Frågor till er om ABS på MC (Examensarbete)

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Det är så att jag skriver ett examensarbete i skolan och jag skriver om ABS på motorcyklar. Och i arbetet hade jag tänkt att ha med vad vi motorcyklister tycker om det relativt nya abs systemet på motorcyklarna som även ska bli ett krav på nyproducerade motorcyklar.

Ni kan svara på frågorna här i tråden, pma, eller maila till Jonthe@bostream.nu

1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?
( Typ om ni tycker det är bra eller dåligt, kanske egna erfarenheter under olika väglag osv. )

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?



Tack på förhand // Jonathan
 
1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?
Att det är en teknik som gör att hjulen inte låser sig vid hårda inbromsningar.

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?
Förutom att det bidrar till högre pris och att det är något som är svårt att meka med själv om något krånglar så ställer jag mig enbart positiv.

Om jag hade haft ABS på min hoj så hade jag klarat mig från att köra omkull förra måndagen. Det regnade och jag nöp till för hårt med frambromsen inför en kurva, så jag fick framhjulssläpp och for i backen.

Körskolans hojar hade ABS och det var helt klart enklare att göra panikinbromsningar med dem. Bara att dra på full bromsstyrka och fokusera på förankringen istället för att behöva bry sig om att nå det där perfekta mellantinget mellan mesig inbromsning och låsning av hjulen.

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?
Jag tycker att det är ett bra initiativ. Det kommer att rädda livet på många motorcyklister och deras hojar.
 
1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?
Det har funnits tillgänligt på MC ungefär 10 års tid från några tillverkare. Systemen förfinas, men är fortfarande inte helt utvecklade. BMW är de som haft det längst tillgängligt på marknaden.

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?
Bra för gemene man på alla underlag avseende gatregistrerade motorcyklar. Jag har ABS på en cykel och det har räddat situationen åtminstone en gång vad jag vet.

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?
Exceptionellt bra. Jag kommer att ställa ABS krav på mitt nästa hojköp
 
1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?
Att hjulen inte låser sig och att man får stabilare inbromsningar då båda hjulen har bromsverkan även om man bara bromsar med en av bromsarna.

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?
( Typ om ni tycker det är bra eller dåligt, kanske egna erfarenheter under olika väglag osv. )
Bra. För de flesta finns inga nackdelar.

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?
Bra.
 
Abs har väl endå funnits sen 80-tal hos BMW's större hojar, så 10 år? snarare 25 :P

2. Är skitbra med abs på landsvägshoj, hade själv gärna haft det eller köpt ett universal eftermarknadssystem om det fanns att montera på hojen.

3. Helt idiotisks lagförslag skrivet av idioter som aldrig kört en MC. Självklart ska cross/endurohojar INTE ha abs, blir rent av farligt att köra då, och självklart ska dte vara urkopplingsbart på offroadcyklar.

Sen är även lagförslaget helt onödigt då folk som kör landsväg endå kommer köpa en hoj med ABS, finns ju inget lagkrav på bilar och hur många bilar säljs idag utan ABS?
 
1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?
Hjulen låser sig inte vid kraftig inbromsning.

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?
Jag har det på min hoj och tycker det är en bra sak som säket räddat mig fler gånger än jag vet. På grus tycker jag min ABS fungerar väldigt dålig, bromsträckan blir mycket längre.

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?
Om det blir ett krav på att varje nyproducerad hoj ska utrustas med ABS måste det finnas en möjlighet att koppla ur den. Visst att det blir standard men när du kört 10 km asfalt och ska köra en 3 km grusväg ska man ha valet att koppla ur ABS:en.
 
1. Att det ett system som hindrar att bromsarna låser sig. Olika tillverkares abs är olika bra, men varierat underlag slår alla nyare abs en erfaren förares inbromsning.

2. Bra utveckling.

3. Bra. Abs räddar liv.
 
1. Tror mig veta att sensorer på hjulen (oftast bromsskiva) jämför rotationshastigheten på hjulen och anpassar bromskraften så att inte hjulet/hjulen låser sig.

2. Tycker allmänt att det är bra men systemet bör kunna kopplas ur manuelt, exempelvis på äventyrshojar då grusbus praktiseras.

3. Positiv, men det bör vara lagligt med urkopplingsfunktion (se P2.)
 
1. Hur det fungerar.
2. Bra. Säkerhetsventil på gata, hade gärna haft det på bana också (även om jag kanske är i minoritet där).
3. Kanon. Systemet ska dock vara urkopplingsbart.
 
1. Teori, praktik och olika implementationer.
2. Bra. Dagens system erbjuder högre säkerhet vid daglig körning, men det är önskvärt med ett system som kunde kopplas ur vid avancerad körning.
3. Ett framtvingande utan kravformulering och studier av eventuella negativa konsekvenser ser jag som mycket olyckligt.
 
1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?
Att det förhindrar låsning av de hjul som bromsas.
Att det även ofta nu för tiden är kombinerat med kombibroms vilket betyder att bromsen lägger an på båda hjulen i olika grad.

