Fraktkostnad från USA?

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Funderar på att handla lite prylar från USA men har ingen koll på frakkostnaden. Blir i så fall frågan om en ganska rejäl kartong som väger ca 30 kg. Är det någon som vet vad själva fraktkostnaden kan landa på och vem som är bra att anlita?

Last edited:
Det beror inte bara på vikten. En blyklump på 30 kg är inte så stor men 30 kg men 30 kg balsaträ inpackat i bubbelplast kan bli ganska skrymmande så det underlättar om du säger hur stort ditt paket blir.

Det handlar ju en hel del om var du beställer också. Vissa företag har ju snordyra fraktpriser, vissa bjuder på det. Kanske inte över atlanten, men det kan ju vara en idé att kolla med just den firma du ska beställa ifrån!

Går inte via företag, utan har en avlägsen bekant i Florida som ska skicka prylarna och vill underlätta deras letande och minska mina kostnader.

Det handlar ju en hel del om var du beställer också. Vissa företag har ju snordyra fraktpriser, vissa bjuder på det. Kanske inte över atlanten, men det kan ju vara en idé att kolla med just den firma du ska beställa ifrån!

Du får väl kolla med tex usps el fedex och ge dom måtten och en ca vikt så får du nog veta på ett ungefär hur mycket frakten kostar.
Många av dessa fraktfirmor har så man kan räkna ut korstnad på deras hemsida.
Lycka till

Kanske inte går i detta fallet men om man skickar paket på USPS (deras Posten) så är det en magisk gräns vid 10kg och över det blir det mycket dyrare. Så äör det möjligt så är det billigare att skicka 3 paket med 10kg i varje än 1 paket med 30kg i.

Sök på container frakt annars men det kan ju ta ett bra jävla tag att få grejerna då.

Klart billigast är det med amerikanska posten, USPS.com, har jag märkt av erfarenhet när jag beställt prylar till MV:n.

(såg ej trify's inlägg...)

Last edited:
Jag fick fram på usps hemsida att ditt paket kommer kosta som billigast 225$ och som dyrast 399$ beroende på hur du vill skicka det.
Glöm inte att det tillkommer tull och moms på allt du beställer från usa inkl frakten.

Om han som skickar paketet deklarerar godset som "parts returned from repair" el. dyl. så brukar det att klara sig ifrån tullavgiften...

Om han som skickar paketet deklarerar godset som "parts returned from repair" el. dyl. så brukar det att klara sig ifrån tullavgiften...

Tullen brukar kvarhålla såna paket och ringa upp, när man har skickat dem kopia på fraktsedel som visar att den trasiga delan verkligen gått i retur så får man detaljen. Jag har skickat delar på garantirep till USA på det viset. Systemet har missbrukast av så många så även om man som jag har rent mjöl i påsen får man nu maila och ringa och bevisa att det verkligen är en sann "replacement". :S

Tullen brukar kvarhålla såna paket och ringa upp, när man har skickat dem kopia på fraktsedel som visar att den trasiga delan verkligen gått i retur så får man detaljen. Jag har skickat delar på garantirep till USA på det viset. Systemet har missbrukast av så många så även om man som jag har rent mjöl i påsen får man nu maila och ringa och bevisa att det verkligen är en sann "replacement". :S

Jag måste erkänna att jag har missburkat det vid ett par tillfällen (3-4), ibland gått vägen ibland inte, men har inte behövt att uppvisa ngt. Sist fick jag betala hutlöst mkt för att hämta ut min nya tank...

Jag måste erkänna att jag har missburkat det vid ett par tillfällen (3-4), ibland gått vägen ibland inte, men har inte behövt att uppvisa ngt. Sist fick jag betala hutlöst mkt för att hämta ut min nya tank...

Det enda säkra jag vet är att resa med delarna i eget eller annans bagage, eller känna ngn i USA som kan packa om det så att det ser ut som ett privat paket med used parts.

Men med dagens dollarkurs är det ju så billigt att det ofta blir vinst trots alla pålagor.

USPS är min favvo också förresten!

köpte 3 yoshimura slipon och 2 undertail och en hugger och fraktkostnaden blev från usa med usps ca 1500kr

sen kom ju tullavgiften på ca 1300kr så det kostar ju lite men trots allt tjänade jag på att handla i usa

Tackar alla för hjälp. Jag har inte hittat något billigare än USPS, så det kan jag i varje fall utgå ifrån.

Jag fick fram på usps hemsida att ditt paket kommer kosta som billigast 225$ och som dyrast 399$ beroende på hur du vill skicka det.
Glöm inte att det tillkommer tull och moms på allt du beställer från usa inkl frakten.

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd