Frågor om Suzuki LTZ400

Biglipa

Ny medlem
Gick med
25 Jan 2022
Hoj
YAMAHA YZ125 2018
Tjena alla! Tänker skaffa en LTZ 400. Jag vet att många i detta forum hatar fyrhjulingar. Men jag vill testa något nytt då jag har haft motocross och viljat testa något nytt. Har lite frågor om LTZ400.
Får man köra en sån på motorväg liksom e4an? Aldrig sett en 4hjuling på motorväg iaf. Min andra fråga är behöver man betala trängselskatt med en sådan? Vad för körkort behövs mc eller b körkort för att köra en sån?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Att köra fyrhjuling i stan är roligt första gången.

Den har alla motorcykelns nackdelar (dåligt skydd mot väder) men inga av dess fördelar (vara en motorcykel) och ingen av bilens fördelar (gott om plats, AC, värme, krocksäkerhet, väderskydd)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att köra fyrhjuling i stan är roligt första gången.

Den har alla motorcykelns nackdelar (dåligt skydd mot väder) men inga av dess fördelar (vara en motorcykel) och ingen av bilens fördelar (gott om plats, AC, värme, krocksäkerhet, väderskydd)
Det kan ju vara så att TS ser den som ett pendlarfordon, apropå frågan om trängselskatt, och åtminstone vintertid är ju hoj inte det mest optimala. Men en fyrhjuling suger ju, man kan ju glömma att glida fram i köerna och parkering blir inte enklare.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Tjena alla! Tänker skaffa en LTZ 400. Jag vet att många i detta forum hatar fyrhjulingar. Men jag vill testa något nytt då jag har haft motocross och viljat testa något nytt. Har lite frågor om LTZ400.
Får man köra en sån på motorväg liksom e4an? Aldrig sett en 4hjuling på motorväg iaf. Min andra fråga är behöver man betala trängselskatt med en sådan? Vad för körkort behövs mc eller b körkort för att köra en sån?

Hatar fyrhjulingar?? Vad har du fått det ifrån?

Att du inte sett några fyrhjulingar på E4n är nog av samma skäl som du inte ser crossar där: det är helt fel element och de allra flesta är inte reggade för det. LTZ 400 är iofs en lekmaskin men leker gör man väl offroad eller? Att använda som pendlarfordon är rätt meningslöst, en skoter eller mc är otroligt mkt smartare.

Hur och var du kan nyttja den beror på hur den är reggad, kolla det noga eftersom det är dyrt att regga om. Eftersom LTZ inte är någon arbetsmaskin så gissar jag att de flesta är mcreggade, dvs har du B-körkort så kan du köra den på allmän väg men även A och A1 om du tagit kortet innan mars 2019. Maxeffekten är dock 20 hk. Och nej eftersom är en motorcykel så behöver du inte betala trängelskatt.

Jag har två 4-hjulingar på landet men det är arbetsmaskiner, en reggad som terrängfordon och en som traktor A. Den terrängreggade får bara gå i skogen eller på enskild väg i max 20 km/tim. Den som är traktor A kör köras av döttrarna med moppekort i max 40 km/t på allmän väg. Men då måste det vara regplåt, blinkers, backspeglar och hela baletten -vilket du inte behöver ha på ett terrängfordon.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top