Från att blitt varvad till pallen - på 1,5 månad!

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sitter här hemma efter helgen i Karlskoga och förstår inte riktigt vad som hände.

Första Karlskogahelgen iår den 25-26e Juli körde jag i mitt "vanliga" tempo och blev varvad av toppen. Var riktigt missnöjd med körningen och med allt annat med hojåkningen. Skithojen åkte ut på annons och jag skulle minsann sluta med det här med RR. Bokade upp med farsan att vi skulle göra ett trädgårdsland hemma under helgen då andra SO´t på karlskoga gick av stapeln, det är ju ingen mening att vara med om man blir varvad.

B-racet skulle ju åkas iallafall. Däck var sparade och där är ju så förbannat roligt att åka med alla silvertejpsrookiesar under den helgen. Det visade ju sig att det gick ganska bra på ett par träningar innan B-racet. Sänkte mig totalt med 1.8 sekunder från tidigare personbästa och lyckades komma 2a och 3a på racen Lördag/Söndag. Men jag skulle ju ändå göra trädgårdsland. Då kommer Otto och skrävlar om att jag kan väl ta en pallplats på Karlskoga med. Tanken var född.

Snackade lite med sponsorerna (pappa :rolleyes:) och berättade att trädgårdslandet kanske blir skjutet till det kalla och mörka Oktober istället. Han var eld och lågor över att jag skulle köra hoj istället så han betalade anmälningsavgift. Tack farsan. Nästa oro var däcken. Efter VM i KM på sviestad så var inte mitt däck som gått hela B-racehelgen jättefint (2 kval varje dag och 2 race) och jag hade bara ett däck till kvar. Det är endurance (hard) tänkte jag, samtidigt som jag tänkte på mitt mossiga tempo senast. Kommer ju klara hela helgen. Mailade Tony en vecka innan race och betalade in. Bråkade om semester och åkte på Fredagsträning.

Fredagen började trevande. Det var kallt och Karlskoga är en jävla studsmatta jämfört med allt annat! Satte iallafall personbästa med 1.10.6 och var nöjd. Bytte sida på däcket (för andra gången) till eftermiddag och laddade stenhårt med att snacka skit med resten av "Team Rockstar Racing". Dom flesta andra i teamet kör ju startmotorer, så dom fattar ju inte hur farliga kurvorna är...

Andra träningspasset. Laddad som satan. Vet ju att varv 5 är mitt varv (har satt alla mina personbästa och nästan alla snabbaste varv på just varv 5 :)), går ut och kör så hårt jag bara kan. Sänker lite till 1.10.2 och sen kommer det. 1.09.48 på laptimern. Helt odramatiskt dessutom. Kör ett par 1.09-tider till på dom gamla vända däcken och är efter det nöjd. Har ju inga nya framdäck och bara ett nytt bak för hela helgen. Måste spara.

3920751294

Lördagen börjar med en ganska sen ankomst till banan, vi brukar inte vara så snabba. Käkar frukost i tältet i ackompanjemang av tvitaktare överallt (en i teamet.. kanske jag:näsblod.... kollade inte alls på kartan innan vi tog tältplats. Vi bodde mitt i bålgetingboet. Men dom hade musiksmak killarna!) och sen en kopp bjudkaffe i Hospitalitytältet hos Emsan och Otto. Dags att lätta vikt och åka hoj! Åker ut på kvalet, fortfarande samma gamla däck, nu har dom gått extremt mycket och är vända igen. Åker ut och på varv sex (ovanligt sent för att vara så otränad som jag är) så satte jag 1.09.27, ännu mera sänkning. Mycket nöjd! Sandström och jag har fått in maghängartekniken, för han kvalade trea. Imponerande Perra!

Race - Kommer iväg sådär, femma eller nått i början, ligger bakom Otto. Efter ett par varv tabbar han sig när han ska om Klippinge, som för att använda en ordvits, har bra "klipp" ut ut böjarna :), i slutet av rakan passar jag på att sticka förbi efter trôsa mot esset. Klippinge kör bra, men bromsar tidigt under något varv, så jag bromsar mig om i ingången i hårnålen, nöjd som få med den manövern. På laptimern visas 1.08.6. Helt sjukt tänker jag, förra gången blev jag ju varvad... Ligger trea med kontakt mot Paldin och Tommy ett par varv, men inte en chans, dom körde riktigt snyggt och snabbare än jag. Otto och jag hade dock en riktigt fin och otroligt rolig fight, där Otto var lite för varm på gröten ett par gånger och fick börja om från början. På sista varvet kom han om in i depåsvängen och det var en riktigt snygg omkörning, han är snabb, den långe fan... Snygg pokal var det med.

