Frågor om registreringsbesiktning pga. import + subthrottel sensor utbytbar?

dv81

Ny medlem
Gick med
6 May 2015
Ort
Mariestad
Hoj
Z1000 -04, CB400-83
Hej! Sökt runt lite på forumet men hittar inget svar kring detta så jag frågar här och hoppas på lite erfarenhet.

Köpt en z1000 med engelska skyltar och väntar på ursprungskontrollen nu vilken dag som helst hoppas jag. Nästa steg är reg.bes och kring den undrar jag några saker.

Om man blir underkänd på den av någon anledning, får man göra en ny reg.bes för ca 2000:- eller är det en vanlig ombesiktning som gäller?

Har några funderingar på min hoj som tex. om den låter något för mycket? om de reagerar på att det troligen inte sitter någon katalysator på den?(har inte tänkt på hur det men sitter icke originaldämpare på den nu) Möjligen är inte blinkersen bak E-märkta, Fault-indicator-lampan lyser för subthrottle-sensorn som gett upp men hojen går ändå som den ska.

Sen kan det ju vara något annat man inte har koll på kanske som de inte gillar... Så erfarenheter kring detta vore väldigt trevligt att få lite koll på! Alltså om hur ombesiktning funkar på regbes.

Likaså om någon vet om man kan byta den där Subthrottle sensorn (felkod 32, en z1000 2004) som sagt? Ringde en mc-mek idag men det var lite oklart hur det var. I manualen står det att den är förinställd från fabrik och att man inte ska pilla på den typ.

Oerhört tacksam för ev. hjälp!
 
Regbesiktning och kontrollbesiktning är två olika saker. På regbesiktningen kontrollerar de att ram- och motornummer stämmer, väger hojen mm. Detta för att hojen ska kunna registreras i Sverige. Sedan gör man en kontrollbesiktning på samma sätt som för "vanliga" hojar. Nedslag på kontrollbesiktningen hanteras precis som vanligt.
 
Tack, då förstår jag lite mer. Trodde jag mer eller mindre kunde vara klar efter regbesiktningen ifall det ville sig väl men då krävs alltså en vanlig kontrollbesiktning efteråt då.

Finns det risk för nedslag på reg.bes. på något av det jag nämnde ovan eller är det först i kontrollbesiktningen?
 
Ja det svarar ju bara bitvis på frågorna men just den sidan hade jag missat så lite ny information ändå så tack!
Vad jag förstått så mäter man ännu inte avgasrening på motorcyklar? Någon som har erfarenhet på detta?
 
När man gör reg-besiktningen så gör man som regel en vanlig besiktning samtidigt. Så du behöver inte boka tid extra för det. Man tittar så att hojen är enligt specifikationerna, man väger den och kollar ljudnivån. Katalysator kan man nog klara sig utan men ljudnivån är petigt så har du helsystem eller slip-on så går det knappast igenom om du inte har en supereffektiv db-killer. Avgasrening mäts inte men det är inte omöjligt att man kan ha en åsikt om att kat saknas om det står att det ska finnas i det ursprungliga reg-beviset. Jag har ingen koll på det tyvärr.
På den vanliga besiktningen får inga felindikatorer lysa i fordonets display. Ibland kan de vara snälla men det är dumt att chansa. Blinkers måste vara E-märkta och de ska blinka orange, ej vitt eller rött.

Om man får underkänt på regbesiktningen får man åtgärda felen och gör en om-reg besiktning, alltså inte en helt ny utan de kollar de påpekade punkterna.

Tänk på att inte alla bilprovningar utför reg.besiktningar.
 
Det finns inga krav på originalsystem men i 9 fall av 10 torskar du på ljudnivån. Inga kontroller görs av avgasrening när du importerar från ett annat EU-land.

Precis som föregående talare sa så måste blinkers var e-märkta och sitta minst 18 cm från varandra. Du måste även ha godkänd reflex bak. Inga fellampor får lysa på instrumentpanelen även om hojen går bra i övrigt.

Har du bytt framlyse? Man har som bekant vänstertrafik i UK så ljusbilden blir helt fel för högertrafik. Jag har importerat 4 hojar från UK och samtliga var jag tvungen att byta framlyse på.

Du måste även kunna byta från miles till km/h på hastighetsmätaren men det brukar finnas på 9 av 10 hojar.
 
Tack, då förstår jag lite mer. Trodde jag mer eller mindre kunde vara klar efter regbesiktningen ifall det ville sig väl men då krävs alltså en vanlig kontrollbesiktning efteråt då.

Finns det risk för nedslag på reg.bes. på något av det jag nämnde ovan eller är det först i kontrollbesiktningen?

Om alla nummer och så stämmer ska det vara ok
har du ALLA papper klara !!!??
 
