Frågor om nya licens systemet.

Vidare kan man ju undra hur många som tjänar på att plocka ut sin Senior lic jämfört med att ta ut en tillfällig. Då Senior gruppen inte kommer köra Sm tolkar jag det som att det är helt ok att göra så och du måste köra mer än 6 tävlingar för att gå plus på en Senior lic. Kan man gissa att Svemo kommer lägga in en begränsning i hur många man får ta ut :rolleyes:

björn

Man är väl inte försäkrad på samma sätt om man tar ut en tillfällig licens vid en ev. krasch?
 
Licens

Det enda man skulle kunna önska är att korrekt information ges i god tid så att man kan förbereda sig. Kom ihåg rörböjarna på ljuddämparna från i våras som helt plötsligt inte behövdes...
 
Härligt!!! Äntligen får jag stå på pallen igen! :D

Skämt åsido. Jag blev också ställd när papper och räkning för licens 2009 dök upp med posten.

1. Det där med att Elit (A-förare) får köra B-race/Rookie race verkar ju knasigt. Kan jag inte vara rimligt att A-förare ska kunna gå in och ta poäng från B-förare som sliter för uppklassning. Även om A-förare inte skulle räknas i resultatet verkar det ändå knasigt.
Humlan, du skrev att det är som i crossen. Tror du har fel, det känner jag inte till.
Att det var omvänt, dvs att B-förare får köra ex. STK600 är ju bättre men kankse inte i alla lägen.
2. PRISET!!!!!!! :gnissla Va tusan, jag trodde det skulle bli billigare utan tidningen!!!!!!! Det kan inte vara mkt. 3100kr för Elit. Vad kostade den i år?
 
Härligt!!! Äntligen får jag stå på pallen igen! :D

Skämt åsido. Jag blev också ställd när papper och räkning för licens 2009 dök upp med posten.

1. Det där med att Elit (A-förare) får köra B-race/Rookie race verkar ju knasigt. Kan jag inte vara rimligt att A-förare ska kunna gå in och ta poäng från B-förare som sliter för uppklassning. Även om A-förare inte skulle räknas i resultatet verkar det ändå knasigt.
Humlan, du skrev att det är som i crossen. Tror du har fel, det känner jag inte till.
Att det var omvänt, dvs att B-förare får köra ex. STK600 är ju bättre men kankse inte i alla lägen.
2. PRISET!!!!!!! :gnissla Va tusan, jag trodde det skulle bli billigare utan tidningen!!!!!!! Det kan inte vara mkt. 3100kr för Elit. Vad kostade den i år?

de är bättre de har det som det varit tidigare
 
Hmmm... Gjorde man förändringar för förändringarnas skull, eller för att man verkligen ville förbättra?

Som jag förstår det när jag läser på SVEMO's hemsida, så ger man nu alltså möjligheten till Elitförare att köra i Seniortävlingar. Men inte tvärt om...

"Inom systemet har föraren rätt att åka i klassen ”under” förutsatt att inte ålder eller annan faktor hindrar. (Det innebär att en förare med elitlicens har rätt att köra i seniortävlingar, detta ökar antalet tävlingsmöjligheter för elitlicensförarna samt ger förare på ”uppåtgående” möjlighet att köra mot tuffare motstånd.)"

Man har väl skiljt på A- och B-förare av flera, säkert rätt så bra, anledningar tidigare. Att nu släppa in Elitförare i klasser som Rookie1000 och Rookie600 kan ju inte annat än att förstöra för dom stackars Rookies som nu kommer att bli utkvalade till förmån för en Elitförare. Dessa klasser har väl vid flera tillfällen varit överfulla redan i år, och haft race där förare kvalats ut?

Det nämns ju i texten att detta görs för att öka antalet tävlingsmöjlightere för Elitförarna. Är detta verkligen ett problem idag? Att det finns för få tillfällen att köra tävling?
Om jag kollar till mig själv som nu kommer att ha en sk. elitlicens och köra en 1000cc, så kan jag köra Superbike Challange, Scandinavian Open, och den nya privatcupen med PRO SB.
En liten snabb överslagsräkning ger mig då 8st race i PRO SB, 8st deltävlingar i SO/SM (där det troligtvis kommer att bli dubbla race varje helg) vilket blir 16st race. Då kan jag på en säsong köra 24st race!!.
Då är det ju en himla tur att man öppnar upp med Elitförare i Rookieklasserna också, så jag kan köra alla Rookie1000 race också + B-tävlingarna.

Man får ju hoppas att klubbarna är mera vakna än SVEMO i det här fallet, och skriver in i tilläggsreglerna för varje tävling att t.ex klassen Rookie1000 endast är öppen för förare med Seniorlicens.
 
Last edited:
Nu har jag fått lite mer klarhet i systemet. Det kommer INTE att bli tillåtet för elitförare att köra i R1000/R600. Det som idag heter b-licens kommer fortsättningsvis att heta seniorlicens. A-licens kommer att heta elitlicens. Detta blir i korthet de enda skillnaderna. Inom roadracing kommer vi att göra undantag från möjligheten att köra som elitförare i lägre klasser. Ett annat undantag blir att vi även i fortsättningen kommer att ha uppkörningskrav på vår licens, detta behövs inte i andra discipliner. Mer info kommer jag att få på mail imorgon, detta är det jag fått per telefon idag.
 
Nu har jag fått lite mer klarhet i systemet. Det kommer INTE att bli tillåtet för elitförare att köra i R1000/R600. Det som idag heter b-licens kommer fortsättningsvis att heta seniorlicens. A-licens kommer att heta elitlicens. Detta blir i korthet de enda skillnaderna. Inom roadracing kommer vi att göra undantag från möjligheten att köra som elitförare i lägre klasser. Ett annat undantag blir att vi även i fortsättningen kommer att ha uppkörningskrav på vår licens, detta behövs inte i andra discipliner. Mer info kommer jag att få på mail imorgon, detta är det jag fått per telefon idag.

Det kommer visst att vara uppkörnings/kurs krav på alla dicipliners licenser hädanefter. Vi kommer inte att vara unika med det i fortsättningen. Kraven för att ta licens lär nog stramas till och en skärpning på regelkunskaperna lär väl bli en följd. Kanske vi slipper "fler gulflaggs körningar ála 600 på Gelleråsen" i framtiden, så rookisarna kan föregå som gott exempel för vissa A /Elit förare.
 
Nu har jag fått lite mer klarhet i systemet. Det kommer INTE att bli tillåtet för elitförare att köra i R1000/R600. Det som idag heter b-licens kommer fortsättningsvis att heta seniorlicens. A-licens kommer att heta elitlicens. Detta blir i korthet de enda skillnaderna. Inom roadracing kommer vi att göra undantag från möjligheten att köra som elitförare i lägre klasser. Ett annat undantag blir att vi även i fortsättningen kommer att ha uppkörningskrav på vår licens, detta behövs inte i andra discipliner. Mer info kommer jag att få på mail imorgon, detta är det jag fått per telefon idag.
Tack för info :tummenupp , tänk vad mycket huvudbry man kunde undvika genom att skicka ut tydlig info från SVEMOs håll.
 
Som vanligt blir det storm i ett vattenglas på SH.
Jag ber om ursäkt om jag har skapat en massa diskussioner med min trådstart, dock om man läser infon som man får från SVEMO så var det ju inte en helt obefogad fråga ändå tycker jag. Men i fortsättningen ska jag inte läsa infon från SVEMO eftersom den antagligen inte stämmer ändå :D
 
Jag ber om ursäkt om jag har skapat en massa diskussioner med min trådstart, dock om man läser infon som man får från SVEMO så var det ju inte en helt obefogad fråga ändå tycker jag. Men i fortsättningen ska jag inte läsa infon från SVEMO eftersom den antagligen inte stämmer ändå :D

Inget att be om ursäkt för, man tycker att som ett led i ett tydligare svemo så borde det vara självklart att upplysa om vad det innebär med förändringar man gör innan man inför dom.
 
Inget att be om ursäkt för, man tycker att som ett led i ett tydligare svemo så borde det vara självklart att upplysa om vad det innebär med förändringar man gör innan man inför dom.

