Frakta Stockholm - Malmö

relentless

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
i min värld om man är intresserad så hämtar man hojen själv..
eller betalar frakten..låt han kolla upp allt själv om han vill ha den.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag skickar/tar alltid hem skrymmande grejor med ordinarie lastbil till kompispris.
Har aldrig varit med om att cheferna haft något mot det.
Man skall dock lasta själv och se till att tanken är tom.
Bor ni i Sovjet?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Det märks ganska tydligt att folks uppmärksamhet och tålamod är hyfsat reducerat så här års. Inte många inlägg som verkligen behandlar trådens ursprungliga fråga.

Nu gör jag precis samma sak, men endast för att få fram en poäng:
Jag har hjälpt kompisar med diverse nätverksinstallationer på min egen fritid, för att vara schysst helt enkelt. Räknas det också som att stjäla pengar av chefen för att jag inte skickade dem vidare till honom? Kan ju tillägga att ingen av mina kompisar ens skulle tänka tanken att betala någon de 450:- i timmen jag normalt fakturerar? Vissa gånger har jag fått betalt med lite käk, andra gånger en flaska whisky. Och inte fan känner jag mig illa behandlad för det.

Ett jävla gnäll om att man inte vill jobba för fikabröd. Passar det inte så är det väl bara att säga "nej tack".

Åter till topic.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Undrar vem somhar svårt att fatta...

Han ska skicka kunden vidare till chefen.

Det du snackar om är lika dumt som att ICA-kassörskan går ut i personalutgången och säljer mjölken åt dig för halva priset. "Det är ju bara en snäll kompistjänst" På betald arbetstid dessutom.


Läste du hela texten?

Om deras företagsidé va frakt så JA då skulle jag hålla med dig

Men nu är den inte det utan det företaget säljer metall... Så om jag hade gått till chefen hade jag fått betala mer, han hade stoppat de i egen ficka, sen prackat på nån chaufför hojen. Eller så hade han bara sagt nej rakt ut.

Nu tjänade den som förtjänade det en liten slant. Chefen... Eller någon annan, förlorade INGENTING på det... Fattar inte vad du snackar om alltså.

Och nej det går inte att jämföra med din idiotiska ICA-grej eftersom att då säljer du någon annans saker och tar pengarna själv...

Sålde han metall till någon och tog pengarna själv? Nej.
Sålde han nått över huvud taget och tog pengarna själv? Nej.
Om han inte hade gått med på det... Hade då hans företag tjänat mer på det? Nej..

Vissa är ju... :död:brinnerup
 

minid

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Saxtorp
Hoj
2010, KTM 690 SMC
Vad är det för fel att ge chaffören pengar?
Om han kör från A till B i vilket fall och hojen turligt nog ska till hans punkt B. Varför spelar det då någon roll?
Han kör ju ändå samma sträcka i vilket fall, han ska ju inte köra någon omväg för att lämna hans cykel ju..
Har han plats till det så varför inte?

PS. Bara för att han kör för något företag så är det inget som säger att han inte är egen åkare för det... DS.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Läste du hela texten?

Om deras företagsidé va frakt så JA då skulle jag hålla med dig

Men nu är den inte det utan det företaget säljer metall... Så om jag hade gått till chefen hade jag fått betala mer, han hade stoppat de i egen ficka, sen prackat på nån chaufför hojen. Eller så hade han bara sagt nej rakt ut.

Nu tjänade den som förtjänade det en liten slant. Chefen... Eller någon annan, förlorade INGENTING på det... Fattar inte vad du snackar om alltså.

Och nej det går inte att jämföra med din idiotiska ICA-grej eftersom att då säljer du någon annans saker och tar pengarna själv...

Sålde han metall till någon och tog pengarna själv? Nej.
Sålde han nått över huvud taget och tog pengarna själv? Nej.
Om han inte hade gått med på det... Hade då hans företag tjänat mer på det? Nej..

Vissa är ju... :död:brinnerup

ok, jag fattar din filosofi. Om kassörskan snor mjölk och säljer så är det inte ok.

Men om hon utan chefens vetskap tar in klienter till chefens kontor och suger av dom mot betalning så är det ok. För om hon berättat åt chefen så skulle hon ändå fått ett ok mot att chefen tar procent av pengarna. Att hon även hämtar och skjutsar kunderna med firmabilen faller väl också in som acceptabelt då kan jag tänka. För det skulle nog också chefen ha accepterat och tagit extra betalt. Eller också skulle chefen ha sagta rakt nej och i så fall skulle han ju ändå inte tjänat nåt.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Att sälja sex är ju inte olagligt iallafall...

Tur att du jämför med vettiga saker.

Tycker synd om folk som är efterblivna så du ska inte behöva visa dig dummare än vad du är så jag slutar tjaffsa, ha det bra i din konstiga värld i framtiden!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det märks ganska tydligt att folks uppmärksamhet och tålamod är hyfsat reducerat så här års. Inte många inlägg som verkligen behandlar trådens ursprungliga fråga.

