Frågor om ZX9R-00 och Gixxer 1000 -03

Svarvern

Du håller käften när du pratar med mig
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
05 Yamaha R1
God kväll.
Läget är så att jag tänkte byta fordon till nästa sommar, och jag har två alternativ här...antingen säljer jag hojen och köper bil...vilket jag antagligen kommer få verbalt stryk för att ha kläckt här inne...eller så byter jag hoj. Och det är upp jag vill, inte ner...så jag skulle bli rätt glad om någon vänlig dam eller herre här inne kunde överösa mig med info om dessa två hojar, så som serviceintervaller, hästkrafter, vikt, om det är mycket krångel o sånt med dom, hur lätt/svårkörda dom är osv. Gixxern är väl antagligen liiite smidigare än Ninjan men jag har inte kört nån av dom så jag tänker hålla kakintaget stängt tills vidare.

Och så var det väl inge mer. Tackar o bugar på förhand ifall jag skulle få för mig att nanna kudden...

Det är en stor skilnad mellan Gixxer 03 och Kwacken. MEN - om du inte har kört gixxern och jämför rätt av så är Kawan fortfarande en kanonbra hoj. Massa effekt, hyffsat lätt och skön sittställning.

Ta in i beräkningarna hur mycket du är beredd att lägga på en hoj. ZX9an går att få riktigt billigt numera. Frågan är också vad du har kört innan.

Don Quixote skrev:
Det är en stor skilnad mellan Gixxer 03 och Kwacken. MEN - om du inte har kört gixxern och jämför rätt av så är Kawan fortfarande en kanonbra hoj. Massa effekt, hyffsat lätt och skön sittställning.

Ta in i beräkningarna hur mycket du är beredd att lägga på en hoj. ZX9an går att få riktigt billigt numera. Frågan är också vad du har kört innan.

EDIT: Ser nu att du har en R6a. Kawan kommer kännas betydligt större rent fysiskt - bredare tank, bredare styre osv. Mycket mer effekt finns att tillgå dock :)

Don Quixote skrev:
EDIT: Ser nu att du har en R6a. Kawan kommer kännas betydligt större rent fysiskt - bredare tank, bredare styre osv. Mycket mer effekt finns att tillgå dock :)

Du vet inte hur mycket effekt det är ? Visserligen spelar det nog ingen roll iom att alla nyare 1000 kubikare går bättre än min. Fördelen med min är väl mest att den är allmänt lättkörd. O så var det just det...den var billig, fast jag fick inte byta in :mad:

Ingen som har koll på Gixxern då ? Den borde ju va ganska lättkörd...?

Svarvern skrev:
Du vet inte hur mycket effekt det är ? Visserligen spelar det nog ingen roll iom att alla nyare 1000 kubikare går bättre än min. Fördelen med min är väl mest att den är allmänt lättkörd. O så var det just det...den var billig, fast jag fick inte byta in :mad:

Ingen som har koll på Gixxern då ? Den borde ju va ganska lättkörd...?

Varför ska du byta bort R6an?

Om du nu ska byta bort R6an så kan du ju kanske byta med mig och pengar emellan... :rolleyes:

Gixxern ger 164 hästar i motorn och väger ca 190 fulltankad (min är vägd på nykalibrerad industrivåg, känslighet .5 kg). Enligt mig "lättare" att köra än ZX10R och framförallt mindre nervig än dito. Passar perfekt på bana. Motorn är lättkörd med ett extremt brett register, nästan för mycket kraft ibland.

Sen finns en nackdel med hojen med: Den är nästan omöjlig att försäkra.

//jaG

Zeb_Macahan skrev:
Varför ska du byta bort R6an?

Sen finns en nackdel med hojen med: Den är nästan omöjlig att försäkra.

//jaG

Jo jag tänkte köpa en större med lite mer vrid. Är mer än nöjd med R6an som helhet, den är smidig som få, och jag får inte ont nånstans (är 191 cm lång)...men det är detta med vridet.

Varför är den det då ? Det borde väl va samma som att försäkra min, eller beror det på var man bor ?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025