Frakta motor?

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Någon som fraktat en motor någon gång o vet vad det kostar? Tjänar man på att åka bil c:a 25 mil enkel resa istället för att få den hemfraktad?

Det går att få den fraktad med bussgods eller typ DFDS men jag skulle nog välja att köra och hämta den då åtminstone jag är rätt rädd om mina motorer.

Inte helt på det klara med..

Gpx skrev:
Någon som fraktat en motor någon gång o vet vad det kostar? Tjänar man på att åka bil c:a 25 mil enkel resa istället för att få den hemfraktad?

25 mil med bil = minst 15:-/mil = + ToR = 750 pengar + egen tid?

Fick en diff+låda (90kg) till bilen från Västergötland-> Tokholm för 900kr
(Lite OT men allt kostade 2000:-, skroten ville ha 12k-20K)

Ring Schenker och fråga är enklast, brukar vara rätt dyrt för de första kilona
Priset beror på avstånd+vikt+volym

Min motor reste 60mil ungf och det kostade runt 1400kr.

Helt okej egentligen med tanke på att det hade tagit mig 6 timmar upp och 6 timmar ner samt mat, bensin o sånt.

Kahobe skrev:
25 mil med bil = minst 15:-/mil = + ToR = 750 pengar + egen tid?

Fick en diff+låda (90kg) till bilen från Västergötland-> Tokholm för 900kr
(Lite OT men allt kostade 2000:-, skroten ville ha 12k-20K)

Ring Schenker och fråga är enklast, brukar vara rätt dyrt för de första kilona
Priset beror på avstånd+vikt+volym

Ska kolla upp det.

Gpx skrev:
Jag skickade en motor till en här på forumet, från växjö till umeå.
En bra bit över 100 mil.
Jag snickrade ihop en stabil plywoodlåda, skickade den med bussfrakt.
Kostade ca 300:- och då fick motagaren den framkörd till dörren, enda kravet var att han var hemma så att han kunde ta emot den.
Bussgods har samarbete med Fraktarna så skrymmande och tungt gods går med dom. Har för mig att mitt kolli vägde 115-120 kilo (var mer än bara motorn).

http://www.bussgods.se/ombud/main.htm här kan du se om du har ngt ombud i närheten.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Jag skickade en motor till en här på forumet, från växjö till umeå.
En bra bit över 100 mil.
Jag snickrade ihop en stabil plywoodlåda, skickade den med bussfrakt.
Kostade ca 300:- och då fick motagaren den framkörd till dörren, enda kravet var att han var hemma så att han kunde ta emot den.
Bussgods har samarbete med Fraktarna så skrymmande och tungt gods går med dom. Har för mig att mitt kolli vägde 115-120 kilo (var mer än bara motorn).

http://www.bussgods.se/ombud/main.htm här kan du se om du har ngt ombud i närheten.
//Tobbe

Låter ju Kanonbra :tummenupp

Gpx skrev:
Låter ju Kanonbra :tummenupp
Japp och vad jag förstod så kom det fram i samma skick som jag skickade det.
Tunga prylar ställer dom tydligen på pall.
Jag ställde motorn på en lagom plyfabit och byggde lådan runt motorn, stagade med regelbitar så den stod bergstadigt.
Lycka till :tummenupp
//Tobbe

Försäkring!!

Glöm inte försäkring bara!
Om transportören har vanlig transportförsäkring, är du rökt på pengarna. Då får du nämligen bara 75;- per kilo.
Enda som har fullvärdesförsäkring i ordinarie fraktpriset är Posten. Dom har väl skattepengar som drar runt det hela :arsele

Vem du än anlitar, glöm inte att kolla det!!

Vilka orter gäller?

Z Fredde skrev:
Glöm inte försäkring bara!
Om transportören har vanlig transportförsäkring, är du rökt på pengarna. Då får du nämligen bara 75;- per kilo.
Enda som har fullvärdesförsäkring i ordinarie fraktpriset är Posten. Dom har väl skattepengar som drar runt det hela :arsele

Vem du än anlitar, glöm inte att kolla det!!

Vilka orter gäller?

Bra att du nämnde det med försäkring :tummenupp Gäller från Flenninge-Hjo

Gpx skrev:
Bra att du nämnde det med försäkring :tummenupp Gäller från Flenninge-Hjo

Helsingborgs trakten alltså?

PM:a mig när du har kollat upp priser, så kan jag kolla upp vad jag kan hjälpa dig med för priser.

//Fredde

hur långt upp ligger hjo??

gpx 750 motor???

PM:a om du inte har tid att hämta så kan jag kanske köra en dag när jag är ledig...

tobbeviking skrev:
Japp och vad jag förstod så kom det fram i samma skick som jag skickade det.

Javisst, det kom fram i utmärkt skick. :tummenupp
Nu går hojen som ett spjut. Tack så mycket Tobbe! :banana

Det enda negativa som jag kan komma ihåg med bussgods, var att leveransen tog ganska lång tid. Men, det är sånt man får ta..

Back