Däcket såg ganska medtaget ut på högersidan, konstigt vore det väl annars, men greppet hade varit super hela tiden!

Söndag. Kvalar på det gamla däcket som jag slängde i slänghögen på Lördagen efter kvalet. Hade inget val. Lyckades med hjälp av Otto och rödflaggen (kraschen alltså) få en fjärdetid på det, samma tid som på Lördagen. Än en gång imponerad av mig själv.

Race - Får till en mycket bättre start och kommer iväg tillsammans med Paldin, ligger bakom och ser hur han kommer iväg mycket bättre ur dom långsamma böjarna. Nya däck har sin charm :tungan. Håller på att highsida av på den slitna vänstersidan innan jag slätat till den på andra varvet ut ur esset, tydligen var det nervöst i depån då... Får till utgången på rakan riktigt bra varv efter varv och det som Papunen gjorde med denna Kawan 07 funkar fortfarande. Jävlar vad hojen går! Bromsar mig om i slutet på rakan och leder ett lopp med riktigt många bra förare. Kul tänker jag. Är dock mycket tröttare än på Lördagen samtidigt som däcket inte bjuder upp till dans som dagen innan. Armarna var helt stela när Kenny kom som en raket in i depåböjen och körde om, snygg omkörning. Låg bakom och såg att han var inte mindre trött han, bromsade mig om efter rakan (tack motorn) och ledde ett par varv till. Sen kom kenny på samma ställe igen (in i högern innan depåböjen), men jag hade stängt dörren, så han kom på curbsen denna gången. Fick räta upp 2 gånger för att inte bli bowlad och efter det så hade jag inte lust att offra "a rostrom finish" på att köra ihop. Kör så hårt jag kan för att inte komma längre ner och det lyckas. Jävlar så bra!

3920773016

Nu kan jag ju inte sälja hojen och nästa års pengar är reserverade. Jippie!

Så. Kontentan: PB sänkt från 1.11.1 till 1.08.6 på 1.5 månad. Har nog inte gjort något annat än att fylla i 5ml gaffelolja i gaffeln och lärt mig att däcken från Dunlop är riktigt bra, även när dom är gamla. Budgeten på detta racet blev:

Beggad framdäck: 500 spänn
Nytt bak: 2700
Bensin: 300
Anmälan 2000

Det är billigt för något som är så kul!

/ Jens, novellskrivare och #3 R1000

Jag trodde dig inte 27/7 när du sa att du skulle sälja hojen och köpa en endurohoj istället. Jag hade inte heller tänkt fortsätta egentligen (och jag har inga framgångar att glädjas åt heller), men vad fan ska man göra istället?

Jag gillar rapporter, alla borde skriva en varje gång de kört.

Bra kört, bra skrivet! Heja Jens!

Gott mos Jens.
Kul läsning och fasen så kul att se hur det lossnat för dig! Riktigt impad mår jag säga!!

Synd att säsongen är över nu när ni bjöd på son jävla fin rejsing...

Det var kul att se racet, nästan ännu roligare att se glädjen precis innan du skulle upp på pallen, djävligt bra kört Jens:yoparty

Bra att du inte ska sälja!!! Jag ser fram mot 2010 med många race och mycket öldrickande i depån... :tummenupp

Snyggt Jens, grattis! :tummenupp

Har också provat Dunlopdäcken nu, kändes som jag fick en ny hoj :)

Grattis Jens, det var underhållande att se ert race och era fighter.

Nu e det bara att klassa upp dig, du slåss ju i toppen nu och så vill vi se mer dueller mellan dig och otto.

Kul att se som sagt :tummenupp

//Nitrous

Vi har mycket att tacka våran stenhårda Team-manager och tillika min fru, Linda.

:krama

/ Jens

Bifogat

• Bild%20180.jpg
    Bild%20180.jpg
    58.4 KB · Visningar: 345
Grymt kört! Toppar tråden med lite bilder som pepp inför nästa år! :yoparty

Bifogat

• DSC01834-liten.jpg
    DSC01834-liten.jpg
    185.5 KB · Visningar: 355
  • DSC01825-liten.jpg