Tack för bra inlägg

Ljusbild:Har ej bytt lampa men vad jag kan se så är det inget fel på ljusbilden. Jömfört med en svensk hoj och tycker den ser precis likadan ut. Gjordes det verkligen olika lampor till en sån liten marknad som england på alla hojar? Hastighetsmätaren har jag ändrat till km/h.

Blinkers Bra input, ska kika upp detta. Annars får jag sätta på några andra blinkers. Så länge de är e-märkta så spelar det väl ingen roll vilken hoj de kommer ifrån?


Fel-lampan får jag nog chansa på då för det vet jag inte hur jag ska lösa ännu. Jag vet ju vilken felkod det är och kan visa det med om så önskas,

I övrigt har jag väl alla papper klara antar jag, skickade väl med de mesta efter att ha scannat in dem till ursprungskontrollen.
 
Tack för bra inlägg

Ljusbild:Har ej bytt lampa men vad jag kan se så är det inget fel på ljusbilden. Jömfört med en svensk hoj och tycker den ser precis likadan ut. Gjordes det verkligen olika lampor till en sån liten marknad som england på alla hojar? Hastighetsmätaren har jag ändrat till km/h.

Blinkers Bra input, ska kika upp detta. Annars får jag sätta på några andra blinkers. Så länge de är e-märkta så spelar det väl ingen roll vilken hoj de kommer ifrån?


Fel-lampan får jag nog chansa på då för det vet jag inte hur jag ska lösa ännu. Jag vet ju vilken felkod det är och kan visa det med om så önskas,

I övrigt har jag väl alla papper klara antar jag, skickade väl med de mesta efter att ha scannat in dem till ursprungskontrollen.

Det borde vara asymmetriskt halvljus på den. Och det borde då finnas ett fält som ser ut som en stympad triangel på glasets vänstersida(sett framifrån). På ett högerassymetriskt glas sitter motsvarande fält sett fråna samma håll till höger.
 
Tack för all bra respons!
Kanske är den här bilden för dålig men ni får gärna säga hur jag tar en vettigare bild isåfall.ATTACH=CONFIG]419313[/ATTACH]
Lägger även in ett foto på själva lyktan. lykta.JPG

edit: ärsch, nu hamnade bilderna knas här, klickar ni på dem är de åt rätt håll i alla fall.
 

Bifogat

  • ljusbild.JPG
    ljusbild.JPG
    341.3 KB · Visningar: 84
Så? Ser ljusbilden/lampan bra ut eller ser den typiskt engelsk ut? Någon som vet? :Bugar
 
Det finns inga krav på originalsystem men i 9 fall av 10 torskar du på ljudnivån. Inga kontroller görs av avgasrening när du importerar från ett annat EU-land.

Precis som föregående talare sa så måste blinkers var e-märkta och sitta minst 18 cm från varandra. Du måste även ha godkänd reflex bak. Inga fellampor får lysa på instrumentpanelen även om hojen går bra i övrigt.

Har du bytt framlyse? Man har som bekant vänstertrafik i UK så ljusbilden blir helt fel för högertrafik. Jag har importerat 4 hojar från UK och samtliga var jag tvungen att byta framlyse på.

Du måste även kunna byta från miles till km/h på hastighetsmätaren men det brukar finnas på 9 av 10 hojar.

Hmm ..
är fordonet nyare än -99 är det helfordonsgodkänt enligt gällande regler. = man får precis som
på bilar, inte byta ett skit "typ".
har hojen kat skall det sitta kat på.. de är inte korkade på bilprovningsföretagen liksom.
 
Tack för bra inlägg

Ljusbild:Har ej bytt lampa men vad jag kan se så är det inget fel på ljusbilden. Jömfört med en svensk hoj och tycker den ser precis likadan ut. Gjordes det verkligen olika lampor till en sån liten marknad som england på alla hojar? Hastighetsmätaren har jag ändrat till km/h.

Blinkers Bra input, ska kika upp detta. Annars får jag sätta på några andra blinkers. Så länge de är e-märkta så spelar det väl ingen roll vilken hoj de kommer ifrån?


Fel-lampan får jag nog chansa på då för det vet jag inte hur jag ska lösa ännu. Jag vet ju vilken felkod det är och kan visa det med om så önskas,

I övrigt har jag väl alla papper klara antar jag, skickade väl med de mesta efter att ha scannat in dem till ursprungskontrollen.

Vad gäller ljusbilden kan det funka men personligen tycker jag det är svårt att avgöra med blotta ögat. En kompis plockade in en Busa 07 och det var inga problem. Men både på min Honda SP2 -02 och min gixxer k5 var det nobben. SP2an hade tom ett olika serienummer på strålkastare för EU och UK

Blinkers: e-märkta, minst 18 cm isär så är det inga bekymmer. :tummenupp
 
Hmm ..
är fordonet nyare än -99 är det helfordonsgodkänt enligt gällande regler. = man får precis som
på bilar, inte byta ett skit "typ".
har hojen kat skall det sitta kat på.. de är inte korkade på bilprovningsföretagen liksom.

