Från Kungsängen

matsoberg

Medlem
Gick med
29 Oct 2011
Ort
Rånäs
Hoj
Buell X1, Husaberg FE 470, Husaberg FE 501, EBR 1190 SX, Harley XR1000, Fantic 250
Hej! 50-plussare som åkt hoj sen jag blev med körkort. Kör inte lika mycket nu som förr dock. Helsåld på flattrack. Bor i Kungsängen.

Matte
 
Välkommen!
XR1000 är ju en asball samlarhoj. Upp med bilder pliis! :banana
 
Tack!

Dahlgren.
Kul tråd där. Postade mitt första inlägg där med on-board bilder från Springfield Mile.

Jörgen.
Det är inte en orginalknarr. Har haft den motorn sen 1987 i några chassin men nu blir det ett streettracker-projekt i ett XR-750 chassi. Ska ut till garaget strax så jag kan ta några bilder (fast det inte är mycket till hoj just nu) och lägga ut här i tråden.
 
Ok Jörgen, sköt några bilder innan och efter jag knölat in motorn i den trånga ramen:



Bakhjul ska på så man kan rulla omkring den i verkstan.

028-1.jpg




Motorn har stått och väntat ett tag på bänken.

030.jpg




Motorn på plats och nu börjar pillret med alla fästen, bromsar och grejjer. Tanken ska jag inte ha utan det blir en handknackad i aluminium i stället.

033.jpg
 
Last edited:
Välkommen!
Brukar utgå från Kungsängen med mörkgrön KTM - vinka så kanske vi ses!
 
Tack! Jo, jag ska vinka.
 
Åsså ett par bilder på spruttstern. Inget speciellt mer än replicor på XLCR tank och sadel, japs gaffel, bromsar och hjul. Öhlinare också förståss. Toppkåpan ligger på hyllan, men vi får se om den nånsin kommer på.... Rätt lagom gubbhoj som tar en från A till B.
XR motorn var paketerad så här förut (därför står det "XR1000" på kutsen) men jag ville så gärna ha en "tracker" och vips, var man med två knarrar. Inte mig emot....

039.jpg



037.jpg
 
Last edited:
Tack för bilderna!
Fräsiga hojar helt klart. XR-motorerna är sjukt vackra.
Synd att STD slutade tillverka 4" XR-toppar till min motortyp i samma veva som jag började bli ordentligt intresserad av dem:5sure

Börjar bli så många sportsterbyggen här på SH nu, att det snart är dags att dra ihop en fikaträff och diskutera stötstänger, transkedjor, Sputhe-toppar och andra viktiga världsfrågor.
 
Last edited:
Träffar med kaffe och dyngsnack tycker vi är bra!

Gillar Sportstern bättre än Big Twins. Åkte en hel del 1200 och 1340 med lite pulver i när jag var yngre, men spruttstern är en skojigare hoj, allra helst om man donar till fjädring och bromsar.
Jo, XR motorerna är nåt speciellt. Men ett varningens finger: En orginal XR1000 är inget annat än en järn-Sportster med XR-toppar i princip, men dom toleranserna det innebär, gjutgärnsvev och allt. Den håller inte måttet om man börjar trimma (vilket ju är ett måste...) Mina båda ramlagerlägen i blockhalvorna släppte vid 7000 varv och började rappla. Nu sitter det stora stålhylsor a´la XR-750 ipressade i halvorna och en smidd Evo-vev med stakar i den.

Om jag skulle "börja om" så hade jag nog försökt komma över en Buellmotor med den lättare och rappare veven och tagit tiden och kostnaden att konvertarera den med XR top-end (och kammar).
 
Last edited:
Dubbelpost raderad.....
 
Träffar med kaffe och dyngsnack tycker vi är bra!

Gillar Sportstern bättre än Big Twins. Åkte en hel del 1200 och 1340 med lite pulver i när jag var yngre, men spruttstern är en skojigare hoj, allra helst om man donar till fjädring och bromsar.
Jo, XR motorerna är nåt speciellt. Men ett varningens finger: En orginal XR1000 är inget annat än en järn-Sportster med XR-toppar i princip, men dom toleranserna det innebär, gjutgärnsvav och allt. Den håller inte måttet om man börjar trimma (vilket ju är ett måste...) Mina båda ramlagerlägen i blockhalvorna släppte vid 7000 varv och började rappla. Nu sitter det stora stålhylsor a´la XR-750 ipressade i halvorna och en smidd Evo-vev med stakar i den.

Om jag skulle "börja om" så hade jag nog försökt komma över en Buellmotor med den lättare och rappare veven och tagit tiden och kostnaden att konvertarera den med XR top-end (och kammar).

Aha! Roligt att höra vad det är som skiljer XR1000 från 750 bottendelarna. Har även noterat att vevhusventen är annorlunda på 750.

Finns tom en 1850cc sportster här på forumet nu kan jag skvallra om :)

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?u=55652

Ja buellmotorerna verkar smart. Drömmen där måste vara att få tag i en Buell RR-motor. Men det är nog om möjligt ännu svårare än en XR750.

Jag gillar dock inte de nya Buell och Sporstermotorerna där man gjort sig av med kassettväxellådan. Helt vansinnigt beslut. Annars hade ju XR1200 varit en av få nya hojar jag varit intresserad av, en sportster med vettig gaffel och fjädring från fabrik!

