Frakt från USA

Hellraider

Metal is forever!
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
R1:a -01(såld)TT600R(Såld)Hade en R1:a -00 (Stulen!)Numera en ZX9R Grön såklart!
Tjena!
Funderar på att ta hem ett skinnställ,ett par handskar och ett par stövlar :tummenupp Någon som vet vad det kan väga (CA:) samt ungefärligt
fraktpris :confused:

M V H

Hellraider

det kan väl bli tull på grejerna om man tar det från staterna va?

Zeb_Macahan skrev:
Bara att skriva ner värdet på försändelsen. Så var det kirrat.

//jaG
Inte alla företag som går med på det. Men man kan väl säga att med frakt moms och tull för nåt som går på ca 5000 där så går det på ca 7000 i sverige.

Zeb_Macahan skrev:

//jaG
Japp, fast då bör man ha i åtanke att om det händer nåt med försändelsen så får man bara det nerskrivna värdet i ersättning...

sportarn skrev:
Inte alla företag som går med på det. Men man kan väl säga att med frakt moms och tull för nåt som går på ca 5000 där så går det på ca 7000 i sverige.

Då kan man handla någon annanstans. Det argumentet brukar bita på handlarna.

Japp, fast då bör man ha i åtanke att om det händer nåt med försändelsen så får man bara det nerskrivna värdet i ersättning...

Självklart. I mångt och mycket betalar iofs DHL och dylika ut ny produkt även om den var skickad som "product sample". Ett produktprov är ju värt något, men har inget kommerciellt värde...

//jaG

vaaaaaa? låter för bra för att vara sant??? iochförsig så höjde de ju skatten på fordon o bensin så är väl ingen höjdare egentligen :mad:

vart finns det fakta om dessa skattebortfall?

Zeb_Macahan skrev:

//jaG
Ja, i fantasivärlden. I riktiga världen så är det inte riktigt så enkelt.

Skriva ned värdet = Tullen är inte dum i huvudet, "å titta, ett skinnställ som tydligen kostar 80 kr"...

Skriva som gåva = Gåvor får max vara värda 500 kr för att gå tullfritt

Skriva som varuprov = Varuprov skall ha ett "ringa värde", max 200 kr.

För det mesta så klarar man sig eftersom tullen inte har tid att granska alla paket, men kollar de ditt paket så är jag övertygad om att det inte spelar någon roll om man fuskat med priset (visst, en tusenlapp hit eller dit kan de ju missa, men då blir det inga jättesummor man slipper i tullavgift) eller om man skrivit gåva.

sgtpepper skrev:

Skriva ned värdet = Tullen är inte dum i huvudet, "å titta, ett skinnställ som tydligen kostar 80 kr"...

För det mesta så klarar man sig eftersom tullen inte har tid att granska alla paket, men kollar de ditt paket så är jag övertygad om att det inte spelar någon roll om man fuskat med priset (visst, en tusenlapp hit eller dit kan de ju missa, men då blir det inga jättesummor man slipper i tullavgift) eller om man skrivit gåva.
Warranty replacement :tummenupp

Murra skrev:
Om jag förstår den texten rätt så betyer det bara att kvoten är slopad och att EU vill ha gemensam tull på grejerna. Men att tull och moms fortfarande skall betalas. Rätta mig mer än gärna om ni hittar ngt annat då jag själv tänkte beställa från USA.
Fattade ingenting av den texten, men det lät ju inte som att tull o moms e slopad :va

sgtpepper skrev:

Precis så enkelt är det. Jobbar på fraktfirma med air-dhl samt pnl och har skickat saker från usa till mig själv utan problem. "no commercial value" brukas i sammanhanget och så är inte försändelsen värt något förutom för mottagaren och han ska ju ha det som varuprov!

enklast är det att skicka med USPS, som går via Shenker, dom har sämst koll! :fakta

//jaG

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...