Frågor om nya MC-direktiven.

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Tjena, jag läste precis att 2013 skall det introduceras en ny lag om just gränserna, åldrarna och effekterna kring motorcyklar.

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=334

Jag fick mitt mellankort förra veckan, innebär det här att jag måste ta om mitt tungtunga körkort med en NY uppkörning för att få köra det? :huvet

Jag köpte även en strypt literklubba, innebär det att den är olaglig för mig dagen det nya direktivet träder ikraft? Min klubba har ju långt över 70 kw i effekt ostrypt.

2-hjulig MC, maxeffekt 35 kW, vikt/effektför-hållande max 0,2 kW/kg, får endast strypas från max dubbla effekten

Hade tackat för lite svar :tummenupp

nej det tror jag inte, det står väl A på ditt kort, tror inte du får nått nytt där det står A2

Jag tog mellan förra veckan, alltså A-Begr, får A om 2 år minus en vecka, lagen kommer ju träda i kraft innan det händer eftersom att jag är född sent. Lagen träder i kraft i Januari och jag får mitt tunga i September.

Det står bara A på dem med mellankort, men om man kollar på baksidan så står datum för godkänt prov i en annan rad än om man kört upp för tung...

Tvivlar starkt på att det kommer gälla retroaktivt.
Hursomhelst finns det ingen människa på jorden som kan besvara din fråga korrekt idag då ingenting är klart.

En gissning är att de äldre hojarna som är strypta kommer få fortsättas köras på 25kw som en strypt hoj om de är registrerade som 25kw innan lagförändringen. Du kan ju dock alltid ta bort strypningarna och registrera den på fulleffekt, 25kw motorcyklar kommer nog inte vara så eftertraktade när man får köra 35kw på samma körkort.

Grattis till kortet förresten.

Tvivlar starkt på att det kommer gälla retroaktivt.
Hursomhelst finns det ingen människa på jorden som kan besvara din fråga korrekt idag då ingenting är klart.

En gissning är att de äldre hojarna som är strypta kommer få fortsättas köras på 25kw som en strypt hoj om de är registrerade som 25kw innan lagförändringen. Du kan ju dock alltid ta bort strypningarna och registrera den på fulleffekt, 25kw motorcyklar kommer nog inte vara så eftertraktade när man får köra 35kw på samma körkort.

Grattis till kortet förresten.

Precis, så som jag har förstått det får man inte lagstadga något retroaktivt, alltså bakåt i tiden, och då borde jag få mitt körkort om jag tagit det tidigare när en annan lag gällde? :yoparty

Precis, så som jag har förstått det får man inte lagstadga något retroaktivt, alltså bakåt i tiden, och då borde jag få mitt körkort om jag tagit det tidigare när en annan lag gällde? :yoparty

Jepp, det står typ i grundlagen att en lag inte får gälla retroaktivt.

Det troliga är att de som tar körkortet efter det datumet får de lagarna att hålla sig till. Så jag lägger mina kort på att ni INTE behöver vara oroliga!

Har du B kort får du ju nu mera AM på köpet när du får ett nytt kort fast du inte har gått utbildningen.

....
Hursomhelst finns det ingen människa på jorden som kan besvara din fråga korrekt idag då ingenting är klart.....

Hmmm - jag sku nog ta Maria Nordqvist på SMC:s kansli som eventuellt undantag - hon har jobbat med frågan i typ 10 år, och flyger och far i EU korridorerna i Brussels.....

Det är inget som kommer bli retoraktivt då det strider mot lagdirektiven men nya lagar är nya lagar och då kan man inte gå på gamla lagar.

Min gamla NSR 125 på ca 35 hk var ju tvungen att strypas lika så TZR:en , RG:en eller Miton när det blev krav på max 11kw för A1 kort. Hur många ser man av dom idag? Innan när man tog A1 kort och hade haft det i 2 år och var fyllda 18år fick man automatiskt A kort. Jag tror att det var 1998 som reglerna ändrades till en ny uppkörning för A.

Så jag blir inte förvånad om det blir en ny uppkörning mellan A2 och A

Det är ju behörighets klasser på körkortet det gäller. = Ny behörighet blir nytt körbrov.

Det är vad jag tror men vi kan ju hoppas att det inte blir så.

Jag tror tyvärr att du kommer behöva köra upp på nytt. Reglerna skulle från början träda i kraft vid årsskiftet 11/12, så jag fick höra att jag skulle vara snabb med A-begränsad medan det fortfarande var 2009. Och det var jag också :-)

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!