Från Västnytt ang olyckor

Sitter på jobbet och den f-b brandväggen låter mig inte se inslaget.

Kan någon kortfattat berätta vad deras förslag är.

Jävligt bra inslag... Krav på att dom äldre ta körlektioner och lägre försäkringar till oss yngre

Jävligt bra inslag... Krav på att dom äldre ta körlektioner och lägre försäkringar till oss yngre

Är det de som fick A på köpet dom siktar på så är det inte en dag förtidigt, har sett allt för många som inte borde vara i trafiken.

Att medelåldern på motorcyklister har höjts markant. Antalet 55+ gått från 16000 1996 till 90000 2007 och dödsolyckorna i den kategorin har följt med i den ökningen istället för att minska med den teoretiska sänkningen i snitthastighet. Därför önskas utbildning/uppfräschning av kunskaperna hos de som "fått kortet på köpet" (men även generellt för alla MC-åkare).

"Deras" förslag, i den mån det finns några "dom" i inslaget är väl polismannen som uttalar sig och anser att särskilt äldre förare som fick A-behörigheten i cornflakespaketet borde verkligen ta del av SMC:s avrostning- och bromskurser.

Personligen kan jag ju inte låta bli att undra varför det förefaller vara billigare att försäkra en hoj ju fler mugghållare och kromade käpphållare man har monterade.

Å andra sidan, min försäkring blir ju knappast billigare för att äldre förares skulle bli dyrare.

Å tredje sidan är man ju snart där. Får väl kompromissa och montera en KTM-orange "redbull-smallsize-can" hållare.

Last edited:
Han russinet, han kunde ju inte heller köra. 01:08, bra inbromsningen, med fötterna. :lol
Såg en sådan där pensionär igår, som stannade 3m innan stoppstrecket och sen liksom "gick" med MC:n fram till strecket, varför slösa på gas liksom? :gnissla

R1 forever !!!!111

Skönt att de tar med ett sånt här problem så att trögsynta människor får upp ögonen och förstår att dödsolyckor och problem inte bara orsakas av sporthojar.

Som det framstår så är det ju ett växande problem och det där med lite träning i form av bromsteknik osv. för de äldre är säkerligen en god idé:)

Last edited:
Skönt att de tar med ett sånt här problem så att trögsynta människor får upp ögonen och förstår att dödsolyckor och problem inte bara orsakas av sporthojar.

Som det framstår så är det ju ett växande problem och det där med lite träning i form av bromsteknik osv. för de äldre är säkerligen en god idé:)

Tyvärr har många av kategorin A kort på köpet inte förstått varför det finns bromhantag på styret, har sett massor som enbart använder fotbromsen.

Nu råkar det ju vara så att yngre förare på motorcyklar i försäkringsklass 7 och uppåt faktist är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Dessa motorcyklar utgör endast 10% av motorcykelbeståndet.. men svarar för nästan hälften av olyckorna.
En så länge har inget försäkringsbolag fått ut någon vinst försäkringsklass 7 och uppåt.. Utan vi har faktist blivit sponsrade av flaskhållarhojarnas ägare..
Självklart ser försäkringsbolagen över olyckorna.. och försäkringen för en kromsläde med äldre förare kommer troligtvis få en högre premie...

Glöm nu inte heller att slädarna håller ungefär halva vår hastighet när de är ute och far.. Dvs risken för allvarligare skador är betydligt mindre..
Och skulle vara ännu mindre om slädåkarna insåg vikten av god skyddsutrustning.

Som instruktör har jag en ovana att kolla in vad folk gör för fel när de kör hoj. Och jag ser dagligen mc-förare som verkligen skulle behöva gå kurs.
Och det gäller alla kategorier av förare..

Istället för att blunda, skylla ifrån oss.. och peka på andra..
(Vilket igentligen är ett barnligt sätt för oss att försvara vårt dåliga beteende i trafiken.
Ungefär som Pelle som har stora öron.. pekar på Anna och skriker glasögonorm. Pelles syfte är att vända bort uppmärksamheten från hans öron till Annas glasögon.. )
Ta tag i er själva.. Fundera på vad du kan förändra för att du själv ska bli en säkrare mc-förare.

Kolla gärna på dagens avsnit av Sjukhuset (10/9) på www.tv3.se - dom första minutterna från sommerens tragiska dag i Uppsala...

Reportage ena dödsolyckan..

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...