Frågor...

Engen

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2008
Ort
Lund
Hoj
00a Aprilia RS 125
Hej,
Fyllde 16 nu i februari och det börjar bli dags för mej att skaffa A1 körkort, och min första 125a :) Eftersom det blir min första 125a har jag några frågor ifall nån skulle kunna svaren.

Den första, ifall jag skulle köpa en 125a och sedan trimma upp den (ta bort strypningen eller liknande...) hur stor är då risken att man blir tagen av polisen, och vad händer då? Man hör ju ofta folk som trimmat sina moppar och blir tagna, men man hör sällan om folk som trimmat sina 125or och blivit tagna.
Och ifall man skulle trimma sin mc och sedan crasha den på något sätt, hur gäller då ens försäkring? Försökte kolla lite på http://www.bilsport-mc.com/ men hittade inget riktigt svar (kanske läste på fel ställe...)

Också, någon rolig hoj som folk rekommenderar?

Seriösa svar uppskattas :)
 
brås helt på vad du är ute efter...
och det brås också på polisen ;P oftast vad jag vet folk som blivit INVINKADE inte stannade av polisen pga fortkörning utan bara för att ta alko test och så har klarat sig... det värsta är väl ifall dom begär att testa mc:n

Vill du ha 2 takt eller 4 takt?

jag är inte så bra på två takt mc:s men hört att Gasgas 125cc SM eller KTM Exc ska gå jävligt bra ... men de kostar rätt mycket i underhåll service o kolvbyten

4takt finns massor men jag kan ju ta o rekommendera en sån jag har Peugeot Jetforce 125cc COMPRESSOR :tuttar

Ha de gött
 
Att bli tagen för trimmad 125:a är tydligen möjligt, i västerås iaf, fastän ingen trodde det före några månader sedan. Personligen har jag fått helförsäkring och allt att betala ut vid crash med tydligt trimmad hoj (kolfiber arrows dämpare med stor loggo och stämpeln "not for road use" bland annat). Så man kan ju undra, de ALLRA FLESTA kör ostrypt, och jag vågar nog säga att risken är RIKTIGT liten, men den finns defacto. OM man åker fast för trimmad 125:a (över 11kw) gäller samma som med trimmad moppe, är dock osäker på vad för straff som faktiskt utdelades i slutändan.

Men framförallt SÖK på detta, varrannan tråd i 125 delen består av denna fråga...

Rolig hoj beror ju på vad du har för budget, och vilken typ av hoj du är ute efter. Men för sport är det ju helt klart RS/mito som gäller, om man är berädd att lägga ut sådana summor. Själv har jag ägt båda, och kört en hel del, vad jag kommit fram till, samt vad andra tycker finns att söka på, men kortfattat är miton lite busigare, har tajtare fjädring, styrdämpare, sportigare körställning, och om möjligt marginellt mer effekt. RS är däremot lättare att skruva på (kåporna på mito är jävligt sköra, och bökiga, aprilians är flexiblare), samt har billigare delar, är också lite lättare att böka i stadstraffik (väger lite mindre, mer upprät köställning, tajtare svängradie), RS drar lite mer soppa. Ojdå, vart inte så kort iaf...

Supermotard är väl gasgas KTM och husqvarna som gäller. DT kan också gå, lite klenare, men håller bättre.

I slutändan tar du den som passar just dig bäst, titta känn och kläm på så många du bara kan.
 
Att bli tagen för trimmad 125:a är tydligen möjligt, i västerås iaf, fastän ingen trodde det före några månader sedan. Personligen har jag fått helförsäkring och allt att betala ut vid crash med tydligt trimmad hoj (kolfiber arrows dämpare med stor loggo och stämpeln "not for road use" bland annat). Så man kan ju undra, de ALLRA FLESTA kör ostrypt, och jag vågar nog säga att risken är RIKTIGT liten, men den finns defacto. OM man åker fast för trimmad 125:a (över 11kw) gäller samma som med trimmad moppe, är dock osäker på vad för straff som faktiskt utdelades i slutändan.

Men framförallt SÖK på detta, varrannan tråd i 125 delen består av denna fråga...

Rolig hoj beror ju på vad du har för budget, och vilken typ av hoj du är ute efter. Men för sport är det ju helt klart RS/mito som gäller, om man är berädd att lägga ut sådana summor. Själv har jag ägt båda, och kört en hel del, vad jag kommit fram till, samt vad andra tycker finns att söka på, men kortfattat är miton lite busigare, har tajtare fjädring, styrdämpare, sportigare körställning, och om möjligt marginellt mer effekt. RS är däremot lättare att skruva på (kåporna på mito är jävligt sköra, och bökiga, aprilians är flexiblare), samt har billigare delar, är också lite lättare att böka i stadstraffik (väger lite mindre, mer upprät köställning, tajtare svängradie), RS drar lite mer soppa. Ojdå, vart inte så kort iaf...

Supermotard är väl gasgas KTM och husqvarna som gäller. DT kan också gå, lite klenare, men håller bättre.

I slutändan tar du den som passar just dig bäst, titta känn och kläm på så många du bara kan.

Är miton busigare än rs? :O jag är newb på 2 takt men jag har alltid trott att rs va den ledande sport mcn aja där ser man :tummenupp
 
Skillnaden är ju ganska hårfin, qwertyuiopå beskriver skillnaderna ganska bra.
Håller även me honom om hojrekomendationer
 
Är miton busigare än rs? :O jag är newb på 2 takt men jag har alltid trott att rs va den ledande sport mcn aja där ser man :tummenupp

Helt klart, efter att ha haft båda, och levt med dom kan jag intyga att så är fallet. Däremot är ju RS det logiska valet, då den är lättare att leva med. Men, miton uppmanar mera att brassa satan på slingriga lant-vägar, helt klart.

Skillnaden är ju ganska hårfin, qwertyuiopå beskriver skillnaderna ganska bra.
Håller även me honom om hojrekomendationer

Sant, effekt skillnaden mellan hojjarna är löjligt liten.
 
Last edited:
Helt klart, efter att ha haft båda, och levt med dom kan jag intyga att så är fallet. Däremot är ju RS det logiska valet, då den är lättare att leva med. Men, miton uppmanar mera att brassa satan på slingriga lant-vägar, helt klart.



Sant, effekt skillnaden mellan hojjarna är löjligt liten.

många som även säger att dom äldre modellerna av rs har mer krut i sig än de nya stämmer det`?
 
många som även säger att dom äldre modellerna av rs har mer krut i sig än de nya stämmer det`?

Nja, dom nyare har ju cdi "strypning"(98+), katalysator(03+), samt 28mm förknasare(98+), pga miljökrav. Och 06-> har ju ännu mer miljö bråk i avgasröret osv. Min 98 har ju 34mill förgasare och CDI modd, så den ska ju gå lika bra som 93-97 som annars bör vara piggast, måna RS:ar har ju det. Allra snabbast är väl dom gammla mito evo, då dom har 7 växlar, och då kan man ju ha lägre uväxling 1-6 = mer acc, och ändå ha 7:an kvar med något mer toppfart.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top