Om ts hoj varit reggad i annat EU-land så uppfyller den sannolikt redan gällande EG-direktiv för att reggas i Sverige utan kompletterande dokumentation.

Varför skulle då en besiktningsman börja leta efter en kat?:confused:
 
Om ts hoj varit reggad i annat EU-land så uppfyller den sannolikt redan gällande EG-direktiv för att reggas i Sverige utan kompletterande dokumentation.
Varför skulle då en besiktningsman börja leta efter en kat?:confused:
Det är en tio år gammal hoj, med okänt antal entusiastiska ägare som alla velat sätta SIN prägel på hojen..Vem vet vad de gjort?

Ursprungskontrollen är det enklaste, en papperformalitet, har du bara kvitto och motsvarigheten till reg bevis, inga problem, bara hosta upp stålarna..:D
Res bes är nästan lika enkel, de tittar på att hojen är den hoj du påstår att det är och att den hyggligt uppfyller reglerna och ger den ett reg nummer..
Ang ljusbild, UK och "liten marknad", Man kör ju, likt i UK, på fel sida i Japan också, så nån "liten marknad" för vä-asymm ljus vill jag då inte påstå att det är..
Det måste du kolla...och byta.
Kontrollbes är ju nålsögat. Med en 2004 och helfordonsgodk är ju regeln "dont mess with the Hoj!" Nånstans.
Här hänger en hel del på bes mannens kunskap och välvilja..
Att han t ex kan skilja på hö- resp vä asymm ljus kan du nog vara rätt säker på.
Motorlampan är jag rätt osäker på, kan hänga lite på vad den egentligen indikerar, "fel nånstans" eller "bestämt fel". En inte orgrundad gissning är nog , Nej, inga fellampor får lysa..

Förstår dina problem... Reglerna varierar med fordonets årsmodell värre än löftena från en(s)vensk politikers pladder..
Med helfordonsgodkännandet underlättar ju? Kolla på Trpt styr på liknande hojar om det är något spec som gäller för dem...
Har en urgammal hoj med ett runt bakljus på 20mm diam. Helt Ok, nyare har bakljus som ett halvt A4, ej ok, "saknar E-märkning":huvet...eller ibland ok även om E-märkn saknas...:dummer. Allt beroende på årsmodell och bes man...

Enda infokällan som jag godtar är SBP-personal, man frågar dem personligen och Trpt styr via mail, men då tar det ju tid. Läsa best går ju också men det tar ännu längre tid....:tummenupp
 
Hej igen,
nu är det lampan som är det största problemet. Den var engelsk, tog med den till en verkstad och kikade och det var tydligt.

Jag importerar ju hojen som eget bruk. Måste det vara en likadan lampa eller räcker det med en e-märkt lampa från biltema t.ex.? Har ringt o bett teknisk upplysning från besiktningen men ej fått svar där än.

Jag har ringt alla skrotar jag kan hitta men ingen har någon. En ny lampa kostar 3-4000:-. Kan köpa en eftermarknadslampa på e-bay för runt tusenlappen(någon som erfarenhet på dessa??). Eftersom de ej är E-märkta anar jag de inte funkar på reg.bes. men förmodligen på varenda vanlig besiktning efter det.:huvet

Finns ju även bättre beg. lampor på e-bay från typ USA men då är ju inte de e-märkta heller..
 
Last edited:
Hej igen,
nu är det lampan som är det största problemet. Den var engelsk, tog med den till en verkstad och kikade och det var tydligt.

Jag importerar ju hojen som eget bruk. Måste det vara en likadan lampa eller räcker det med en e-märkt lampa från biltema t.ex.? Har ringt o bett teknisk upplysning från besiktningen men ej fått svar där än.

Jag har ringt alla skrotar jag kan hitta men ingen har någon. En ny lampa kostar 3-4000:-. Kan köpa en eftermarknadslampa på e-bay för runt tusenlappen(någon som erfarenhet på dessa??). Eftersom de ej är E-märkta anar jag de inte funkar på reg.bes. men förmodligen på varenda vanlig besiktning efter det.:huvet

Finns ju även bättre beg. lampor på e-bay från typ USA men då är ju inte de e-märkta heller..
När jag regbesiktade en Monster S2R importerad från UK monterade jag en eftermarknadslampa från eBay. Den var dock E-märkt och rätt lik originallyktan vilket kan ha underlättat.
 
Jag har regbes. en ZX12R som jag tog bort kåporna på och satte dit ett runt lyse från en SV650N, inga problem i mitt fall.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top