Här är en tråd med bilder från en Buell XBRR motor under montering, där kan man se hur smart design den har. Dock skulle man ju vilja bronsbussa kamlagringarna etc om den skulle köras på gatan. Notera oljepumparna

http://xlforum.net/vbportal/forums/showthread.php?t=829935

Antar att du redan är medlem på xlforum, om inte, gå med. Där finns underforum för alla modeller, även XR.
Jag heter S&S100Sweden där.
 
Last edited:
Tack för länkarna Jörgen.

Buellmotorn i din länk var fasligt intressant och hade gett mig många sömnlösa nätter för 15 år sen, men nu har jag väl "kommit ner på jorden" och tycker 100 hk räcker gott för mina gråa hårstrån... ;-) Kollade förresten dina klipp på S&S Sportstern och tyckte det var skoj att se! Ser brutalt ut med det vridet också...
Min XR1000 är ganska moderat trimmad och jag vill inte kräma ur nåt mera så jag får kompensera med vikt-jakt i stället, vilket är lite (väldigt) kul i sig. XR-750 chassit med Ceriani 35mm är förvånansvärt lätt och det är en bra start.

Jo, jag är medlem på XL forumet (matsoberg där med) men nästan inte skrivit nåt alls men bra att ha när man behöver info. Är medlem på flattrack.com också. Där är det bara flattrack racing och väldigt skoj och upplysande att läsa samt att det är rätt ställe att hitta lite sofistikerade delar till min hoj.

Matte

Ps. Kul och uppskattat välkomnande på forumet förresten.Tack!
 
Last edited:
Drömmen där måste vara att få tag i en Buell RR-motor. Men det är nog om möjligt ännu svårare än en XR750.

Sorry Jörgen, missade denna kommentar... Eftersom vi är inne på XR så antar jag att det är XR1000 motorn i RR1000 du menar? Jag är inte så insatt och har alltid trott att det var en XR1000 rakt av?
Men det jag vet är att när Harley lade ner produktionen av XR1000 1984 fanns en hel del motorer som inte skulle användas och de såldes ut till dealers och Erik Buell med sina kontakter med fabriken köpte merparten för sin RR1000. Min motor kommer från den utförsäljningen.

Eller missupfattade jag dig?
 
Sorry Jörgen, missade denna kommentar... Eftersom vi är inne på XR så antar jag att det är XR1000 motorn i RR1000 du menar? Jag är inte så insatt och har alltid trott att det var en XR1000 rakt av?
Men det jag vet är att när Harley lade ner produktionen av XR1000 1984 fanns en hel del motorer som inte skulle användas och de såldes ut till dealers och Erik Buell med sina kontakter med fabriken köpte merparten för sin RR1000. Min motor kommer från den utförsäljningen.

Eller missupfattade jag dig?

Nej XBRR-motorn är alltså den jag länkade till. Det är en buellmotor som satt i Buell fabriksräsers. Så den är lite av motsvarighet till XR750RR och XR1000RR.

Har du sett den här rullen förresten, har lagt upp den förut på SH. Battle of The twins. En fd flattrack-föraren Gene Church på HD XR som kör ifrån en Ducce. Kul att se att det var möjligt så sent som 1985, men det är ju en XR1000 mot en ducce 750. Men i BoTT året innan fick doc inte HD ha 1000 cc utan det var XR750, med de vann ändå. Men detta rejs ser dock HD:n ut att behöva sina 1000cc för att hålla undan. Galet skönt HD-muller och sydstatsdialekt på en av kommentatorerna. Inte helt okände Don Tilley som preppade Genes XR750RR och XR1000-RRmotorer.

http://www.youtube.com/watch?v=LHIxDGtNsYs

HD är lustiga, jag har ju alltid tyckt att de borde satsa mer på sin racinghistoria. Vad hittar jag idag? Jo en av de bästa motorcykelrelamfilmerna jag sett, den är förvisso amerikanskt tacky emellanåt, men ändå, man kan inte låta bli att se klart den. Denna film har de alltså läckt ut endast som promo och tydligen inte till många personer, den har samlat endast 357 visningar och inga "gilla" sedan den las ut för 1½ år sedan. Legat i ett hörn på YT typ. Helt otroligt. Jag har ju fler vinsningar på mina suddiga tändkulefilmer. En hel del board- och flattrack i den. Formodligen vart den inte officiellt släppt pga att man planerae att sälja Buell, som förekommer i rullen. Den hä'r rullen skulle jag betala bioreklampengar för om jag var HD-säljansvarig i ngt europeiskt land. De har ju verkligen fått till det om man ska locka yngre till att köpa XR1200.

http://www.youtube.com/watch?v=Zka3Ilk6Yq4&feature=watch_response
 
Last edited:
Jo, jag hade på känn att jag fattade fel där. Sorry.

Ang. Gene på Lucifers Hammer så har jag sett filmen förut, den ligger bl a. på Tyska XR1000 forumet där den tillbeds dagligen... ;-) Och som du säger, Tilley´s och Gene´s sydstatsdialekter är ju bara för charmiga. Det andas cowboyhattar och oljiga 9/16'' nycklar lång väg.

Men promofilmen hade jag inte sett, tack för den. Jag tyckte den var cool och nerklippt till max. hälften hade vart grejen. Har inte heller fattat varför Harley inte spinner mera på sin racehistoria än det lilla dom gör. Sånt säljer. Och 98% av alla Harleyåkare jag känner har inte en susning om vem Jay Springsteen är.
Intressant vilken inverkan film och media har förresten. Går bara till mig själv när jag såg "On Any Sunday" som 14-åring.
 
Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top