Nu gör jag precis samma sak, men endast för att få fram en poäng:
Jag har hjälpt kompisar med diverse nätverksinstallationer på min egen fritid, för att vara schysst helt enkelt. Räknas det också som att stjäla pengar av chefen för att jag inte skickade dem vidare till honom? Kan ju tillägga att ingen av mina kompisar ens skulle tänka tanken att betala någon de 450:- i timmen jag normalt fakturerar? Vissa gånger har jag fått betalt med lite käk, andra gånger en flaska whisky. Och inte fan känner jag mig illa behandlad för det.

Ett jävla gnäll om att man inte vill jobba för fikabröd. Passar det inte så är det väl bara att säga "nej tack".

Åter till topic.

Gör du det i chefens lokaler? Använder du firmabilen för att köra till kunderna? Använder du firmans verktyg? Gör du det på betald arbetstid?

Några av frågorna har du ju redan besvarat men Svarar du nej på alla dessa frågor så måste det ju vara ok så länge du inte har nåt kontrakt om att inte bedriva konkurrerande verksamhet.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Gör du det i chefens lokaler? Använder du firmabilen för att köra till kunderna? Använder du firmans verktyg? Gör du det på betald arbetstid?

Några av frågorna har du ju redan besvarat men Svarar du nej på alla dessa frågor så måste det ju vara ok så länge du inte har nåt kontrakt om att inte bedriva konkurrerande verksamhet.

Låt säga att du åker till ica och ska handla och har ett säte över i din bil, sen låter grannens unge åka med för att köpa godis.

Ungen påverkar inte din bensinförbrukning, sliter inte på sätet, samt är knäpptyst under hela resan. Som tack får du en hallonbåt av ungen.

DET är exakt vad lethenstrm skriver.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Gör du det i chefens lokaler? Använder du firmabilen för att köra till kunderna? Använder du firmans verktyg? Gör du det på betald arbetstid?

Några av frågorna har du ju redan besvarat men Svarar du nej på alla dessa frågor så måste det ju vara ok så länge du inte har nåt kontrakt om att inte bedriva konkurrerande verksamhet.

Har hänt att jag använt en del av firmans skruvmejslar och sidavbitare.
Men samtidigt händer det rätt ofta att jag tar emot kundsamtal på min fritid, utan att skriva upp arbetstid för detta så jag tror det jämnar ut sig. Om det sedan är helt enligt juridiska regler och lagar låter jag vara osagt, men jag är en stark anhängare av att "ge och ta", och då jag ger mer än jag tar så vet jag att chefen är helt på min sida i den frågan.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Skickade en utombordsmotor, 220 hk, upp till Umeå i höstas med bussgods. 1.600 balubas men då skulle den få plats på en lastpall. Fick demontera riggen. Kanske svårare med en hoj, eller inte, den kan dom ju rulla på själva :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har hänt att jag använt en del av firmans skruvmejslar och sidavbitare.
Men samtidigt händer det rätt ofta att jag tar emot kundsamtal på min fritid, utan att skriva upp arbetstid för detta så jag tror det jämnar ut sig. Om det sedan är helt enligt juridiska regler och lagar låter jag vara osagt, men jag är en stark anhängare av att "ge och ta", och då jag ger mer än jag tar så vet jag att chefen är helt på min sida i den frågan.

Där ligger en stark poäng. Det handlar väldigt mycket om ifall chefen vet vad du gör och inte.

Om någon som jobbade åt mig ville transportera lite prylar åt någon kompis på en arbetsresa så skulle jag sannolikt svarat ja om han frågat och under förutsättning att det inte stjäl arbetstid i form av en massa lasttid eller att köra omvägar för lastning.

Skulle hen transportera nåt utan min vetskap så skulle jag nog kunna bli lite irriterad beroende på omständigheter. Och definitivt om det var nåt så stort och besvärligt som en MC. Och skulle transporten ha skett mot betalning utan min vetskap skulle jag garanterat bli förbannad.

Dom som jobbat åt mig känner mig ganska väl och vet vad jag accepterar eller inte. Dom brukar t.ex byta till sig en lunch eller liknade ibland med mina varor och berättar sedan till mig att dom gjort det. Sen har ju jag blivit blåst av personal som alla andra, det vore naivt att tro nåt annat.

Skickade en utombordsmotor, 220 hk, upp till Umeå i höstas med bussgods. 1.600 balubas men då skulle den få plats på en lastpall. Fick demontera riggen. Kanske svårare med en hoj, eller inte, den kan dom ju rulla på själva :)

Det är ju inte bara att ställa den på centralstödet sedan man rullat in den. En pall är det i särklass lättaste att hantera för en chaufför.
 
Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top