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?
( Typ om ni tycker det är bra eller dåligt, kanske egna erfarenheter under olika väglag osv. )

Överlag bra, har det själv nu efter att ha bromsat omkull mig på bana, tycker det är riktigt bra och räddar många situationer då man agerar med reptilhjärnan.
Däremot känner jag att det blivit lite hysteri kring ABS och fått många nybörjare att tro att det är skillnad på liv och död att ha ABS på hojen vilket jag känner tar udden från vikten att lära sig bromsa riktigt ordentligt själv först och främst. För mig är ABS ett komplement till min egen bromskunskap, inte någon ersättare.

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?

Vansinne och ett ivrigt beslut från folk som inte verkar helt pålästa.
Finns många hojar som man gärna ser utan ABS eller åtmindstonde med möjligheten att koppla ur den.
Sen tror jag att detta är en teknik som istället hade blivit marknadsreglerad ändå och därför känns lagkravet onödigt och av princip är jag emot onödiga lagkrav.
För tittar vi på hur snabbt ABS gått från en ren och skär nyhet (förutom hos BMW) till att blivit nästintill standard så känns lagkravet komma samtidigt som marknaden själv ställt de kraven ändå.
 
1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?
Att det är en teknik som räddar liv.

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?
( Typ om ni tycker det är bra eller dåligt, kanske egna erfarenheter under olika väglag osv. )
Bara bra! Det ökar säkerheten utan att minska på något annat.

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?
Bra. Dock har jag förstått att vissa förare har ett behov av en urkopplingsbar ABS.
 
1. Att det är stora kvalitetskillnader mellan olika MC-ABS precis som det är mellan Bil-ABS. Kvalitetskillnader = hur bra det fungerar dvs bromsa utan låsa hjulen. För ett bromssystem som inte låser hjulen är inte speciellt svårt att göra. Men jag har ett högre krav, kort bromssträcka.

2. Helt beroende på kvalitén. BRA=JA. DÅLIGT=NEJ.


3. Negativt.
Jag har sett hur EU i andra sammanhang rekommenderar tekniska lösningar (typ ABS)
men helt bortser från det viktigaste kravet, nämligen att det fungerar i praktiken.
Fungerar i praktiken på MC = kort bromssträcka.
Dessutom löser inte ABS att man på MC när det är halt måste använda bakbromsen för kortast möjliga bromssträcka.
 
1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?

Allt.

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?
( Typ om ni tycker det är bra eller dåligt, kanske egna erfarenheter under olika väglag osv. )

Precis som för bilar, har den inte det så är det ett snik/budgetmärke/modell. Dom som inte förespråkar eller snarare är emot är moppefjunisar oavsett ålder.

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?

Helt rätt, kan dock ha förståelse om man vill ha möjlighet till urkopplingsbart för vissa förhållanden. Default ska naturligtvis alltid vara på.
 
1. Att det hindrar bromsarna att låsa sig.

2. Tycker det är bra för gatkörning. Har förstått att det funkar sämre på grusvägar men har egentligen aldrig testat det ordenligt trots att jag hamnar på grusvägar emellanåt.

3. Jag tror marknaden klara av att reglera detta själv. Bra om nyproducerade får ABS men det ska vara urkopplingsbart beroende på var man kör och för vissa hojtyper är det nog värdelöst att ha alls.
 
vad försöker du ta examen i? :)

1. det är en mycket väl marknadsförd uppfinning som ökar hojjens vikt och tillverkningskostnad.

2. det är skit

3. det är skit
 
1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?
Det vanliga. Alla snackar om att det skulle rädda massor med liv men jag ser inga fakta? Hypeat som fan.

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?

Det är nog bra när det regnar, eller när man inte orkar fokusera på körningen. Alla kromslädar borde ha det iaf :D

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?

Inte bra.
 
1. Vad vet ni om ABS på Motorcyklar?

Alla som har ABS verkar ha blivit livräddade av det.
Det verkar även krossa flera fysiklagar.

Själv har jag blivit livräddad av mina låsningsbara bromsar.

2. Vad har ni för inställning till ABS på Motorcyklar?

Kan göra bromsträckan någon meter kortare,
så du smäller i 7km/h istället för 15km/h.

3. Vad tycker ni om det kommande kravet om ABS på nyproducerade Motorcyklar?

Lika vettigt som lagkravet på flytvästar i flygplan
 
Tack för alla svaren hittils!! :D
Jadu ingel, jag pluggar till att bli trafiklärare och vi måste skriva ett examensarbete. Så jag skriver om abs på hojjar..
 
1. Full koll
2. Det är bra speciellt i extrema förhållanden. Det har dock aldrig behövt ingripa på torr asfalt om jag inte provoserar. Sen håller jag med om att det tar bort fokus från bromstekniken då det bara är att nypa. Det går inte att att bromsa under nedlägg heller vilket man måste vara medveten om. Största fördelen är dock panik situationer då du kanske inte hinner göra en korrekt inbromsning.
3. Lite överdrivet tycker dock att alla modeller för gatåka skall finnas med abs som alternativ.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top