Från 10W blinkers till 21W

Longbow

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr 600 FS Rossi Edition
Ja nu e det ju så att orginal blinkersen inte duger :hihi

Så iallafall, bytte till mini där bak, dom gamla var 10W, dom nya 21W.
Självklart blinkade de dubbelt så fort, jaha ? :o
De fixar sig nog med motstånd, men nej nej, lampan lös svagare, helt klart, men blinkade i 180..

Va ska jag nu göra? vad ska jag byta? Vill inte byta lampan (verkar omöjligt på dessa idiotblinkers). Finns skit på bikersneed.se > styling > Motstånd för blinkers. men wtf, omg, ffs ... 249:- + frakt för ngt som ändrar blinkhastigheten till 60 blink.

De måste finns en lättare lösning, så kläm fram me den nu :) :) :)
 
Det e ju tvärtom, ju mer w i lampan desto saktare ska det blinka, annars så går din hoj emot alla lagar som finns inom el.
 
Solid snake skrev:
Det e ju tvärtom, ju mer w i lampan desto saktare ska det blinka, annars så går din hoj emot alla lagar som finns inom el.
min blinkade också snabbare med högre wattantal.
 
Solid snake skrev:
Ok, bara mina som blinkade söligare då?
Nej, samma sak med mina miniblinkers. Högre watt = långsammare blinkningar. 21 watt blinkar segare än 10 watt, för 21 watt drar mer ström... Verkar väääldigt konstigt om det blir tvärtom.
 
kan det inte ha med relät att göra hur fort de blinkar då.. :va
Jag menar dom beter sig ju helt annorlunda olika relän.
 
du har nog 23watts relä. Samma med mig har 21watts lampor. När man ligger på 10tusen varv och ska blinka så blinkar dom som satan sen så lugnar det ner sig genom att varvtalet sänks.

Måste vara inbyggt motstånd i orginal blinkersna.
 
Själv blinkar jag aldrig, har det bara för att det ska se snyggt ut.

Jag vet ju var jag ska, det räcker väl?
 
Solid snake skrev:
Själv blinkar jag aldrig, har det bara för att det ska se snyggt ut.

Jag vet ju var jag ska, det räcker väl?
Självklart, att använda blinkers är ju lika töntigt som att hålla ut armen åt det håll man ska när man cyklar.

EDIT: Blinkar blinkers snabbar när du har högre wattantal, så har du nog råkat ta bort ett motstånd... Händer lätt, dom kan sitta på riktigt kluriga ställen.
 
Last edited:
Longbow skrev:
Ja nu e det ju så att original blinkersen inte duger :hihi
De måste finns en lättare lösning, så kläm fram me den nu :) :) :)
Vi tar det från början, igen..
Mekaniska blinkrelän innehåller en sk bimetall, två metallbitar med olika utvidgningskoefficienter ihopnitade i båda ändar. Runt denna lindar man en motståndstråd som när strömmen till blinkersen passerar blir varm, då böjer sig metallpaketet, bryter strömmen, paketet svalnar och återgår, =lamporna tänds igen, strömmen passerar, paketet blir varmt, lamporna slocknar.. osv..
Oftast, när man sedan överlastar med för mycket W blir paketet så varmt att det tar extra tid på sig att svalna dvs blinkar långsammare. Pss vid "underlast" så värmer man för lite så att svalnandet tar kort tid = blinkar snabbare..
Det finns elektroniska blinkrelän på Biltema som är lastoberoende, ett klart+ (pris 40-50kr) !
Mekaniska är mkt känsliga för "fel" last, t ex diodblinkers som tar väldigt lite ström och som kräver att man kopplar ett lämpligt anpassat motstånd PARALLELLT med blinkersen. Summan av strömmarna genom diodblink + motstånd skall då vara = strömmen för den tidigare använda glödlampan?
Klart ??
 
Kahobe skrev:
Vi tar det från början, igen..
Mekaniska blinkrelän innehåller en sk bimetall, två metallbitar med olika utvidgningskoefficienter ihopnitade i båda ändar. Runt denna lindar man en motståndstråd som när strömmen till blinkersen passerar blir varm, då böjer sig metallpaketet, bryter strömmen, paketet svalnar och återgår, =lamporna tänds igen, strömmen passerar, paketet blir varmt, lamporna slocknar.. osv..
Oftast, när man sedan överlastar med för mycket W blir paketet så varmt att det tar extra tid på sig att svalna dvs blinkar långsammare. Pss vid "underlast" så värmer man för lite så att svalnandet tar kort tid = blinkar snabbare..
Det finns elektroniska blinkrelän på Biltema som är lastoberoende, ett klart+ (pris 40-50kr) !
Mekaniska är mkt känsliga för "fel" last, t ex diodblinkers som tar väldigt lite ström och som kräver att man kopplar ett lämpligt anpassat motstånd PARALLELLT med blinkersen. Summan av strömmarna genom diodblink + motstånd skall då vara = strömmen för den tidigare använda glödlampan?
Klart ??

huummm! men om man räknar med ohm's lag så får man fram vilket motstånd man ska ha, men de hjälpte inte, hur kommer det sig då? förästen tror jag de är nån satans halogenlampa i dom nya blinkersen. Finns iaf bara halogen med den "sockeln" (stavning?)
 
Longbow skrev:
huummm! men om man räknar med ohm's lag så får man fram vilket motstånd man ska ha, men de hjälpte inte, hur kommer det sig då? förästen tror jag de är nån satans halogenlampa i dom nya blinkersen. Finns iaf bara halogen med den "sockeln" (stavning?)
Du har helt klart problem.
Om du skall gå från original 10W till nya 21W är problemet faktiskt olösligt utan byte av blinkrelä till 2x21W eller till ett lastoberoende.
Du kan inte sänka effektförbrukningen från 21 till 10W utan att förlora större delen av ljusintensiteten.
Enklast är att inhandla Biltemas elektroniska relä för 50 friska svenska pesetas.
I senaste katalogen finns tom kopplingsschema för typer med/utan utgång till signallampa..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top