Från stånka till rad4a

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jaja, jag vet, lovade o svor att jag aldrig skulle ge upp min älskade storstånka, men ändå så står det en gammal xj 900 där nere nu. Ingen kickstart, och en massa små kolvar i stället för en stor. Kan det verkligen vara något kul ?

Var över 4 år sedan jag ägde något som hade mer än en kolv, och ännu längre sedan jag hade en rad4a med lite tryck i. Hade glömt hur adrenalinet pumpar när man vrider på fullt, hör det där turbinliknande morret och ser varvräknarnålen flyga mot rödmarkeringen samtidigt som det hopar sig lite i magen ungefär som då man sitter i fritt fall på tivoli och hör klicket som indikerar att nu är den på väg neråt, snabbt !!!

Wow, har brännt av 15 mil i dag med ett enormt smajl innanför hjälmen. Se kurvan, hitta spåret och ladda på ut med mjukt men kraftfullt och samtidigt se hur hastighetsmätaren jämt o snabbt beger sig mot ohälsosamma hastigheter. Damn, helvete vad kul det är. Sitter fortfarande med ett stort smajl i hela ansiktet.

Visst, får vara lite mer ödmjuk än med XTn, där gjorde inte en vurpa så mycket, och att hoppa rondeller var mer regel än undantag. Men att kunna bränna 15 mil i sträck utan minsta känningar i häcken...... Wow, trodde inte det var möjligt.

Att den sen ser ut som en gubbräser är en annan 5a, som kommer o dokumenteras och moifieras i stylingtråden under vintern.

Tycker du att en sur gammal XJ900 är skoj så borde du verkligen prova en GSX1400. :brynad

Tycker du att en sur gammal XJ900 är skoj så borde du verkligen prova en GSX1400. :brynad

Du får verkligen inte sålt den va? :lol

Köpte en cbr 900 för inte så längesedan, märktes rejäl skillnad mot min ktm på den, fan vad slö hondan är på låga varv men bra skjuts på höga.

Ktm'en har ju så fint register jämfört med hondan, men sen så har ju ktm'en en stor kolv istället för 4 små töntkolvar.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard