Dock vill jag bara lägga till att jag anser att körskolorna borde ha hojar utan abs så att man lär sig bromsa ordentligt.
Det i sig behöver inte vara något problem och för säkrare körningar i trafik bör körskolorna ha motorcyklar med ABS.
Precis som på halkbanorna, safety driving och liknande arrangemang så har man i/urkopplingsbar ABS. Ska man hårdra det får de nog fråga generalagenten eller motsvarande om systemet fungerar fullgott i de fall ABS-funktionen kopplas ur där det inte är tänkt från början = finns ingen knapp för det.
Däremot så märks det att du inte kört något speciellt med ABS på motorcykel

Tänkte närmast på "så att man lär sig bromsa ordentligt", bara för att man har ABS betyder det inte att man kommer att använda det, vet folk som kört långa perioder utan att aktivera systemet en enda gång och de har nog fått bromsa så att det räcker ändå innan. När jag provkörde S1000RR höll jag bokstavligen på att flyga över styret när jag klippte på bromsen och då var jag inte ens i närheten till låsning/ABS´n aktiveras. Jag var bara dåligt förbered på hur effektiva bromsar den faktiskt har, nu vet jag bättre.
ABS´ns främsta fördel är den gången man inte hinner tänka, när den där taxibilen, bussen, barnvagnen oanmält vinklar ut framför och man klipper bromsen i panik. Har man då lärt sig att ABS fungerar finns så gott som inga spärrar hur hårt man kan trycka på bromsen, behärskar man även effektiv inbromsning med båda fram och bakbroms stannar det förvånansvärt snabbt. Har man inte ABS kanske man tvekar eller så gör man det inte och låser upp, båda alternativen är inge bra och de som faktiskt behärskar en riktig panikinbromsning i ett sådant läge är lätträknande, jag lovar.
Åtminstone på bilar har man sk bromsassistans eller panikbromsassistans, finns säkert fler benämningar och förkortningar men funktionen är som så att systemet känner av att den här gången är det bråttom att få stopp och hjälper då till att bibehålla trycket och kanske till och med ökar trycket. Människan fungerar nämligen som så att även om den där barnvagnen fladdrar ut framför fordonet och föraren bromsar för fulla muggar så släpper denne trycket något från pedalen omedvetet efter en stund. Detta har man alltså forskat fram och därför infört system som ska se till att fordonet stannar så fort som möjligt. Om de infört detta på motorcyklar ännu eller om det är tekniskt möjligt har jag dock inte satt mig in i.
ABS innebär bara fördelar, är den dessutom urkopplingsbar finns inga ursäkter och dom som tror något annat vet inte vad dom argumenterar mot. Sen att vara häftig o hävda att alla som har ABS tror att det kan gå mot naturlagarna o bla bla bla är en gammal usel ursäkt då det är få som tror det men dom vet att det är till det bättre.
Återigen så är bland det viktigaste när man väl har ABS att man testar det under säkra förhållanden så att man vet ungefär när det börjar arbeta, hur det känns och man kan även då pricka in optimal bromskraft om vi ser till att det ska vara så effektivt som möjligt = precis innan låsning/ABS´n börjar arbeta.