Frakta hoj på släp??

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Hoj
Veteranare av olika slag
Tjenare!!!
Min tjej ska köpa hoj på lördag och efter mycket ringande till försäkrings bolag så kom vi fram till att det blir bäst att ta den på släpet...

Jag har frågat runt lite om vilket sätt som är det bästa/rätta sättet att spänna fast hojen på släpet... men som vanligt får man alltid olika svar...

om stödet ska vara nere eller uppe tex råder det delade meningar om...

kan nu någon ge mig lite bra tips så vore jag djupt tacksam...

Hojen är en cbr 600 f - 96 bara så ni vet

Rock on / Per

I söndags körde jag Stockholm-Lund med mc på släp. Då hade jag fyra kraftiga remmar. 2 runt styrkronan snett framåt/ner och 2 snett bakåt/ner. Hojen stod utan stöd kloss mot fram-väggen sas. Allt funkade skitbra o mc stod p samma sätt efter 65 mil :-) Så gjorde jag iaf.

Ställa den på stödet har funkat 2 gånger för mig MEN jag gör aldrig det mer för skulle stödet knäckas så ligger hojen.
Jag gör som föregåendetalare... spänn ner framgaffeln mot kanten
Och sen ett bak så den inte kan förflytta sig i sidled

Stöd uppe, växel ur.
Framhjulet ställs mot främre flaklem eller annan "stoppkloss"
Ett spännband nedåt/framåt på vardera sida på ram, styre eller gaffel lite beroende på vilken hoj som lastas.
Spänn ihop fjädringen, använd gärna en kloss mellan däck och styrkrona, och justera så MC står upprätt med spännbanden.
Komplettera med ett spännband vid bakhjul så det ej studsar runt på släpet.

Så gör jag

Tack för de snabba svaren... nu känns det lite bättre...

min jobbar kompis sa att man skulle ställa hojen i hörnet av släpet diagonalt typ. är det bara att glömma eller?? ska kanske tillägas att han är en ny 06 goldwing med extra allt plus några hojjar till...

vad i he****e är en popnit tråd???

PGH skrev:
I söndags körde jag Stockholm-Lund med mc på släp. Då hade jag fyra kraftiga remmar. 2 runt styrkronan snett framåt/ner och 2 snett bakåt/ner. Hojen stod utan stöd kloss mot fram-väggen sas. Allt funkade skitbra o mc stod p samma sätt efter 65 mil :-) Så gjorde jag iaf.

Precis så brukar jag göra också. Har dock en såndär finurlig rem man spänner runt handtagen, för att sedan dra ner på vardera sida av styret och spänna fast i släpet. Då slipper man problemet med att remmen skaver på kåpor och annat.
Annars tar jag också två remmar från ramen/svingen snett bakåt för att den inte skall förflytta sidleds, samt ett band runt framfälgen för att fixera den mot släpets kortsida.

Har funkat perfekt de åtskilliga gånger jag transporterat hojarna till och från banorna, samt från GBG hem till Skåne med R6:an. Stod som en klippa i farter som inte var fullt lagliga ens utan släp. :)

edit. Att trycka upp den mot hörnet tror jag inte bli bättre. Försök ställa den någorlunda symmetriskt.

Last edited:
Tänkte tillverka något som man sätter i handtagen faktiskt.. jag är röris så jag tänkte ta två 42mm mapress kopplingar överhandtagen och föra spännbandet i där... får se om det funkar när man är på plats...

Fan också jag ville ju köra hem hojjen åt henne...

så här ser en mapress muff ut!!!

Koper.jpg

Last edited:
Skulle INTE rekomendera att spänna dagens sporthojar i styret
Ty dom är för klena vilket flera sorgligt har fått erfara

Titta på hur klena dom offtast är i övergången mellan rör och klämma
( som ett finger ungefär)

Popnitstråd syftar på den tråd där det beskrevs hur man får bort en popnit till ljuddämparen med flera hundra svar och tusentals visningar haha

Jag hämtade en Thunderace i Övik (ca 17 mil härifrån Örträsk) och säljaren på Yamaha center band fast hojjen åt mig, han tog två spännband, ett i vardera handtag på styret och sen snett neråt fram, den satt skitbra hela vägen hem! stannade o kolla den lite nu och då men det va lugnt, enda man skulle kunna säga va att bakdäcket hade glidit några cm åt höger då jag va hemma.

man får dock tänka efter så att man drar det rätt väg på gashandtagssidan så att man inte drar MOT hur handtaget ska gå, utan att handtaget snurrar med lite.

*/ ?>
Back