Från brottsoffer till förövare!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Tjena..

Kanske en del av er som läst min senaste tråd om bedrägeri urkundsförfalskning. Tänkte jag ska sammanfatta lite kort här hur jävla åt helvete det svenska rättssystemet är, och kanske avråda en och annan här att hyra ut i andra hand.

Hyr ut min bostad till en kille, som ska ha den som övernattningslägenhet. Vi kallar han för Ola, han och en kollega ska ha lyan ihop. Men Ola skriver under kontraktet. Via skatteverket så är allt grönt, inga anmärkningar.

Efter första månaden är hyran lite sen, men kommer. Sen därefter kommer inga pengar alls. Det ena löftet och lögnen efter den andra avlöser varandra. T.ex. "Min mamma har dött i en olycka, tvungen att ta itu med det bla bla bla... Jag tröttnar. Jagar upp Olas adress från skatteverket. Åker hem till han.

Och dörren öppnas av Sven, Olas bror. Sven vet inte att Ola hyrt lyan i hans namn. Vi bestämmer oss för att polisanmäla det hela för urkundsförfalskning och bedrägeri. Anmälan tas emot och skickas till Malmö. "Ni kan vänta er att bli kallad till förhör efter sommaren" jaha... Tack...

Ola för övrigt kommer inte från Sverige, suttit inne för massa misshandlar, jobbat som indrivare etc.. Har nästan en miljon i skuld hos fogden och näringsförbud.

Sen ringer man kronofogden..

Alternativ 1... De har en "specialhandräckning" som man yrkar på boendeockupation. De har en jätte kort handläggningstid, men chansen att få den är liten. Så stegen är: Skicka ansökningen, vänta tills Ola får handräckningen, vänta på han ska svara. ANNARS tar det månader, då måste de annonsera osv. Skulle han mot förmodan svara, och inte har pengar till flytten, så får jag stå för hans flyttlass från firman kronofogden anlitar.

Så med andra ord, kan aset bo där hela sommaren och jag får betala allt, i princip tacka ja till ekonomisk konkurs. Sen flyttar fogden ut han och jag får stå för kostnaderna.

Alternativ 2.. Jag åker dit, byter lås och behåller möblerna som deponi tills jag får min hyra. Men då riskerar jag att åka dit för egenmäktigt- förfarande. Eftersom att han "bor" där, men är inte skrivet där.. Och eftersom jag jobbar med kids, och i framtiden vill komma in på polishögskolan för att kunna jobba med ungdomar på ett annat plan så riskerar jag att sumpa det om jag har prick i mitt register.

Så antingen betala asets boende och vänta i flera månader på att fogden ska lösa det åt mig.

Eller byta lås och åka dit för det..

För att sammanfatta. Idiot hyr min lägenhet under falsk identitet, utsätter mig för urkundsförfalskning och bedrägeri. Kan bo kvar i min lägenhet olagligt, fast än att han inte har något kontrakt eller tillåtelse.

Och jag kan inte göra ett skit åt saken...

Så undrar folk varför man tappar tron på det svenska systemet?

Men de e tur att vi e stenhårda mot miniskylt iaf! Va ja i din sits skulle ja både skrika å gråta...

Alt 2 alla dagar i veckan, fast de faktum att han jobbat som indrivare gör det lite jobbigare..

Spontan fundering, men hur ska han kunna bevisa att "han bor där" om han inte har något kontrakt eller är skriven på platsen & du slänger ut alla hans prylar på gatan?

Men de e tur att vi e stenhårda mot miniskylt iaf! Va ja i din sits skulle ja både skrika å gråta...

Ska tröstdricka lite ikväll ;)

Alt 2 alla dagar i veckan, fast de faktum att han jobbat som indrivare gör det lite jobbigare..

Mjoo, men nu så börjar jag bara reta mig på det..

Spontan fundering, men hur ska han kunna bevisa att "han bor där" om han inte har något kontrakt eller är skriven på platsen & du slänger ut alla hans prylar på gatan?

Lite så jag har funderat med. Han kan ju inte göra någon motanmälan, skulle han göra det så säger han ju sig skyldig till det andra han r anklagad för, haha

Men detta här börjar bara bli löjligt. Att någon kan ockupera ens fastighet precis hur som helst, utan att polisen kan göra något åt det. Tycker det är så jävla bisarrt och skrämmande. Slår vad om att i vilket annat land i Europa hade du fan fått dra fanskapet ut i rövhåren utan att kunna bli dömd för något.

Finns denna överenskommelse dokumenterad med din signatur?

