Frågor vid mc-köp?

drömmarn

noob
Gick med
10 Sep 2012
Hoj
ingen =((
hej ska åka och titta på en honda cb750, 81a med 1100 motor imorgon och jag hoppades ni kanske skulle kunna hjälpa mig med vilka frågor som skulle vara aktuella att ställa?

tack på förhand!

mvh lost stackare

Förmodligen denna du tänkt dig då ...

http://www.blocket.se/malmo/Honda_CB_750_med_1100_motor_42512761.htm?ca=23_11&w=3

Om inte mätaren är bytt så har den väl slått runt vid 9999 mil med tanke på nuvarande 2488 mil.Bara att dra på sig blåstället och kolla allt som går att kolla.Är själv ganska tveksam med tanke på motorns utseende.En noggrann test är med andra ord en fördel innan köp.

Last edited:
81:a? Kolla att motorcyklen startar, lyssna efter missljud och kör en runda på någon mil. Mycket som kan vara kasst när den är så gammal och du får nog räkna med lite meck.

mvh

Ta med en multimeter och kolla att den laddar batteriet som den ska. Kolla att däcken inte är konstigt slitna eller spruckna. Kolla att drivpaketet ser OK ut. Kolla att det inte ryker där det inte skall ryka eller droppar vätska någonstans. Är den nybesiktad borde den inte glappa för mycket i några lager. I övrigt är det en skitgammal hoj och inte direkt mycket pengar det handlar om så länge det inte är en massa slitdelar som skall bytas direkt. En uppsättning nya däck, ett nytt drivpaket och reparation av generator blir lätt ungefär samma pengar i reparation och underhåll som det begärda priset på hojen som den står nu.

Ursäkta OT men den cykeln väckte ett ha begär hos mig!! Fick en bild av en varm sommarkväll glidandes i skärgården på väg till en favorit krog lugnt och avslappnat NO STRESS lixom!!!

Snygg hoj och hoppas den håller måttet!!!

Allt ska fungera precis som på bilprovningen: Kolla i den här tråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?176466-Vad-ska-man-t%E4nka-p%E5-inf%F6r-besiktning
Själv missade jag på Suzukin:
Att signalhornet inte fungerade (det fanns inget!)
Att laddningsregulatorn var kass. Yttrade sig i att det gick bra att köra hojen med ljuset släckt.
Med ljuset tänt så orkade regulatorn inte leverera ström så spänningen sjönk.
Varpå hojen inte gick att starta utan att ladda batteriet med batteriladdare.
Att hojen saknade reflex bak.
Att bakre blinker visserligen fungerade med inte var E märkta för användning baktill.
Så det blev, nytt signalhorn, ny laddningsregulator, nya blinkers bak och ny reflex för min del. Att skaffa.
Så:
Mäter du med digital multimeter på batteriet med helljus på ska spänningen med motorn igång ligga omkring 14V, i varje fall inte under 13,5V.
Minst 2mm kvar av bromsbeläggen, bra att kolla med hjälp av ficklampa, kan vara svårt utan.
(Och man köper inte nya "billiga" bromsbelägg på Biltema, finns en tråkig tråd på SH om det nyligen).

Last edited:
Något som vart lite surt på min sista hoj, också den äldre, är att bultar på motorn varit sönderdragna och tom fastsvetsade. Går att fixa men är surt då man inte är beredd på det.

Grenrörens infästning i topplocket, topplocksbultar, ventilkåpsbultar etc.

Helt enkelt sönderskruvat av diverse hemmamekaniker.

tack för alla svar, lite ljus i mörkret frambringades iaf:tummenupp

alltså kolla så den inte läcker nånstans, ta med multimeter, skaffa sig en uppfattning om skicket på motorn.

tänkte ha den för att övningköra och skaffa kortet till en början sen blir det byggtråd förhoppningsvis.

inspirations bildcb900f.jpg

helt okej utgångsmaterial för det, elr? gått en svetskurs, thats it, kan nada om motorcyklar men har plats, verktyg, tigsvets och motivation :dummer

Hur blev det ? Annons ligger kvar fortfarande, så gissar att det inte gick som planerat ?

Hojta till o du vill h någon som håller dig i handen då du kikar. Jobbar i malmö, så kan vi klämma in det efter jobb någon dag så.....

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing