Frågor om nya licens systemet.

Oavsett om det var korrekt att han körde i Rookie-klassen eller inte i år så framkom det ju om inte annat vad nybörjare tyckte om att A-förare deltog i Rookie-klassen. Om det fanns några svemorepresentanter på plats så kan man tycka att de borde ha snappat upp tongångarna. Det som vore intressant att höra är ju vad som drivit fram det här beslutet, det måste ju vara några superbike/superstock förare som har drivit på. Jag menar om det är B-förare som tycker att de får för dålig sparring så är det ju bara att klassa upp sig...

Det är inga förare alls som drivit på, det är en harmonisering av licenssystemet till att bli lika inom samtliga mc-discipliner. RR är den enda gren inom svemo som haft annorlunda system än de övriga grenarna.
 
ERF är nationell tävling från 2008. Tidigare kördes det som enklare, men från denna säsongen har det varit nationell, dvs samma som SM/SO.
 
Tror man öppnat upp på högre nivåer också. Innan fick en förare som hade en licens för VM eller kört 3st wildcards inte köra i andra lägre serier. Nu verkar dom få det.
 
Slog ihop trådarna, det räcker med en tråd om detta ämnet.

Serier som man kan bli svensk mästare i är alltså vanliga, resten är enklare? Innebär det alltså att rookie-klasserna är enklare? :va

Nej, enklare tävling ska vara klubbmästerskap o dyl. ERF, SM är samtliga nationella tävlingar. SO är dessutom internationell tävling. B-tävling kan man nog köra som enklare tävling.
 
Last edited:
Det är inga förare alls som drivit på, det är en harmonisering av licenssystemet till att bli lika inom samtliga mc-discipliner. RR är den enda gren inom svemo som haft annorlunda system än de övriga grenarna.

Varför harmonisera all mc-sport?
Vad är fel med att anpassa licens efter ändamål?

När jag ändå håller på.
Hur hur många har fått ersättning från svemos licens försäkring?
(Frågan även ställd i annan tråd)//
Det är ju bl.a det som är underlag för priset på licensen.
Benny
 
...

Men bara för att argumentera...Så vänder jag på steken.
Om nu B-förare ställer upp i SB, vilken % sats gäller vid utkvalning?
Har hört 7% 10% 15%

Annars blir det väl en massa ramaskrik om långsamma/farliga förare,
4varvningar/race m.m..
//
Benny

Enda stället där det finns inskrivet i Sverige om en kvalgräns är i PRO-SBK's reglemente hos STCC. Där är det 107%, OM dom skulle använda den. Det finns en friskrivning att dom kan bortse från den och det har den varit konstant sen 2004.

I UEM reglerna finns det en rekomenadtion om 115% till nationella race. Enda stället man skulle kunna fått fram en gräns genom isf. Den gränsen används tex i IDM och Hollänska Mästerskapen.

Även i Endurance VM används 115%. I MotoGP är det 110% man kör med.
 
Tror detta är ett icke-problem. Tror snarare att det blir mer populärt att B-förare kan tänka sig att köra både rookie och elit för att få mer träning och få prova på att köra mot bättre förare. Se det positiva nu.

Men kan det bli så? Var dte inte så att Elit kan köra Senior men inte tvärtom?
 
Men kan det bli så? Var dte inte så att Elit kan köra Senior men inte tvärtom?

Det är lite som var min mening i första inlägget, tvärtom hade ju varit kanon, tror det är många B-förare som skulle velat prova på att köra bland A-förarna! Men nu känns det ju helt bakvänt.
 
Det är lite som var min mening i första inlägget, tvärtom hade ju varit kanon, tror det är många B-förare som skulle velat prova på att köra bland A-förarna! Men nu känns det ju helt bakvänt.

Håller med! Konstigt beslut...
 
Håller med! Konstigt beslut...

Oj vad man kan köra nu. 2 Tjocky 1000 kval, warm up o rejs o allt. O lika mycke i sjuperbajk Tjällantsh. Och den har vi ju Bajk Tjällantsh på lördagskvällen också... :tummenupp

Nä. Det verkar urfånigt det där. Är det så att dom menade att man skulle få köra i klassen "över", men inte lyckades formuleras sig rätt. Men tror nog att det förhoppningsvis finns en rejsmoral att inte köra B-race (bland de flesta Svenska). Men klart jag förstår att man inte heller vill ha danskar o gästande rejsers som kör rookieracen vilket var fallet i höstas.
 
