Fraktur - hur kändes din läkningsprocess?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
@Hoztic fifan, tur att det gick snabbt att få foten i led igen. Är du helt återställd?

Har bara haft en skada tidigare och det var inte förrän efter ca 10 år senare som jag blev riktigt bra i knät och det var med hjälp av träning. Fokuserade mycket på tekniken faktiskt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har haft en hel bunt arm och benbrott, och ofta tycker jag smärtan kommer och går genom hela läkprocessen.

Jävligast var nog knäet, helt plotsligt hade jag så ont att jag kallsvettades en timme senare kände jag ingenting i princip, jag misstänker att det var för att det var i en led och att jag hade någon inflammation efter att dom tappade ur ledvätska

Jag har en kul finess i en armåge också (krossade den i 15 års åldern) helt plötsligt, fortfarande ibland, om jag lutar mig mot något med armbågen som stöd så känns det som att någon slår in en spik i armbågen, men bara ibland. 99 gånger av hundra känner jag ingenting, men den där enstaka gången gör det ont så in i h-vete
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det värsta i hela läkningsprocessen är när doktorn sedan skickar sin fraktura.

Förlåt min OT!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
@Hoztic fifan, tur att det gick snabbt att få foten i led igen. Är du helt återställd?

Har bara haft en skada tidigare och det var inte förrän efter ca 10 år senare som jag blev riktigt bra i knät och det var med hjälp av träning. Fokuserade mycket på tekniken faktiskt.
Jo, relativt sett, fotknölen kan bråka lite ibland, men om det är pga det eller allmänt slitage med åren är svårt att säga. Men på den tiden, som oerfaren 19-åring hade jag noll koll på rehab, och INGEN i vården brydde sig. Det enda dom sa var att jag skulle gå som vanligt med gipset, vilket dels gjorde förbannat ont, och var allmänt livsfarligt. Så det tog faktiskt 11 år att bli helt återställd, faktiskt genom en annan vurpa med hoj, så att andra foten blev gipsad. Då fick högerfoten den belastning den behövde för att komma ikapp.

Men då var jag å andra sidan lite mer vis, så jag satt med gummiband och tränade det gipsade benet i soffan varenda kväll, cyklade till garaget, affären osv. Så när det gipset rök gick jag som vanligt ut från sjukhuset. Efter första gipsningen tog det någon vecka innan jag kunde gå något sånär, och 1 månad innan jag kunde stå på bara det benet.

Det låter kanske lite mossigt, men att börja med rehaben redan medan man är gipsad, och hindra den muskelnedbrytning som sker efter bara någon dags inaktivitet, vinner man otroligt mycket på, och det behöver inte vara mer avancerat än att tex göra olika övningar med gummiband i soffan medan man glor på tv eller så. Det handlar ju inte om att bygga muskler, utan underhålla det man har och öka blodgenomströmningen, som i sin tur snabbar på läkeprocessen.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top