Från förgasartvätt till elproblem

Deifrag

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2018
Hoj
Kawasaki Z 550 GT -83
Tjena.
Jag har en Kawasaki Z 550 GT -83 som stått i 4 år innan jag införskaffade den för två veckor sen.

Jag tänkte att jag börjar med att rengöra förgasarna och rensa tanken innan jag försöker starta den. Sagt och gjort. Nu när allt är rent och fint, så har jag återmonterat allt. Men problemet är att den enda elektronik som fungerar är neutrallampan och displayen. Det är ingen reaktion när jag försöker starta blinkers/positionsljus/baklampor är alla helt utan ljus.

När jag tog hem hojen så var batteriet dött, så jag provade all belysning med ett annat batteri, och då fungerade all belysning. Nu sitter ett nytt batteri på. Alla säkringar är hela.

När jag trycker in voltmätaren på hojen så ger den utslag, men tappar all nivå när jag försöker att tända en lampa. Det här är för mig ett mysterium.
Enligt säljare så fungerade hojen klockrent när han ställde undan den. Den har stått skyddat i kallgarage under hela stilleståndet.
Finns det någon med en bra idé?

Väl mött
Deifrag.

Last edited:
Kolla att det är kräm i det nya batteriet. Ladda om det behövs.
Kolla anslutningarna på batteriet och jordningen från batteri till ram.

Det jag la märke till nu på morgonen är att när jag trycker på någon av knapparna, ex tutan. Det låter ingenting, men displayen dör för tillfället.

Kolla att det är kräm i det nya batteriet. Ladda om det behövs.
Kolla anslutningarna på batteriet och jordningen från batteri till ram.

Batteriet har laddat över natten och ligger på 13.3, jordningen ser bra ut, ingen skillnad på mätningen oavsett om jag mäter mot batteri eller på olika ställen på ramen.

Om du köpte en gammal hoj som inte varit igång på fyra år så kan det vara en massa olika orsaker.
Det kan vara dålig kontakt även om du får ett bra värde obelastat.
Jag skulle ta bort sidokåpan, tanken och lossa lampinsatsen. Fixa ett elschema. Kolla hur långt du har ström i kablarna.
Det kan vara kabelbrott och/eller oxid. Kolla säkringshållarna efter oxid. Mät före och efter säkringarna.
Kolla startknappen i handtaget.

Mät spänningen när du tutar eller tänder lyset, koppla bort batteriet och mät spänningen när du lägger en lampa (eller liknande) som last så vet du om batteriet är hyfsat helt, det får inte bli så mycket under 12v.

Du kan även ansluta ett vanligt 12v bilbatteri och se om hojen funkar.

Om du köpte en gammal hoj som inte varit igång på fyra år så kan det vara en massa olika orsaker.
Det kan vara dålig kontakt även om du får ett bra värde obelastat.
Jag skulle ta bort sidokåpan, tanken och lossa lampinsatsen. Fixa ett elschema. Kolla hur långt du har ström i kablarna.
Det kan vara kabelbrott och/eller oxid. Kolla säkringshållarna efter oxid. Mät före och efter säkringarna.
Kolla startknappen i handtaget.

Mät spänningen när du tutar eller tänder lyset, koppla bort batteriet och mät spänningen när du lägger en lampa (eller liknande) som last så vet du om batteriet är hyfsat helt, det får inte bli så mycket under 12v.

Du kan även ansluta ett vanligt 12v bilbatteri och se om hojen funkar.

Tack för hjälpen båda två. Det visade sig att det var en separat jordning från tändningen som var dragen till "huvudjordningen". Det var en dålig skarvning som inte var skyddad och hade oxiderat. Tack för att ni tog er tid.

Nu startar den en kortare stund, men det sprutar bensin ur en dräneringsslang.
Det här händer i två olika situationer.
1. När motorn är igång.
2. När jag vrider bensinkranen till primer, detta även i avstängt läge.

Är det någon flottör som sitter fast?

Tack för hjälpen båda två. Det visade sig att det var en separat jordning från tändningen som var dragen till "huvudjordningen". Det var en dålig skarvning som inte var skyddad och hade oxiderat. Tack för att ni tog er tid.

Nu startar den en kortare stund, men det sprutar bensin ur en dräneringsslang.
Det här händer i två olika situationer.
1. När motorn är igång.
2. När jag vrider bensinkranen till primer, detta även i avstängt läge.

Är det någon flottör som sitter fast?
prime =alltid på
on=vacumstyrd, öppnar när du har motorn startad
res=vacum reserv

nålventil som inte tätar, den som flottören påverkar

Du kan prova att knacka på förgasarraden med en gummiklubba.
Först som den står, sedan kan du prova med tömt flottörhus. Dräneringsskruven sitter synligt undertill. Knacka lite till. Slå över till Pri-läget och kolla om det blev tätt. Om det funkade så håll koll när du provkör så den inte fastnar igen.
När kranen står på on eller res, och med avstängd motor, så kan det inte läcka mer är det som är i flottörhuset.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!