarsamt
 
Jag kan förstå om man inte gillar det på grus fast på asfalt tycker jag det är bra och man känner ju när ABS:en går in och då har man bromsat för hårt. Har aldrig haft det på mina hojar men tyckte det var jättebra att lära sig bromsa med ABS på körskolans hoj.
 
Jag kan förstå om man inte gillar det på grus fast på asfalt tycker jag det är bra och man känner ju när ABS:en går in och då har man bromsat för hårt. Har aldrig haft det på mina hojar men tyckte det var jättebra att lära sig bromsa med ABS på körskolans hoj.
Jag tycker tvärtom, att man ska lära sig att köra utan ABS på körskolan, och således lära sig bromsa rätt själv, för gudarna vet om en nybliven körkortsinnehavare kommer att köpa hoj med ABS sen, och då är det ju braom dom kan bromsa effektivt utan.

När jag tog bilkörkort var det en som körde halkbanan med pappas bil med ABS (jag körde SAAB V4) jag klarade halkbanan bättre med min gamla skitbil som jag hade kört en massa isbana med innan än den personen gjorde med ABS.

Vid fikarasten sen pratade vi om vad vi hade för första bilar (jag hade ju redan min där), personen med pappas ABS bil skulle köra en volvo 240 sedan, men ville inte lära sig köra den på halkbanan...
 
Jag tycker tvärtom, att man ska lära sig att köra utan ABS på körskolan, och således lära sig bromsa rätt själv, för gudarna vet om en nybliven körkortsinnehavare kommer att köpa hoj med ABS sen, och då är det ju braom dom kan bromsa effektivt utan.

När jag tog bilkörkort var det en som körde halkbanan med pappas bil med ABS (jag körde SAAB V4) jag klarade halkbanan bättre med min gamla skitbil som jag hade kört en massa isbana med innan än den personen gjorde med ABS.

Vid fikarasten sen pratade vi om vad vi hade för första bilar (jag hade ju redan min där), personen med pappas ABS bil skulle köra en volvo 240 sedan, men ville inte lära sig köra den på halkbanan...

Uppkörning med ABS borde inte vara tillåtet, alternativt så borde det innebära körkort med villkor ABS.
 
Nej, nu tänker ni fel tror jag. Man känner när ABS:en går in vilket motsvarar en låsning av hjulet och då har man gjort fel. Det man strävar efter på körskolan är att aldrig låta den gå in, skillnaden är att det är säkrare då man inte får en hjullåsning. Vi fick även medveten bromsa så ABS gick in direkt och utan att låta den jobba. Bromssträckan blir mycket längre om ABS jobbar under hela sträckan.
 
Last edited:
Jag hade ABS på hojen jag körde upp med och den slog inte till en enda gång under min uppkörning, hur är jag en sämre förare?
 
Jag hade ABS på hojen jag körde upp med och den slog inte till en enda gång under min uppkörning, hur är jag en sämre förare?
Du är klart inte en sämre på att bromsa men ponera att man blir slö och låter ABS: en gå i ofta, då finns risken att låsa hjulet om man en dag kör hoj utan ABS, dock ska man ha lärt sig att inte låta den arbeta och det gäller att lätta på trycket som vanligt.
Jag tror många ligger och fisbromsar vare sig man har ABS eller ej och den dagen ett fordon plötsligt dyker upp framför dig eller ett vilt djur kommer man med stor sannolikhet bromsa för hårt. Den bästa föraren i detta fall är den som övar på hård inbromsning.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top