Frågor

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Hejsan, ska plocka MC-kort i år och jag har bestämt mig för att köpa en husabergmotard.

Har lite frågor angående dem som jag inte har fått besvarade.

Vilken husaberg ska man satsa på ?
Vad ska man tänka på när man köper en sådan?
Hur mycket jobb är det med att justera ventilerna?
Hur mycket annan service behöver dem?

Hade några försäkringsfrågor också.

Vad kostar en sådan att försäkra på mig 19 år, ungefärligt?
Blir det stora prisskillnader om den är 25kw respektive 11kw-reggad?
Vilket bolag har bäst priser?
Jag bor i Västerås, 130.000 invånare.

Om det finns någon erfaren husabergåkare/mekare får han/hon
gärna adda mig på msn, mailen finns i min profil.

Tack på förhand :yoparty

hur ska du köra med hojen kan du ju fråga dig själf först? ska du harva en massa gata så köp inte husa. att ställa ventierna är inte svårt, du ska byta olja osv typ var 10e h enligt boken men alla jag känner som kör husa gör det betydligt oftare.

försäkring= ring och kolla

ja köpte min hoj för enbart gatkörning (fast man vet ju aldrig om de blir bana i framtiden) är du bara medveten om att de är en del skruvande och sköter serviceintervallerna som dom ska så ska de inte vara några problem...

Angående försäkring:

Min är försäkrad hos IF för 3200 Hel/Hel (jag bor i Eskilstuna) IF var dom enda som hade rimligt pris för mig under 24 år. En KTM 660 skulle kostat 12000 Hel/Hel hos IF. Du slipper undan ganska billigt eftersom den är reggad på så låg Kw.

ok, tack för lite svar

nej, det blir troligtvis ingen bana för mig första året iaf.
Jag kommer mest åka rutn på helgerna och busa lite.
Men även då åka till mcd och äta och kanske till poalre då och då.
Husa är ju billiga att försäkra så det verkar vettigt, skruva jag gör jag mer än gärna. Men 100h servicen då ? vad ska bytas då, hur mycket kostar det att köpa grejer ? respektive lämna in den då.

jayzon skrev:
2173622 ok, tack för lite svar

Husa är ju billiga att försäkra så det verkar vettigt, skruva jag gör jag mer än gärna. Men 100h servicen då ? vad ska bytas då, hur mycket kostar det att köpa grejer ? respektive lämna in den då.
det är nog ram/vevlager då. snackade med marin och fritid i örebro och dom tar 8000:- för ett byte. eller så gör man det själv om man nu kan :)

jayzon skrev:
2173622 ok, tack för lite svar

ett litet tips är att INTE använda en Husaberg som transportmedel, det är en tävlingshoj och skall även användas/skötas/köras som en sådan!
För mig är Husan en leksak, inte praktisk till någonting, men förbannat kul är den!
Men annars gillar du att skruva och så så har du nog inga problem att göra alla servicar själv. Jag har tidigare bara sysslat me lite hobbymek och sådant, gjorde 100h servicen på min själv, utan problem.

ok ok,
tack för lite svar. tog 2 veckor men ja
ang 100h servicen vad är det exakt som ska bytas och vad är det för kostnad på delarna ?

jayzon skrev:
2174259 ok ok,
tack för lite svar. tog 2 veckor men ja
ang 100h servicen vad är det exakt som ska bytas och vad är det för kostnad på delarna ?

Blev bara lite nyfiken på vilken årsmodell du tänkt dig?

jayzon skrev:
2169995 Hejsan, ska plocka MC-kort i år och jag har bestämt mig för att köpa en husabergmotard.

Har lite frågor angående dem som jag inte har fått besvarade.

Vilken husaberg ska man satsa på ?
Vad ska man tänka på när man köper en sådan?
Hur mycket jobb är det med att justera ventilerna?
Hur mycket annan service behöver dem?

Hade några försäkringsfrågor också.

Vad kostar en sådan att försäkra på mig 19 år, ungefärligt?
Blir det stora prisskillnader om den är 25kw respektive 11kw-reggad?
Vilket bolag har bäst priser?
Jag bor i Västerås, 130.000 invånare.

Om det finns någon erfaren husabergåkare/mekare får han/hon
gärna adda mig på msn, mailen finns i min profil.

Tack på förhand :yoparty
Jag har en Husa motard till salu:)
Har lagt till dig på msn så hör av dig.

Har inget svar på ovan stälda frågor men har en del egna frågor på lager.. står nu inför motardköp och har några små frågor angående detta.

1. Har hittat en KTM 625smc i tyskland som verkar bra men verkar som alla 625:or i tyskland är 25kw. är det lätt att ställa om den till "normal"? kan man göra det själv eller borde man lämna in den?

2. har även hittat en 625 supercomp i samma land. vad är skilnaden på ovanstående hoj och denna. fördelar/ nakdelar?

Vore väldigt tacksam för svar...

min kostar 1358:- hos folksam, jag är 21år. Folksam va överlägset bäst rent prismässigt för mig.

doro skrev:
21746241. Har hittat en KTM 625smc i tyskland som verkar bra men verkar som alla 625:or i tyskland är 25kw. är det lätt att ställa om den till "normal"? kan man göra det själv eller borde man lämna in den?

Är den i sverige också men sällan dom är det beg..
doro skrev:
2174624
2. har även hittat en 625 supercomp i samma land. vad är skilnaden på ovanstående hoj och denna. fördelar/ nakdelar?
Supercomp va väl före -03 om jag inte minns fel?

Back