Oj vad man kan köra nu. 2 Tjocky 1000 kval, warm up o rejs o allt. O lika mycke i sjuperbajk Tjällantsh. Och den har vi ju Bajk Tjällantsh på lördagskvällen också... :tummenupp

Nä. Det verkar urfånigt det där. Är det så att dom menade att man skulle få köra i klassen "över", men inte lyckades formuleras sig rätt. Men tror nog att det förhoppningsvis finns en rejsmoral att inte köra B-race (bland de flesta Svenska). Men klart jag förstår att man inte heller vill ha danskar o gästande rejsers som kör rookieracen vilket var fallet i höstas.

Visst skulle det kunna kännas frestande att anmäla sig till två race! T.ex. om man inte kan komma ifrån för att köra fredagsträning, så kan man ju få mycket träning innan första race ändå! Så har jag gjort förr när det fanns både Supersport och Standard 600.
Eller om väderprognosen säger "Hällregn på fredag, fint på lördag/söndag" så skulle det ju vara perfekt att träna mycket på lördag istället för att ta ledigt från jobbet en fredag.

Och som pricken över i ett litet Bajk Chällench på lördagkvällen... Då skulle man sova gott på natten!
 
Om jag förstår det rätt ska Superbike Challenge vara öppen för seniorlicens, på samma sätt ska 125GP/250GP/SST600 också vara öppna för seniorlicens. Pro SBK ska kräva elitlicens. Ska forska i detta på måndag, det är domarkonferens denna helgen så förhoppningsvis vet man mer på måndag.
 
Men det finns även en Baslicens = avsedd för den som bara tränar och deltar i enklare tävlingar. (kostar 1000:-/år)

Vad är en enklare tävling?
Hittar inget om ERF är en "enklare tävling" men vet att det inte är samma regler under ERF som på en SM/SO helg. (sökt både på svemo.se & erf)

Eftersom funktionärskravet på ERF är samma som en träning borde det väl räknas som en enklare tävling.
man kan ju inte kalla det enklare tävling på ena änden för att "slippa" ha fullgott med funktionärer och i andra ändan kräva full licens för att få in mer pengar... (eller jo, det går, det är ju Sverige)

Det är inga förare alls som drivit på, det är en harmonisering av licenssystemet till att bli lika inom samtliga mc-discipliner. RR är den enda gren inom svemo som haft annorlunda system än de övriga grenarna.

det är bara för att de som sitter o administerar inte vill hålla på med olika sorters licenser, det är ju jobbigt :D
 
Last edited:
Om jag förstår det rätt ska Superbike Challenge vara öppen för seniorlicens, på samma sätt ska 125GP/250GP/SST600 också vara öppna för seniorlicens. Pro SBK ska kräva elitlicens. Ska forska i detta på måndag, det är domarkonferens denna helgen så förhoppningsvis vet man mer på måndag.

är det så, så äre ju suveränt faktiskt, Superbajk Chällänge då? borde väl va samma där?

hur många poäng behöver man för att klassa upp sig?

Man måste väl ta ett visst antal poäng också för att behålla elitlicensen?

I övrigt är det ju 15SM poäng (dvs halva PRO SBK halkar ner till senior...)
Hittar inte så mkt på svemo sidan om just licensystemet för RR... och det kan tex bero akut sömnbrist just nu :va
//håkan
 
Om jag förstår det rätt ska Superbike Challenge vara öppen för seniorlicens, på samma sätt ska 125GP/250GP/SST600 också vara öppna för seniorlicens. Pro SBK ska kräva elitlicens. Ska forska i detta på måndag, det är domarkonferens denna helgen så förhoppningsvis vet man mer på måndag.

Gör det är du bra. Det problem vi har i RR i Sverige är ju överfulla Rookie-klasser och jag kan inte se hur denna förändring förbättrar RR i Sverige. Så varför ska vi ha den?:confused:
 
Nu målar alla fan på väggen direkt. Allvarligt talat - hur många A-förare tror ni har mage och kan med att köra ett rookie-race om det innebär att man kvalar ut någon med "B-licens"? Ytterst få skulle jag säga.

Men det är ju rätt populärt bland A-förare att gå in i REC och dominera, så visst SKULLE det kunna bli ett problem.
 
Utan att nämna namn, men det finns ett par stycken i Superbike som alltid är sist och aldrig kör snabbare.. år efter år. Och dessa personer bör verkligen byta ner sig. De är både i vägen på kval och har troligen inte roligt att bli varvad 2-3 gånger par race.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top