Vilken överenskommelse? Hyreskontraktet?
Ja. Om inte han har en underskriven kopia så blir det genast ganska svårt för honom att påvisa att han överhuvudtaget har någon som helst rätt att bo där...

Ja. Om inte han har en underskriven kopia så blir det genast ganska svårt för honom att påvisa att han överhuvudtaget har någon som helst rätt att bo där...

Han har förmodligen kvar sin kopia på kontraktet. Men på den står där inte hans namn och personnummer. Utan hans bror, som idag "sa upp lägenheten," och jag gav han ingen uppsägningstid ;) haha.. Oavsett är ju det dokumentet totalt ogiltigt enligt min jurist.

Pratade precis med en polis, och de sa till mig att ringa inre befäl imorron och argumentera det min jurist sa, för polisen jag talade med precis höll med mig i allt jag sa. Med andra ord har jag rätt att få polishjälp att tömma min lägenhet.

Med motivationen från min sida:

Personen har ingen tillåtelse att vistas där.
- Olaga intrång
- Egenmäktigt förfarande, för han hindrar mig att bruka min lya.
- Inget kontrakt, eller någon som helst dokumentation på att han har ett avtal med mig om att få vistas i min fastighet. Han är där olagligt!
- Personen i min mening till polisen är "grovt kriminell, och vad jag vet kan lika bra stappla vapen i stora rummet, eller odla majja i sovrummet.

Jag menar att jag tänker varken riskera min rätt till bostaden, eller min säkerhet p.g.a. att ett kriminellt retard, lurat sig till ett ogiltigt kontrakt genom bedrägeri och egenmäktigt förfarande.

Som senare fortsätter att ockupera bostaden utan någon laglig rätt, ger mig rätt till polishjälp.

Så vi får se vad som händer imorgon, haha ska ta med kameran och hålla er uppdaterde ;)

:kulspruta

Du har inte funderat på att stänga av vattnet och elen?

Och eventuellt bredband och tv? ;)

Ah det skulle man gjort, sen rullat in en handgranat och plockat ut hemförsäkringen, för jag ska ändå renovera om skiten senare :D

Last edited:
Han har förmodligen kvar sin kopia på kontraktet. Men på den står där inte hans namn och personnummer. Utan hans bror, som idag "sa upp lägenheten," och jag gav han ingen uppsägningstid ;) haha.. Oavsett är ju det dokumentet totalt ogiltigt enligt min jurist.

Pratade precis med en polis, och de sa till mig att ringa inre befäl imorron och argumentera det min jurist sa, för polisen jag talade med precis höll med mig i allt jag sa. Med andra ord har jag rätt att få polishjälp att tömma min lägenhet.

Med motivationen från min sida:

Personen har ingen tillåtelse att vistas där.
- Olaga intrång
- Egenmäktigt förfarande, för han hindrar mig att bruka min lya.
- Inget kontrakt, eller någon som helst dokumentation på att han har ett avtal med mig om att få vistas i min fastighet. Han är där olagligt!
- Personen i min mening till polisen är "grovt kriminell, och vad jag vet kan lika bra stappla vapen i stora rummet, eller odla majja i sovrummet.

Jag menar att jag tänker varken riskera min rätt till bostaden, eller min säkerhet p.g.a. att ett kriminellt retard, lurat sig till ett ogiltigt kontrakt genom bedrägeri och egenmäktigt förfarande.

Som senare fortsätter att ockupera bostaden utan någon laglig rätt, ger mig rätt till polishjälp.

Så vi får se vad som händer imorgon, haha ska ta med kameran och hålla er uppdaterde ;)

:kulspruta

Ah det skulle man gjort, sen rullat in en handgranat och plockat ut hemförsäkringen, för jag ska ändå renovera om skiten senare :D

: varardenjavlapopcornsmajlin

Men alltså.....

DU har en nyckel till din lägenhet som Ola har ockuperat.
Vänta utanför och när han drar så montera ett säkerhetslås och försök töm hela lägenheten från honom så det inte finns spår efter honom där.

Sen flyttar du in och när Ola kommer så ställer du dig bara helt frågande vad den idioten vill.
Tränger han sig in så ha 112 redo och bara skrik utav fan att du har fått inbrott så även grannarna reagerar.

I förhör säger du bara att Ola måste vara drogpåverkad och att det är DU som bor där - ingen annan.
Tidigare har du hyrt ut tills hans bror Sven men det har aldrig Ola haft nånting med att göra.

Ola kommer vara rökt.

Se till att sälja lägenheten fort som fan om Ola skulle få för sig att "hämnas".

I fortsättningen: Hyr bara ut till 20åriga brudar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti