Framända Fireblade

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Angående drevning: På vissa hojar blir det bättre och på andra inte.

På en Fireblade tror jag inte att någon kugg hit eller dit gör någon skillnad för en vanlig dödlig gatåkare.

På en KMX 125 -01 gjorde det en jädra skillnad med två kugg mindre fram. Innan omdrevningen så hade den en teoretisk toppfart på 140kmh (detta original från fabriken). Men den toppfarten var som sagt var teoretisk. Den sjätte växeln användes aldrig och man fick ligga och växla mellan 4an och 5an för att ens kunna hålla 100kmh. Efter nerdrevning fram klarade den ca 120kmh utan allt för stora problem och den fick betydligt trevligare acceleration.

På en DR 650 -02 (borrad till 703cc) så blev det en ganska fin skillnad att gå upp två kuggar på bakdrevet. Innan var den väldigt ryckig och lite svår att köra mjukt med. Gasen hade tidigare två lägen (på eller av) vilket gjorde att den antingen accelererade vilt eller hade ganska hård motorbroms. Efter uppdrevningen bak så blev gasen mera lättdoserad och den är nu lättare att köra fort längs skogsbilvägar eller i stan.

Men det är ju en viss skillnad på 125cc Kawa och 900cc Honda. :tomten
 
Esquire skrev:
Angående drevning: På vissa hojar blir det bättre och på andra inte.

På en Fireblade tror jag inte att någon kugg hit eller dit gör någon skillnad för en vanlig dödlig gatåkare.


Och varför inte det då? :va
 
Oerhört skoj med alla erfarenheter som dyker upp!
Tackar!!

Stålomspunna slangar lär det bli i vinter, det sätter jag på alla hojar jag har.
Det är verkligen "da shit" to have när det gäller känsla i jämförelse med de oarmerade rågummislangar som sitter original, och bara flexar... :hihi

Skulle tro att det blir ett annat filter oxå samt bänkning hos 2 meter.

Urban: HUR moddade du? Och var det ett filter tänkt till bladen, eller hittade du på nåt själv?
Bilder?

Kamikaze: Jag kommer upp till dig endera dan! Ruhe! :-)
 
Dr.Bike skrev:
Nice med bilderna! Men... lite grejer man inte SER kanske vore sköj att höra om?

Och: jag läser på alla forum att en kugg mindre fram är SÅÅ bra! Är det det?
Dvs tar den från en föredetting till en pigg och glad pensionär? :hihi

Och: Är det verkligen bara TVÅ bladeägare här som har nån åsikt??? *huh* :6surkart
Kom igen!! :7peta
Några fler borde väl kunna berätta lite? :fattartil
Jag satte 3 kugg större bak, typ samma som en fram ,men drevar man bak
flyttar man fram bakaxeln, mycket roligare med kortare hjulbas :tummenupp
jämfört med orginal så varvar den ut på 6,an i alla läge.
CBR 900 96,a som bas, motor 99,a
Portad topp
HRC kam,kolv,ventil kit
HRC topp packning
Kahin race fuggar
Renthal aludrev, röd RK kedja
954,ans bromsok,breaking waveskivor,goodrich bromsslangar
Shark helsystem titan /kolfiber
Yoshimura kitbox
R1 kolfiber framskärm
17 tum framhjul
98,ans kåpor fram , 954,a bakände 03,a
Massa eloxerade skruvar,muttrar, mm
Tror jag fick med det mesta.
 
*wow* Dräggel... hur många ardenners gav allt detta på slangen?



Sniper skrev:
Jag satte 3 kugg större bak, typ samma som en fram ,men drevar man bak
flyttar man fram bakaxeln, mycket roligare med kortare hjulbas :tummenupp
jämfört med orginal så varvar den ut på 6,an i alla läge.
CBR 900 96,a som bas, motor 99,a
Portad topp
HRC kam,kolv,ventil kit
HRC topp packning
Kahin race fuggar
Renthal aludrev, röd RK kedja
954,ans bromsok,breaking waveskivor,goodrich bromsslangar
Shark helsystem titan /kolfiber
Yoshimura kitbox
R1 kolfiber framskärm
17 tum framhjul
98,ans kåpor fram , 954,a bakände 03,a
Massa eloxerade skruvar,muttrar, mm
Tror jag fick med det mesta.
 
Såg superbra ut!
Bättre andning är "da shit" i vinter kan jag säga + drevning.

På tal om nålar, jag kan inte se i min manual att de har hack och c-clips för justeing. Är det ok att lägga brickor under den befintliga brickan och därigenom höja dem? Eller är den plast/gummigrej som skall "klicka" på plats och låsa dem för tight så den inte kommer ner ordentligt då?
 
Dr.Bike skrev:
*wow* Dräggel... hur många ardenners gav allt detta på slangen?
150 + :) man saknar den lite ibland,men så tar man en tur på gixxern så
går det över.
 
Last edited:
Kamikaze kid skrev:
2099090 Japp...

Fick byta ut hela motorn till en Blackbird för att handtaget skulle passa! :D
Men jag vet att ISR gjort ett kopplingshandtag för wire.

Ofan............ mycket löööööö ...............då :banana :fyllisar
 
Såg superbra ut!
Bättre andning är "da shit" i vinter kan jag säga + drevning.

På tal om nålar, jag kan inte se i min manual att de har hack och c-clips för justeing. Är det ok att lägga brickor under den befintliga brickan och därigenom höja dem? Eller är den plast/gummigrej som skall "klicka" på plats och låsa dem för tight så den inte kommer ner ordentligt då?

Det borde gå bra. Det är standardförfarande i staterna på suzuki B12/DR650 att lägga brickor under c-clippet då deras nålar saknar hacken vi har.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top