Precis.

Ibland undrar man vad våra pengar går till...

/Kristoffer Rexvik
 
Jag ber om ursäkt om jag har skapat en massa diskussioner med min trådstart, dock om man läser infon som man får från SVEMO så var det ju inte en helt obefogad fråga ändå tycker jag. Men i fortsättningen ska jag inte läsa infon från SVEMO eftersom den antagligen inte stämmer ändå :D
Absolut rätt att fråga för informationen är ju bristfällig, menade mer att man drar förhastade slutsatser innan man har alla fakta på bordet. :)
 
Man är väl inte försäkrad på samma sätt om man tar ut en tillfällig licens vid en ev. krasch?

same same, sist jag kollade upp iallafall, skillnaden var maxbellopp
400kkr med engångslicens och 500kkr med vanlig licens.
känns som det kvittar liksom, 100% invalid så går det åt lite mer än 500kkr iallafall...

//håkan
 
Absolut rätt att fråga för informationen är ju bristfällig, menade mer att man drar förhastade slutsatser innan man har alla fakta på bordet. :)

RR sektionen har väl inte ens skrivit klart reglementet för 2009 där det här med licenser och klass namn och så, för dom olika nivåerna Elit och Juniorn/Senior.
Den infor som gått ut med licensen är en generell info för alla dicipliner om ja fattat det rätt. Det är ingen eget personligt specifikt infobrev per person.
Dom hade väl ett domar/tävlinsledare möte i helgen där det här säkert behandlades.
 
RR sektionen har väl inte ens skrivit klart reglementet för 2009 där det här med licenser och klass namn och så, för dom olika nivåerna Elit och Juniorn/Senior.
Den infor som gått ut med licensen är en generell info för alla dicipliner om ja fattat det rätt. Det är ingen eget personligt specifikt infobrev per person.
Dom hade väl ett domar/tävlinsledare möte i helgen där det här säkert behandlades.



Men hur kan man, när man gått ut från Svemos håll att man ska bli tydligare skicka ut den här infon? Det man gör är ju att underminera hela Svemo då hälften av alla förare tycker att dom är helt inkompetenta, när dom inte ens kan skicka ut ett info brev med rätt info. Då känns det ju som att man kan vänta tills allt är klart och göra det rätt från början...

björn
 
same same, sist jag kollade upp iallafall, skillnaden var maxbellopp
400kkr med engångslicens och 500kkr med vanlig licens.
känns som det kvittar liksom, 100% invalid så går det åt lite mer än 500kkr iallafall...

//håkan

Ok. Där ser man.... Då är det ju lite konstigt att svemo inte tar ut mer pengar för den tillfälliga licensen (400). Då skulle de få in mer pengar o det skulle förmodligen bli mindre administrativt jobb för någon....

För egen del så är det väl inget alternativ med engångslicenser. Man måste väl ha nån lic när man ska träna också?

Om man inte har för avsikt att tävla en säsong, utan endast köra träningar. Då tolkar jag svemos utskick som att man kan lösa en så kallad "baslicens" för 1000kr o åka på..... Nån som vet om det är så lr?

I så fall: Är det samma försäkringskydd på en sådan licens?
 
Ok. Om man inte har för avsikt att tävla en säsong, utan endast köra träningar. Då tolkar jag svemos utskick som att man kan lösa en så kallad "baslicens" för 1000kr o åka på..... Nån som vet om det är så lr? I så fall: Är det samma försäkringskydd på en sådan licens?

Jag förökt reda ut denna fråga tidigare i den här tråden, men får olika vibbar vad som gäller. Fortfarande fundersam om det inte går att köra B-race några klubbrace & några erf på Baslicensen....
//
Benny

ERF är nationell tävling från 2008. Tidigare kördes det som enklare, men från denna säsongen har det varit nationell, dvs samma som SM/SO.

Eftersom funktionärskravet på ERF är samma som en träning borde det väl räknas som en enklare tävling.
man kan ju inte kalla det enklare tävling på ena änden för att "slippa" ha fullgott med funktionärer och i andra ändan kräva full licens för att få in mer pengar...
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top