Från yamaha tt 600 till suzuki gsxr 750

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Tjena!
Har precis kommit hem efter en månad i thailand=) dock ej i katastrofområdet.
I Thailand träffade jag en amerikansk mcstuntförare som verkade vara
väldigt erfaren i sadeln på en mc.
Jag har kört hela sommaren på min yamaha tt 600 -91
och anser mig kunna hantera den väldigt bra, även på bakhjulet.
Nu är jag den stolta ägaren av en suzuki gsxr 750 -99
och undrar om det finns nån som har nån liknande erfarenhet, från enduro till plastraket.
Amerikanaren jag nämnde tidigare sa att det var ett lagom byte.

Är det väldigt stor skillnad? kanske en jävligt dum fråga för er rutinerade där ute, men jag har ingen aning, då menar jag först och främst bakhjulsåkning.
Är det ens jämförbart? :confused:

Min gixxer står hemma i vardagsrummet och jag inte inte ens provkört den än!

Är jag ute och cyklar bakom flötet eller?

ha det!
 
Jämförbart och jämförbart...
Om vi liknar det vid bilar så har du gått från Volvo 240 till Dodge Viper...

Så det är nästan samma sak. :tummenupp :rolleyes:
 
Kyckling skrev:
Jämförbart och jämförbart...
Om vi liknar det vid bilar så har du gått från Volvo 240 till Dodge Viper...

Så det är nästan samma sak. :tummenupp :rolleyes:

ahahah! :näsblod

Vet jag väl inte, va? :)

Så hans 91-offroadare är som en gammal skralthög? Viper kan jag hålla med om, men jag skulle nog kalla TT:ns motsvarighet för en Jeep eller XC istället för Volvo 240.. pytt.

Men jaja :tummenupp
 
Kyckling skrev:
Jämförbart och jämförbart...
Om vi liknar det vid bilar så har du gått från Volvo 240 till Dodge Viper...

Så det är nästan samma sak. :tummenupp :rolleyes:


Det blev jag mycket klokare på
 
Är ingen bakhjulsfantom,men då jag har provat med bägge mina.

TT är lungnare och lättare att köra med,man sitter bättre,ser bättre,den går saktare,bredare styre,bättre sittställning.Mer kontroll helt enkelt.

Att hjula med en sporthoj är farligare då farten blir högre och man har kåpor iväg så ,man ser sämre ,sittställningen är annorlunda,den väger mer,mer kraft,wobbel vid nersättningar pga annan gaffelvinkel,tänk på att ett hjullyft på 2:an så har man lätt en hastighet av 140-150 vid nedsättning med stillastånde framhjul.

Det kostar MULTUM att gå över och man slår sig utan tvekan REJÄLT(vi snackar ambulans)

Annars är principen samma,ett hjul i backen ,ett i luften.

Så att kunna kontrollera en TT betyder inte att man kan köra bakan på en sporthoj hur som helst,även om man har balanssinnet för det.

Sen undrar jag vad det betyder när man säger att man anser sig kunna.......det luktar övertro på sig själv =vurpa.
 
Last edited:
Effektregistret i 750:n är ju inte lika wheelievänligt som i TT:n.
 
Långa farbron skrev:
Är ingen bakhjulsfantom,men då jag har provat med bägge mina.

TT är lungnare och lättare att köra med,man sitter bättre,ser bättre,den går saktare,bredare styre,bättre sittställning.Mer kontroll helt enkelt.

Att hjula med en sporthoj är farligare då farten blir högre och man har kåpor iväg så ,man ser sämre ,sittställningen är annorlunda,den väger mer,mer kraft,wobbel vid nersättningar pga annan gaffelvinkel,tänk på att ett hjullyft på 2:an så har man lätt en hastighet av 140-150 vid nedsättning med stillastånde framhjul.

Det kostar MULTUM att gå över och man slår sig utan tvekan REJÄLT(vi snackar ambulans)

Annars är principen samma,ett hjul i backen ,ett i luften.

Så att kunna kontrollera en TT betyder inte att man kan köra bakan på en sporthoj hur som helst,även om man har balanssinnet för det.

Sen undrar jag vad det betyder när man säger att man anser sig kunna.......det luktar övertro på sig själv =vurpa.

Ok jag omformulerar,
Jag är gud på bakhjulet på min TT, åker mer på bakhjulet än på båda två.
Ville bara inte skryta :hihi
Har hört på ryktes väg att det finns fördelar med att slanga på en sporthoj då balanspunkten ligger mindre brant än på en t ex TT, mer stabilare osv,
men som sagt är detta saker jag hört på ryktesväg.
Men som man säger så finns det väl bara ett sätt att ta reda på om det funkar..

Tack för svaret
 
Johnsen skrev:
Ok jag omformulerar,
Jag är gud på bakhjulet på min TT, åker mer på bakhjulet än på båda två.
Ville bara inte skryta :hihi
Har hört på ryktes väg att det finns fördelar med att slanga på en sporthoj då balanspunkten ligger mindre brant än på en t ex TT, mer stabilare osv,
men som sagt är detta saker jag hört på ryktesväg.
Men som man säger så finns det väl bara ett sätt att ta reda på om det funkar..

Tack för svaret

Ok kom igen när du klarar det med Harleyn.
 
