Frågor om W-motoracing 16E

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Hej!

Köpte en 16E av W-Motoracing för ett år sedan. Har lite frågor om den nu.

1. Vad är skillnaden på 14E & 16E?
2. Vilken är bäst utav de två ovanstående?
3. Har hört att man montera motorsågsförgasare för bättre effekt, Varför just motorsågsförgasare?
4. Vad är speciellt med ovanstående förgasare?
5. Hur "stor" motor har 16E, är det en 47cc?
6. Hur stort "insugsrör" (hålet in i cylindern) har 16E?
7. Hur stor förgasare kan man montera på en orginal 16E?
8. Hur stor är orginalförgasaren?
9. Blir det mer effekt av en större förgasare?
10. Klarar en 16E bakhjulsåkning samt stoppies?
11. Kan den gå upp av sig själv på bakhjulet om man har större förgasare och annan drevning?
12. Hur snabbt går en 16E, har hört om hastigheter på 70km/h?
13. Hur stark är en 16E i hk?
14. Har tappat bakre bromsskivan två gånger på grund av skruvar som lossnar av vibrationer, räcker det med blå locktite på dessa för att de ska stanna kvar?
 

Andreas_ace

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Solna
Hoj
Yamaha r6 -99
kan inget om 16e.
men jag kan svara lite på dina andra frågor.

När det gäller förgasare så finns det en drös olika modellet.
Sk motorsågsförgasare är väl lite överdrivet.
Men dessa typer har ingen flottör utan bränslet sug in direkt in i vevhuset.

insuget kan variera på förgasare, ca 11-13mm är orginal på 14e, och trori nte det är ngt större skillnad på en 16e.

En walbro förgasare har 16mm insug, och dessa tillverkas av adaracing.
dessa kostar ca 800kr.

Hur stort insug man kan ha får man upptäcka själv, ingen motor är lik en annan. Men på min 14e så är nog 16mm ganska OK. Tror inte att ngn ökning blir om jag drar på ngr mm till.

En större förgasare ökar syretillförsel vilket gör att mer bränsle kan förbännas. Detta resulterar i högre effekt och kan ge ordentligt påök (!)

Bara genom att byta förgasare så kan man åka på bakhjulet med orginal drevning och då räcker det med gaspådrag och ingen vikt fördelning behövs.


Om skruvar lossnar så finns det olika typer av pasta som har en låsande effekt.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
var kan man köpa en likadan som min 16E fast Blå/Vit/Svart istället för Grön/Vit/Svart som min är?
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
På min 14E är förgasaren 15mm men insuget bara 13mm
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Köpte min Wmoto1 16E (Grön/vit/svart) för 1950kr på W-motoracing för ett år sedan. Nu när jag går in på deras hemsida kan jag inte hitta någon 16E längre. Säljs inte dessa längre? Vart hittar jag en 16E? Både min sambo och min polare vill ha vars en. Och den billigaste Wmoto1 på w-motoracing kostar 3500kr. Är det en 16E som de höjt priset på? Om det är så, varför är den nästan dubbelt så dyr?
 

Silent_Jay

Sporthojsnörd
Gick med
3 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Suzuki TL1000S -97 Suzuki GSX-R 750 -98
jag har borrat upp insuget till 15mm och det finns mer att ta på så det går nog att borra upp det till 19mm utan problem.
 

turbo-mupp

Medlem
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Harlösa
Hoj
Honda CR250 -87
Julius skrev:
jag har borrat upp insuget till 15mm och det finns mer att ta på så det går nog att borra upp det till 19mm utan problem.
hur har du "borrat" upp det då? Med vad?

Köpte min Wmoto1 16E (Grön/vit/svart) för 1950kr på W-motoracing för ett år sedan. Nu när jag går in på deras hemsida kan jag inte hitta någon 16E längre. Säljs inte dessa längre? Vart hittar jag en 16E? Både min sambo och min polare vill ha vars en. Och den billigaste Wmoto1 på w-motoracing kostar 3500kr. Är det en 16E som de höjt priset på? Om det är så, varför är den nästan dubbelt så dyr? :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
 

Kung Pumba

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Malmö
Hoj
Inget än.
turbo-mupp skrev:
hur har du "borrat" upp det då? Med vad?

Köpte min Wmoto1 16E (Grön/vit/svart) för 1950kr på W-motoracing för ett år sedan. Nu när jag går in på deras hemsida kan jag inte hitta någon 16E längre. Säljs inte dessa längre? Vart hittar jag en 16E? Både min sambo och min polare vill ha vars en. Och den billigaste Wmoto1 på w-motoracing kostar 3500kr. Är det en 16E som de höjt priset på? Om det är så, varför är den nästan dubbelt så dyr? :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Ja det är samma hoj och antagligen har de höjt priset för att det går/gick att sälja dom så dyrt. Resten får du väl fråga dom själv, finns bättre importsidor. Har också en 16E från w-motoracing men jag har tyvärr mest dåliga erfarenheter från dom! Så jag tycker du ska kolla vidare på andra ställen.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top