frakta en mc 120 mil

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Hej! Tänkte kolla lite med er om ni har några förslag på hur man får hem en mc om man köper den 120 mil bort? Inte lust att köra den så långt och vill heller inte betala några sjuka priser. Bil mest släp känns sådär va?!

Nån som har några förslag Luleå -> Jönköping:confused:

skåpbil kanske.

el om det går o klämma in en hoj i minibuss plocka säten el dylikt.

Hej! Tänkte kolla lite med er om ni har några förslag på hur man får hem en mc om man köper den 120 mil bort? Inte lust att köra den så långt och vill heller inte betala några sjuka priser. Bil mest släp känns sådär va?!

bil, släp är väl helt ok. bara trycka in den med framdäcket i ena hörnet på släpet
och spänna remmarna hårt så du belastar framdämparen lite.:tummenupp
har alltid funkat för mig.
men du kanske ska stanna och kolla efter hur läget är där bak ibland!

//Robin

släp suger... hyra en skåpbil e de ända rätta :tummenupp

ok/q8 eller statoil tex... deblir inte sådär superfarligt dyrt.. kan hyras me fria mil, vilket e bra om man ska åka 120 mil..

skruva sönder i många små delar och skicka den uppdelad på 200 företagspaket ?

men jag ville gärna slippa köra den asså! har en polare i luleå som är motorkunnig och ska kolla hojen åt mig så får jag fixa att frakta ner den.
120 mil känns tungt att åka för en mc. kan likväl köpa en här nere isf för dom bensin pengarna osv

inte sugen på att åka 240 mil för en mc om jag säger så...

men jag ville gärna slippa köra den asså! har en polare i luleå som är motorkunnig och ska kolla hojen åt mig så får jag fixa att frakta ner den.
120 mil känns tungt att åka för en mc. kan likväl köpa en här nere isf för dom bensin pengarna osv

inte sugen på att åka 240 mil för en mc om jag säger så...

Jag kollade upp lite snabbt på statoil jkpg, 1970kr, såvitt ja föstod, inkl resa på 240 mil, för en lätt lastbil... kan inte bli bättre fan.. då står den fint o skyddat ...

Körde o hämtade en norr om uppsala o en utanför Linköping på en o samma runda med bursläp,, funkar hur fint som hälst...

Den får nog plats på en lång pall. Vet inte vad det kostar att frakta en sån 120 mil, dock. Ringa typ DHL och fråga?

Tåg, dhl, posten osv bara ringa och höra vad som är billigast och vad din polare kan tänkas ställa upp på. Se till bara att dokumentera allt på hojen och skicka nycklar privat så inte nån blir sugen att gasa skiten ur den.

Tåg ville inte.. eller SJ asså. DHL får jag ringa imon.. posten... tja varför inte.. dom måste ju dit med den ändå så..

Gör nu som jag och ta bil + släp och kör! Blev 250 mil tur > retur för min del. Åkte på fredag efter jobbet och kom hem på söndag morgon.... :näsblod

Men det va lite roligt med en rejäl "roadtrip" oxå, om man bortser den grymt tråkiga och långa vägen från Gävle till Skellefteå.

Antingen en släpvagn med kåpa eller minibuss, båda går ju att hyra på nån lämplig mack. Dock så tror jag att det blir rätt så dyrt med att hyra en minibuss. Ska du åka så långt så skulle det dock vara smidigt med en minibuss istället för att halka runt med en släpvagn, du får helt enkelt kolla upp priserna ..

btw .. bussgods kanske kan transportera så stora "paket" .. ?

Jag tog min hornet från malmö till piteå med lastbil, DHL körde upp den för 1000kr, iofs 2 år sen ,, men det funkade bra, den kom på två ihopspikade pallar.

Jag använde ett thule släp, hämtade i Sundsvall och lämnade i GBG.
6st spännremmar och den stod PRECIS likadant när jag kom fram.
Ca: en tusing för ett sådant släp (med huv!)

TA DEN PÅ SLÄP, DETGÅR JÄTTEBRA, JAG LOVAR. ETT PAR SPÄNNREMMAR HÄR O DÄR BARA!

( var jag den sjunde nu som tycker det går bättre att ta släp än att läsa hela tråden?)

Back