Långa farbron skrev:
Ok kom igen när du klarar det med Harleyn.
Hahaha jo jag har faktiskt provat, men farsan e delägare i harleyn så jag lade ner projektet ganska omgående=)
 
heliac skrev:
Effektregistret i 750:n är ju inte lika wheelievänligt som i TT:n.
Nja, nu talar du väl i nattmössan.. Det finns så det räcker.. Bara för att du kanske inte har vrid som i TT:n på låga varv, betyder det inte att det inte finns nåt alls?! med nästan 100kusar mer än i TT:n så är det nog inget problem.. GSXR:n är hjularvillig.. inget snack om saken...
 
Hultan skrev:
Nja, nu talar du väl i nattmössan.. Det finns så det räcker.. Bara för att du kanske inte har vrid som i TT:n på låga varv, betyder det inte att det inte finns nåt alls?! med nästan 100kusar mer än i TT:n så är det nog inget problem.. GSXR:n är hjularvillig.. inget snack om saken...

Det jag oroar mig mest för är dom olika effektkurvorna.
TT:n har ett väldigt jämnt register medans gsxr:en har väl lite ketchupeffekt va?
Man har ju prövat att köra på bakhjulet på en tvåtaktscross.
det har inte alltid slutat så bra :död
Men TT:n är heelt underbar att hjula med! :banana
Ha det
 
Jag måste säga att bakhjulsåka på dom två maskiner du nämner är två helt olika saker.
En enduro eller offroad är bra mkt lättare att hantera missar på.
En sporthoj får man vara bra vass för att parera lika stora missar som man med enkelhet reder ut på en jordfräs.
Jag är ingen fantom på bakhjulet...längre... men efter att ha gett mig fan på det så gick det fint att bakhjula med min lilla GSX400F som jag hade, 45hästar och 185kg.
Allt handlar inte om maskinen, är du så vass som du säger att du är på XT:n så lär du ju inte ha ngr som helst problem med att förstå hur GSX-R:n beter sig på bakhjulet.
Jag för min del tycker det känns mkt mkt riskablare och svårare att wheela med en sporthoj.
Tex så sitter man ju och letar en 6:e eller 7:e växel när det varvar ur på en enduro eller cross, på sporthojen har du precis dragit upp den på bakan i hastighet räknat.
Ta det lungt och känn efter vart du har hojen, bara för att man känner en hoj väldigt bra, betyder det inte att man känner allt på två hjul som sin egen mor.
//Tobbe
 
Johnsen skrev:
Det blev jag mycket klokare på
Ber om ursäkt. Uppfattade första inlägget lite som moppefucko-varning.
Misstolkning från min sida.
Lycka till, GSXR'en är en fin hoj som du nog får mycket skoj med. :tummenupp
 
tobbeviking skrev:
Jag måste säga att bakhjulsåka på dom två maskiner du nämner är två helt olika saker.
En enduro eller offroad är bra mkt lättare att hantera missar på.
En sporthoj får man vara bra vass för att parera lika stora missar som man med enkelhet reder ut på en jordfräs.
Jag är ingen fantom på bakhjulet...längre... men efter att ha gett mig fan på det så gick det fint att bakhjula med min lilla GSX400F som jag hade, 45hästar och 185kg.
Allt handlar inte om maskinen, är du så vass som du säger att du är på XT:n så lär du ju inte ha ngr som helst problem med att förstå hur GSX-R:n beter sig på bakhjulet.
Jag för min del tycker det känns mkt mkt riskablare och svårare att wheela med en sporthoj.
Tex så sitter man ju och letar en 6:e eller 7:e växel när det varvar ur på en enduro eller cross, på sporthojen har du precis dragit upp den på bakan i hastighet räknat.
Ta det lungt och känn efter vart du har hojen, bara för att man känner en hoj väldigt bra, betyder det inte att man känner allt på två hjul som sin egen mor.
//Tobbe


"bara för att man känner en hoj väldigt bra, betyder det inte att man känner allt på två hjul som sin egen mor."

Självklart förstår jag det,
(TT, inte XT) men det är väl samma motor har jag för mig=)

Nej men för att bli så bra på bakhjulet på TT:n som jag är (ursäkta skrytet)
så har jag ju bland annat burnat mig själv på ryggen en gång! Och skrapat knän och handflator x antal gånger.
Tror man får lite mer stryk än bara skrapsår om man vurpar på en gsxr. :näsblod
 
Kyckling skrev:
Ber om ursäkt. Uppfattade första inlägget lite som moppefucko-varning.
Misstolkning från min sida.
Lycka till, GSXR'en är en fin hoj som du nog får mycket skoj med. :tummenupp

Ursäkten godtagen :pannkyss
 
Johnsen skrev:
"bara för att man känner en hoj väldigt bra, betyder det inte att man känner allt på två hjul som sin egen mor."

Självklart förstår jag det,
(TT, inte XT) men det är väl samma motor har jag för mig=)

Nej men för att bli så bra på bakhjulet på TT:n som jag är (ursäkta skrytet)
så har jag ju bland annat burnat mig själv på ryggen en gång! Och skrapat knän och handflator x antal gånger.
Tror man får lite mer stryk än bara skrapsår om man vurpar på en gsxr. :näsblod
Helt sant, detta var ingen "klappa på huvudet".
Det var mest en reflektion jag själv fått genom att wheela med ett antal olika hojar.
TT eller XT, tsss, jordfräs som jordfräs ;)
Ta det stilla bara för annars kommer det göra plingplongtaxiont....
//Tobbe
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top