Från SM på Sviestad till VM i SBK!

joo.... och han vann inte på Sviestad.

Hoppas det går bra för honom dock.

Ska bli kul och se hur han klarar sig!
Funderar själv på att ställa upp i en STK1000-deltävling nästa år om man lyckas få ett Wildcard. :) Bara kul att testa liksom.

Kul att Andy får visa upp sig ordentligt. Är förmodligen en av europas mer talangfulla förare. Att han sedan är oerhört trevlig gör inte saken sämre.

Verkar som om det är ganska avgörande om man kört mkt på en bana tidigare kontra en som inte gjort det....
tänker på att Notman är en förare med mkt hög kapacitet, men fick se sig besegrad av miinin med ca 15sekunder på sviestad. Jag antar då att notman inte kört sviestad tidigare,medan miinin lagt x-antal hundra varv där..
Men kontentan, jag trodde inte det skulle skilja så mkt bara för att miinin kört mkt där tidigare.
Kul för notman att testa sbk nu... hoppas det går bra :tummenupp

fezt skrev:
Verkar som om det är ganska avgörande om man kört mkt på en bana tidigare kontra en som inte gjort det....
tänker på att Notman är en förare med mkt hög kapacitet, men fick se sig besegrad av miinin med ca 15sekunder på sviestad. Jag antar då att notman inte kört sviestad tidigare,medan miinin lagt x-antal hundra varv där..
Men kontentan, jag trodde inte det skulle skilja så mkt bara för att miinin kört mkt där tidigare.
Kul för notman att testa sbk nu... hoppas det går bra :tummenupp
Andy va på Sviestad tisdagen innan tävlingen och la några varv. Allt gick på fullt ställ runt banan vill jag minnas :hihi

LOTTAK skrev:
Andy va på Sviestad tisdagen innan tävlingen och la några varv. Allt gick på fullt ställ runt banan vill jag minnas :hihi

Jo, och till helgen kom Niklas och sa "fan ta dig om du crashar" så då var han tvungen att slå av lite...

Lime skrev:
Jo, och till helgen kom Niklas och sa "fan ta dig om du crashar" så då var han tvungen att slå av lite...
mmm... säkert därför han blev trea 15 sekunder efter vinnaren... :rolleyes:

Det gäller väl att ha rätt kontakter om man ska komma någon stanns i den här branschen.
Inte alltid den som är bäst som får köra.

Kul att hamna på en konkurrenskraftig hoj i sin WSBK debut... :rolleyes:

Jaja, tar han poäng (som han hade som målsättning) så får han väl vara grymt nöjd... :tummenupp

Även Sverigebekante Ari Vos, som körde finalen i Supersport på Mantorp ifjol, kommer få köra som ersättare. Fast han får hoppa in istället för nye världsmästaren Charpentier i WSS600 på Winston Ten Kate.

http://www.worldsbk.com/details.php?newsid=829&lang=eng

Last edited:
Går väl sådär för Notman. 28:e på andra kvalet.

"Next off was stand in rider Andy Notman, who is replacing the injured Garry McCoy on the Foggy Petronas. Notman high sided on the final turn and his bike spilled oil onto the track so the session got red flagged eight minutes in. He has cut his hand but is otherwise ok"http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=5&nid=120357

Intresant diskusion...
Andy körde bra på Sviestad, led möjligen av en inte allt för väl fungerande standard gaffel. Miinin körde dock fruktansvärt bra, oavsett vem som nu var där och utmanade honom. Miinin hade en topp i formkurvan under mitten av sommaren och körde som allra bäst under kvalet på VM på Oschersleben 1.31.8 ca en månad efter loppet på Sviestad.
På sviestad räckte totalpaketet Andy-rutin på sviestad-chassie-däck inte till för att spöa Miinin. Däremot var det andra saker som spelade in med Jerker...
Hur gick det Miinin vs. Notman på Magny Cours då? Christer var ju där bara för ett par veckor sedan o körde Phase Ones Yamaha R1 Superbike. Njae... 1.48.2... Andi ca 4 sek snabbare.
Både Andi o Christer har ju kört Bol d´Or tidigare så det är nog ganska jämnt. Petronas hojen har väldigt likvärdigt med hästar jämfört med Phase Ones Yama. Andi fick heller inte senaste specen på Petronasmotorn. Han körde den gamla som varvar 14.700.
Som sagt, mycket svårt att avgöra vilken förare som är snabbare eller bättre än den andra...

Niklas C skrev:
Intresant diskusion...
Andy körde bra på Sviestad, led möjligen av en inte allt för väl fungerande standard gaffel. Miinin körde dock fruktansvärt bra, oavsett vem som nu var där och utmanade honom. Miinin hade en topp i formkurvan under mitten av sommaren och körde som allra bäst under kvalet på VM på Oschersleben 1.31.8 ca en månad efter loppet på Sviestad.
På sviestad räckte totalpaketet Andy-rutin på sviestad-chassie-däck inte till för att spöa Miinin. Däremot var det andra saker som spelade in med Jerker...
Hur gick det Miinin vs. Notman på Magny Cours då? Christer var ju där bara för ett par veckor sedan o körde Phase Ones Yamaha R1 Superbike. Njae... 1.48.2... Andi ca 4 sek snabbare.
Både Andi o Christer har ju kört Bol d´Or tidigare så det är nog ganska jämnt. Petronas hojen har väldigt likvärdigt med hästar jämfört med Phase Ones Yama. Andi fick heller inte senaste specen på Petronasmotorn. Han körde den gamla som varvar 14.700.
Som sagt, mycket svårt att avgöra vilken förare som är snabbare eller bättre än den andra...

Christer tyckte det var kul att köra Yamaha. -"Chassit var jämförbart med RD500 jag hade på 80talet, det slog från styrstopp till styrstopp på rakan" Detta pga att hojen blev tokkrachad på kvalet. Sen om tiderna ovan är ifrån kvalet innan hojen var paj eller ifrån racet det vet inte jag.

Man såg på Boldor att Christer Miinin inte direkt verkade "ta i", så som han blev omkörd under sändningen. Lite som att han hellre kör safe än sorry. Vilket var ett bra val tror jag. Han kunde säkert kört bra mycket snabbare med sin egen hoj.

Trist att Notman inte fick köra fullt ut. Vore kul o se vad han hade lyckats åstadkomma.

Att köra andrahojen i Petronasteamet verkar inte vara det fetaste man kan göra, fråga James Haydon tex.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back