Frånluftsvärmepump nibe

Det som är coolt med bergvärme är att man med "enkelhet" kan koppla in sig på den kalla sidan och få frikyla.
En klimatanläggning sommartid samtidigt som man återladdar borrhålen.

Kan vara lyxigt att ha till vinkällaren och det heta sovrummet :D

Det är ju en av anledningarna till varför det kan vara värt att pynta 40-50k extra för att få bergvärme istället för luft/vatten.
Men med enkelhet säger du, vad krävs det och vad beräknas det kosta? Enligt min rörmokare (jepp, jag har en egen :D) så är det rätt dyrt men jag påstod att han var full med skit.
Han sa inte emot så jag kan ha rätt, men det hjälper mig ju inte att få in kyla på sommaren :(

Det är ju en av anledningarna till varför det kan vara värt att pynta 40-50k extra för att få bergvärme istället för luft/vatten.
Men med enkelhet säger du, vad krävs det och vad beräknas det kosta? Enligt min rörmokare (jepp, jag har en egen :D) så är det rätt dyrt men jag påstod att han var full med skit.
Han sa inte emot så jag kan ha rätt, men det hjälper mig ju inte att få in kyla på sommaren :(

Du behöver vattenrör till det rummet du vill ha kyla, kanske en pump och en fläktkylare. Ingen direkt kostnad i sammanhanget =) (i princip)

Du behöver vattenrör till det rummet du vill ha kyla, kanske en pump och en fläktkylare. Ingen direkt kostnad i sammanhanget =) (i princip)

Låter ju bra åtminstone. Någon som vet om det skulle gå att få ut kkylan via tilluftsventiler i tak och på så vis använda sig av det kommande ventilationssystemet till att kyla kåken?

Jag har gjort en halv snabb uträkning av vad bergvärme kostar och hamnar då på ca 100k med 120 meter borrning. Ska åtminstone fundera över saken, skiljer det inte mer än 30-40k mot annan lösning så blir det nog bergvärme om det går att få kyla på ett smidigt sätt.

Låter ju bra åtminstone. Någon som vet om det skulle gå att få ut kkylan via tilluftsventiler i tak och på så vis använda sig av det kommande ventilationssystemet till att kyla kåken?

Jag har gjort en halv snabb uträkning av vad bergvärme kostar och hamnar då på ca 100k med 120 meter borrning. Ska åtminstone fundera över saken, skiljer det inte mer än 30-40k mot annan lösning så blir det nog bergvärme om det går att få kyla på ett smidigt sätt.

Ja det går! Bara att sätta en kylare där i då, men jag vet inte riktigt om man måste ha nån speciell typ av ventilation lr så, men det är ju en jävligt vanlig grej annars.

Ja, jag tänkte så att man isåfall har allt monterat på vinden med en enda fläkt för att pytsa ut det i tilluftsventilerna och sen stänger man bara i de rum man inte vill ha kallt i.

Ja, jag tänkte så att man isåfall har allt monterat på vinden med en enda fläkt för att pytsa ut det i tilluftsventilerna och sen stänger man bara i de rum man inte vill ha kallt i.

Jag skulle tro att man behöver ganska stora ventilationsrör för att få nån effekt utav det. Nog bättre att ha en i varje rum

Kyla borde gå att få med alla pumpar. En F750 eller CZ65a sprutar vid full gas ut > 200m3 -15graidg luft i timmen, borde väl räcka för att få det lite svalt i sovrummet. Frågan är hur grova rör man behöver :glömdet

Kyla borde gå att få med alla pumpar. En F750 eller CZ65a sprutar vid full gas ut > 200m3 -15graidg luft i timmen, borde väl räcka för att få det lite svalt i sovrummet. Frågan är hur grova rör man behöver :glömdet

Ja, men hur fungerar det att liksom vända på förloppet med en FLVP och skicka in kylan liksom :va Plus att där använder man ju ventilationen till att suga IN luften och inte blåsa ut den= Ett extra ventilationssystem behövs. Vilket iofs inte är hela världen...

Pratar du luftpump nu? Inte riktigt frikyla.

Har man bergvärme tar man kallvatten från borrhålet.

Glöm inte daggpunkten på grejjorna. Välisolerade rör till frikylan samt bra avrinning ifrån konvektorerna behövs. Det paltar duktigt med kondens ifrån grejorna annars.

Har kört min första fullständiga månad med flvp nu, som tidigare nämnts en Comfort Zone 65L, ungefär likvärdig med Nibe F750 (båda levererar upp till 6.5kW värme ut + patron).

Missade tyvärr dom kallaste månaderna den här vintern, men från min elleverantör får jag varje dags förbrukning kombinerat med dagens temperatur. Inte helt rättvisande då dygnsmedel hade varit mer intressant, men det ger en fingervisning. Det är all el huset förbrukar men uppvärmning och varmvatten lär vara nästan allt.

Med gamla elpannan hade jag under januari dygnsförbrukningar på mellan 86 och 139kWh/dygn. Dagar med plusgrader låg jag mellan 86 och 120kWh/dygn.

Under mars med flvp har jag haft förbrukning på mellan 29 och 47kWh/dygn. Då har dock alla dagar utom en varit plusgrader. Ser jag på dagar på mellan 0 och 5 grader (vilket ungefär motsvarar dagarna med plusgrader för januari) ligger jag mellan 35 och 44kWh/dygn.

Har dock lite finjusteringar kvar att göra, kallluften släpps temporärt ut i pannans gamla insug på husets baksida vilket gör att den går i två onödiga krökar där den inte 100% isolering och släpper ut kalluften på uteplats där ytterväggen "går in" i ett U vilket gör att luften riskerar att bli stillastående och kyla ytterväggen. I sommar ska jag dra om så att det blir ett rakt rör 100% isolerat ut på husets framsida (så vi också slipper ljudet på uteplatsen). Sen ska väl även vinden tilläggsisoleras.

Edit: Tidigare då vi bodde i radhus och inte hade el till varesig varmvatten eller värme så snittade vi 7-8 kWh/dygn, räknar man bort detta blir det ännu mer imponerande resultat för värmepumpen.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back